Pilkingtonin Lahden Lasitehtaalla oppii, että toisen jäte on
toisen raaka-aine sanoin kuin että lasi on vihreää myös kirkas lasi
ainakin se näyttää vihreältä, kun sitä on useampi kasassa tai se on siruina.
Lahden lasitehtaan, jossa tehdään pääasiassa
erikoislasia mm autojen tuulilaseihin tai rakennuksiin, raaka-aineesta keskimäärin
hieman yli 30 prosenttia on kierrätyslasia. Tavoitteena on päästä muutaman vuoden
kuluttua 4243 prosenttiin. Tosin jo nytkin vihreää lasia valmistettaessa
käytetään huomattavasti enemmän uusioraaka-ainetta. Kesäkuun puolivälissä, kun
uunit ja koneet ajoivat vihreää lasia, oli siinä mukana lasiraaka-ainetta
ammattikielellä pinttiä jo 60 prosenttia. Vihreän lasin raaka-aineeksi voidaan
kierrättää sekalasia, mutta kirkkaan lasin kierrätysraaka-aineen pitää olla
puhtaasti kirkasta lasia, jota on vähemmän tarjolla.
Lahden lasitehdas on tarkka raaka-aineestaan, sillä se tuottaa korkealaatuista
erikoislasia. Mikä tahansa lasipullo tai purnukka ei kelpaa lasiraaka-aineeksi, vaan
nimenomaan oman tehtaan lasi. Tällöin tunnetaan kierrätysraaka-aineen laatu ja
koostumus.
Pilkingtonin Lahden tehtaalla voitaisiin käyttää uusioraaka-ainetta enemmänkin kuin
sitä tällä hetkellä on saatavissa. Etenkin kirkasta lasia tehtaalle otettaisiin
mielellään lisää. Muutamia uusia sopimuksia on tehty lasin toimittamisesta.
Uusioraaka-aineella säästetään kuluja
Tehtaan pihaan ajaa Pilkingtonin kuorma-auto ja kippaa kilisevät lasinsirukuorman
kasan reunaan. Pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu Unto Ahola sanoo, että
useimmat jatkovalmistajille lasia vievät autot tuovat tullessaan kuorman, joka on
jätettä lähtiessään, mutta raaka-ainetta Lahteen saapuessaan.
Esimerkiksi auton tuulilaseja tai rakennusten julkisivujen laseja valmistaville
ja leikkaaville tehtaille syntyy valtavat määrät hukkapalaa, jätelasia. Jos jäte
vietäisiin kaatopaikoille, yritykset joutuisivat siitä maksamaan. Meille taas niiden
jäte on arvokasta pinttiä, raaka-ainetta, muistuttaa Ahola.
Meillä ei kuitenkaan käytetä autojen rikkoutuneiden tuulilasien lasia, sillä
siinä on erilaisia kalvoja ja muita aineita, jotka toisivat epäpuhtauksia raaka-aineen
joukkoon eivätkä korkeat laatuvaatimukset täyttyisi.
Uusioraaka-aine on lasiteollisuudessa halvempaa kuin varsinainen lasin raaka-aine.
Hinta jää noin kolmannekseen. Lisäksi tulee säästöä energiakustannuksissa, sillä
lasin valmistus on energiavaltaista teollisuutta. Ovathan Lahdessakin uunit päällä
vuorokaudet ympäri kaikkina vuoden päivinä aina suunniteltuun kylmäkorjaukseen vuonna
2007.
Lasinvalmistuksen osastopäällikkö Ari Varjovirta toteaa, että uusiolasin
käyttöä voidaan lisätä raaka-aineena vielä paljonkin, mutta nykyinen tekniikka ei
kestä ihan pelkästään uusioraaka-aineeseen siirtymistä, mutta eipä kierrätettyä
lasia ole tarpeeksi saatavissakaan. Kirkkaan lasin uusioraaka-ainetta he haluavat jatkossa
saada enemmän.
Robotit tekevät vaaralliset työt
Pääluottamusmiehen mukaan erikoislasin valmistus on pitänyt Lahden lasitehtaan
hengissä. Nyt töitä tekee noin 130 henkeä, kun joskus 1970-luvun puolivälissä
parhaimmillaan tehdas työllisti 740 henkeä. Koneet ja robotit ovat vähentäneet
työvoiman tarvetta. Tehtaalla saakin tehdä melkoisen kierroksen ennekuin ensimmäinen
valvomon ulkopuolella oleva työntekijä tulee vastaan. Lasin raaka-aineen sekoituksen
valvomokin on jäänyt tyhjäksi ja toimintoja seurataan nyt toisesta valvomosta.
Robotit siirtelevät imukupeilla tarttuen suuria lasipintoja. Ihmistyönä tehtynä
sama olisi raskasta ja vaarallista.
Linjan loppupäässä operaattori Ari Rautakangas ohjaa kesätyöntekijöitä.
Vaikka niin Jouni Ruotanen kuin Ville Mikkolakin ovat olleet
lasitehtaalla töissä jo aiempinakin kesinä, niin uusiin tehtäviin opastus ja vanhan
kertaus on tärkeää.
Lasinkäsittely on huolellisen hommaa. Pahaa jälkeä tulee, jos iso pinta
rikkoutuu päälle, muistuttaa Rautakangas.
Työsuojeluvaltuutettunakin toimiva Unto Ahola kertoo, ettei heillä juuri sormia
viillellä tai käsiä polteta, vaikka terävän lasin ja kuumien uunien keskellä töitä
tehdäänkin.
Huolellisuudella ja asiallisella suojauksella nämä onnettomuudet on voitu
estää. Suurin työtapaturmien syy ovat liukastumiset, Ahola mainitsee.
Aino Pietarinen