
Työsuojelu laiminlyöty laivoilla
Kuluttava laivatyö kostautuu
Luottamusmieskään
ei ole teräsmies
Merimiesten työhyvinvointi huolettaa
Työsuojelu ontuu laivoilla. Maissa
on nykyään valistuneita työnantajia, jotka panostavat työsuojeluun ja saavuttavat
hyviä tuloksia. Mutta meriltä sellaisia ei juuri löydy, sanoo Jorma Luoma,
Viking Linen M/S Amorellan monivuotinen työsuojeluvaltuutettu ja laivakokki.
Alusten turvallisuuteen kyllä panostetaan,
sitä kun edellyttää kansainvälinen säännöstö. Mutta ei työsuojeluun, sanoo Luoma,
ja viittaa tuki- ja liikuntaelinvaivoihin ja koko ajan lisääntyviin psyykkisiin
ongelmiin, jotka ovat johtaneet sairaseläkehakemusten voimakkaaseen lisääntymiseen.
Lisääntyneet ovat myös kielteiset eläkepäätökset. Lisäksi työtahti kiristyy ja
henkilöstö vanhenee.
Luoma nosti ongelman esille Merimies-Unionin toukokuisessa edustajakokouksessa. Jotakin
on vialla, kun sairaseläkkeelle siirtyvien miehistön jäsenten keski-ikä on miehillä
50 vuotta 8 kuukautta ja naisilla 53 vuotta 5 kuukautta.
Laivalla työskenteleminen on kuin eläisi säilykepurkissa. Ympäristö on
erilainen, henkilösuhteet kärjistyvät usein. Jos ihminen kärsii psyykkisistä
ongelmista, fyysiset vaivat tulevat vuorenvarmasti perässä.
Ilmapiiri on laivoilla kovempi ja raaempi, Luoma korostaa. Lisäksi henkilökunta on
laivalla koko ajan tekemisissä keskenään. Miehistö asuu kahden hengen hyteissä ja
yksin pääsee olemaan periaatteessa vain vessassa.
Esimiesten sosiaalisia taitoja pitäisi parantaa. Laivalla voisi olla vaikka
sairaanhoitaja, jotta ongelmiin voitaisiin tarttua ajoissa ja pyrkiä löytämään
ratkaisuja. Joku ulkopuolinen, työpsykologi tai kuraattori, voisi olla hyvä apu. Meidän
laivalla olevien voi olla vaikeaa pysyä puolueettomina, jos jotkut työkaverit ottavat
yhteen.
Yhteistyöllä ongelmien kimppuun
Luoma toivoo, että työntekijät ja työnantajat ryhtyisivät yhdessä
määrätietoiseen työhön ongelmien ja tavoitteiden selvittämiseksi. Hyvä ajatus voisi
olla vaikka kuuden Suomen lipun alla purjehtivan aluksen yhteinen työsuojelukomitea.
Merenkulku on nykyään kovaa bisnestä. Vaikka työnantaja välittäisikin,
työsuojelu tuntuu olevan tärkeysjärjestyksessä kovin alhaisella sijalla. Se voitaisiin
sisällyttää alusten linjaorganisaatioon. Nyt me kokoonnutaan neljä kertaa vuodessa,
eivätkä kokoukset johda mihinkään. Työntekijöiden pitäisi myös saada kunnon
mahdollisuus vaikuttaa yritysterveydenhuollon toimintasuunnitelmiin, kuten laki
edellyttää.
Amorellalla on tilastoitu työtapaturmia
oma-aloitteisesti. Laivalla tapaturmat ovat yleensä lieviä: nyrjähdyksiä,
liukastumisvammoja ja leikkaushaavoja. Valtaosa tapaturmista sattuu vapaa-aikana maissa.
Mutta riskit kasvavat myös laivalla, ellei työympäristöä paranneta.
Työntekijämäärän on oltava oikeassa suhteessa työmäärään. Kanavat
toimitusjohtajaan ja hallituksen puheenjohtajaan on saatava sellaisiksi, että me
tiedämme, miten työsuojelua priorisoidaan ja siinä tarvittavat toimet toteutetaan.
Myös osa-aikaeläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle lähtevät hyötyisivät
työn sisältöjen tarkistamisesta.
Me olemme nykyään kaikki vain numeroita tuotantotavoitteissa, emme ihmisiä.
Ja työtahtia kiristetään koko ajan, sanoo Luoma, joka on sitä mieltä, että myös
korkeimman johdon tulisi valtakunnan tasolla kuulla herätyskelloa, joka varoittaa ihmisen
aivan liian suuresta kuormituksesta työuran aikana. Ja toimia. Julistukset eivät riitä.
Työsuojelupiirille on annettava lisäresursseja valvontaan ennen kuin on liian
myöhäistä. Kuka antaa ihmisille takaisin heidän terveytensä?
Ingegerd Ekstrand
Luottamusmieskään ei ole teräsmies
Wasa Queen. Festival. Fennia.
Kolme alusta, jotka alkoivat yt-neuvottelujen aikana tarkoittaa samaa Silja Linen
entiselle pääluottamusmiehelle Terttu Katilalle, 60.
Kovat yt-neuvottelut ja omaehtoinen valmius olla 24 tuntia vuorokaudessa
Unionin jäsenten käytettävissä johtivat myötäsyntyisen tunnollisuuden kanssa siihen,
että pääluottamusmies sai vuosien 1999 ja 2000 vaihteessa diagnoosin
"loppuunpalaminen".
300 päivän sairasloman ja uskomattomien sairaslomaa koskeneiden käänteiden jälkeen
Terttu Katilaa vaadittiin muun muassa todistamaan, ettei hän ole laivalla
riskitekijä hän palasi takaisin. Ei tosin enää pääluottamusmieheksi vaan
vakinaiseen työhönsä hyttiemännäksi Finnjetille, jossa oli työskennellyt vuodesta
1986.
Kesällä Finnjet siirtyi uudelle reitille. Niin teki Terttu Katilakin. Hän on nyt
hyttiemäntänä Turun ja Tukholman väliä liikennöivällä Silja Europalla.
Uupumus iski väkisin
Mutta palataanpa takaisin vuosituhannen vaihteeseen ja yt-neuvotteluihin Siljan
Vaasan-laivoilla. Varustamo yritti saada laivoilta pois vanhemmat ja kalliimmat
työntekijät.
Meillä oli sopimus irtisanomisjärjestyksestä työsuhteen keston
mukaan, joten yritys meni mönkään. Määräaikaiset joutuivat lähtemään, muut
hoidettiin alusten välisillä siirroilla ja eläkejärjestelyillä, Katila toteaa.
Ilmapiirin kovuus ja henkilöstöpoliittinen taistelu kävi kuitenkin hermoille, sillä
pääluottamusmies joutui puolustamaan Unionin jäseniä aivan yksinään.
Minusta tuntui, etten saanut kokonaisuutta hoidetuksi niin kuin olisi pitänyt,
ettei kukaan ollut tyytyväinen. Lopuksi en pystynyt nukkumaan, enkä jaksanut pitää
yhteyttä edes ystäviini. Lääkäri totesi, että olin palanut täysin loppuun, ja sain
ammattiapua.
Paluu loppuunpalamisen jälkeen sujui yllättävän hyvin. Laivalla en huomannut
minkäänlaista vastustusta. Terttu Katila uskoo, että avoimuudesta oli hänelle apua.
Mitä enemmän puhuu vaikeistakin asioista, sitä paremmin selviää.
Osa-aikaeläkettä tarjottiin, mutta Terttu kieltäytyi, koska merityövuosia oli niin
vähän. Työkyvyttömyyseläkkeellekään hän ei halunnut, koska se olisi vaikuttanut
eläkkeeseen lopun ikää.
Minulla on terveen paperin, joskin jaloissa ja niskassa on hyttiemännän
työstä aiheutuneita kulumia. Pidän kuntoani yllä uimalla. sanoo Terttu Katila, joka on
aiemmin hiihtänyt kilpaa jopa SM-tasolla.
Luottamusmiehet tarvitsevat tukea
Terttu Katila on tehnyt töitä myös maissa. Hänet valittiin pääluottamusmieheksi
Metallissa, kun hänet muiden työntekijöiden lailla, joukossa myös hänen puolisonsa,
sanottiin irti järvenpääläisestä valimosta. Ay-liike puuttui asiaan, kun yritys
käynnisti toiminnan uudelleen kaksi viikkoa myöhemmin.
Katila kävi Kiljavan kurssin ja teki sen jälkeen töitä maissa, kunnes päätti
40-vuotiaana suorittaa merialan peruskurssin.
Finnjetillä Katila oli ensin aluskohtainen luottamusmies ja sittemmin hän toimi
Siljan noin 1 500 merimiesunionilaisen työntekijän pääluottamusmiehenä kolme
kautta, vuoteen 2001. Hän on myös istunut sekä SAK:n että Merimies-Unionin
valtuustossa sekä unionin hallituksessa.
Metallissa sai luottamusmiehenä selvästi enemmän tukea. Metalli on luonut
oman organisaationsa, ja myös lainsäädäntö tukee luottamusmiehiä paremmin maalla
kuin merillä. Lisäksi laivat ovat työympäristönä aivan oma lukunsa, hän sanoo ja
korostaa, ettei liian aktiivista luottamusmiestä aina katsota kovin hyvällä silmällä.
Ei etenkään naista
Katila viihtyy merillä, vaikka työ onkin kuluttavaa. Hänelle sosiaalinen puoli on
hyvin tärkeä, seurustelu sekä matkustajien että työkavereiden kanssa.
Henki on laivoilla valitettavasti mennyt huonommaksi sitä mukaa, kun laivat
ovat suurentuneet ja määräaikaisten työntekijöiden lukumäärä on kasvanut. Myös
pätkätyöt tekevät meidän työmme raskaammaksi.
Toimiessaan pääluottamusmiehenä merillä suljetussa ympäristössä Terttu Katila on
joutunut menemään hätiin monta kertaa myös silloin, kun naisilla on ollut ongelmia
kotonaan.
Me naiset kannamme usein suuremman vastuun kodista. Ongelmien hoitaminen
etäältä ei ole helppoa. Merenkulkualan naisten eläkeikää pitäisi laskea.
Ingegerd Ekstrand
Merimiesten työhyvinvointi huolettaa
Turun
aluetyöterveyslaitos käynnisti viime syksynä kolmivuotisen TrimMare-projektin, jonka
neljä pääkohtaa ovat fyysisen ja psyykkisen työympäristön parantaminen,
ennaltaehkäisy terveydenhuollossa ja merimiesten oman vastuun lisääminen omasta
työhyvinvoinnistaan.
Työhyvinvoinnin nykytilaa aluksilla samoin kuin sen kehittämistarpeita selvitettiin
haastatteluilla ja erilaisilla kyselylomakkeilla. Merimieseläkekassa on myöntänyt
hankkeeseen 400 000 euroa. Toimintaan itse aluksilla ei sen sijaan ole myönnetty
senttiäkään.
Viking Linella ollaan periaatteessa yhtä mieltä tavoitteista, mutta projekti
on aivan liian kaukana merimiesten arjesta. TrimMarea ohjataan aivan liikaa ylhäältä,
eikä se saavuta merenkulkijoita. Olemmekin siksi pikku hiljaa käynnistämässä omaa
projektia, jolla päästään käytännön tasolle, kertoo Viking Linen pääluottamusmies
Christer Donner.
Muutama Viking Linen aluksilla työskentelevä aktiivi kokoaa paraikaa ideoita
toimintaa varten. Ehdotuksia on tehty muun muassa pelastusveneretkistä, teemailloista,
urheilusta ja esimieskoulutuksesta. Syyskuussa laaditaan koulutuspaketti.
yhteistyökumppanina on Merimiespalvelutoimisto ja Merimieskirkko.
Varustamo haluaa saada käyntiin maanläheisen toiminnan käyntiin, mutta ei
pyri mitenkään painostamaan aluksilla työskenteleviä treenaamaan. Tärkein on henkinen
puoli, meillä on jo laivalla esim. kuntosali, vaikka tälläkin lohkolla on toki
parantamisen varaa, Donner tähdentää.
IE
Palkkatyöläinen
7.7.2004 nro 6/04 |