Kuusankoskella tehtaat ovat olleet 130
vuotta ja koko siltä ajalta suomalaista huipputaidetta on kertynyt yrityksen
kuusankoskelaisiin kokoelmiin. Paitsi että taide on koko ajan esillä, sitä lainataan
jonkin verran myös sekä kotimaisiin että ulkomaisiin näyttelyihin. Ja olipa parhaat
aarteet esillä vuosi sitten Helsingin taidehallissa "Metsän henki"
näyttelyssä. Sen näki yli 15 000 katsojaa ja konsernin oma väkikin teki firman
kustannuksella näyttelyretkiä 4 000 työntekijän voimin.
Meidän taidetta ei pidetä pimennossa. Välillä kokoamme paikallisia teoksia
näyttelyiksi taidemuseoihin tai omiin tiloihin. Ja yrityksen omaa taidetta halutaankin
nähdä. Vastikään entinen pääluottamusmies soitti ja pyysi järjestämään
Kuusankoskelle näyttelyä, jossa olisi esillä vanhempaa arvotaidetta. Edellinen suuri
näyttely, jossa olivat meidän aarteemme esillä, järjestettiin vuonna 1986
Kuusankoski-talossa. Sen näki viiden viikon aikana 18 000 katsojaa, mikä taitaa
vieläkin olla Kaakkois-Suomen ennätys, kertoo UPM-Kymmenen teollisen perinteen ja
kulttuuriasioiden johtaja Eero Niinikoski.
Toki paljon taiteesta on edustustiloissa ja kokoustiloissa, mutta edustuksellisuus on
tuonut näihinkin tiloihin enemmän ainakin luottamushenkilöstöä. Ja vuosien kuluessa
tuhannet ammattikoulutettavat ja jatkokoulutettavat ovat varmasti nähneet 1930-luvun
aarteet: ammattikoulun juhlasalin kuuluisat Eero Järnefeltin muotokuvat Mannerheimista ja
Svinhufvudista tai Eric O. W. Ehrströmin juhlasalin lämpiön freskot ja lasimaalaukset.
Juhlasalissa järjestetään edelleen yhtiön isompia juhlia ja tiedotustilaisuuksia.
Eikä Kuusankoskella työterveysasemalla tarvitse lääkäriä odotellessaan katsella
valkeita seiniä vaan voi uppoutua tutkimaan Pentti Koivikon tai Inari Krohnin töitä.
Kymijokea ja tehdaskuvia
Johtaja Niinikosken mukaan ajan saatossa ovat yritykselle hankittavien teosten aiheet
muuttuneet. Ennen hankittiin muotokuvia, myös tehtaista muotokuvia. Metsäteollisuuden
työtä ovat kuvanneet niin Hugo Simberg, Pekka Halonen kuin Eero Järnefeltkin. Yhtiön
tunnus aarnikotka on Simbergin peruja ja se on kestänyt monet fuusiot vuosien varrella.
Simberg teki myös upean etsaussarjan tehdasympäristön ja työn kuvia, jotka muuten
olivat Kymiyhtiön työntekijöiden lahja toimitusjohtajalle yrityksen juhliessa
25-vuotista taivaltaan. Juhla-adressin allekirjoittavat kaikki silloiset 699
työntekijää, joista vain puolet osasi kirjoittaa nimensä, loput riipustivat
alkukirjaimet tai puumerkkinsä.
Erityisen paljon on vuosien varrella hankittu maisemakuvia Kymijoesta. Niitä
ovat maalanneet maamme eturivin taiteilijat Victor Westerholmista Santeri Salokiveen sekä
paikalliset taiteilijat. Jokaisella tehdaspaikkakunnalla on pyritty hankkimaan kokoelmiin
myös paikallisten taiteilijoiden töitä. Näin jonkinlainen mesenaattiperinne elää
edelleen.
Koko ajan teemme täsmäostoja tiettyihin tiloihin. Ongelmana alkaa olla se,
että sopivat seinät ovat melkoisen täynnä.
Yhtenä hankinnan johtavana trendinä on ollut se, että hankintaan aina aikansa
taidetta. Osa on aina ollut tilaustöitä. Mutta tässä ajan hengessä ei olla kuitenkaan
hirvittävän radikaaleiksi heittäydytty. Esimerkiksi vielä ei ole ollut rohkeutta
hankkia performanssi- tai videotaidetta, mutta Bonk-taidetta on Lohjalla, Eero Niinikoski
luonnehtii.
Jos vanhat tehtaan patruunat olivat melkoisia mesenaatteja niin monet
nykyjohtajistakin ovat harvinaisen kiinnostuneita taiteesta. Esimerkiksi Kymin aiempi
toimitusjohtaja Peter Stackelberg sanoi osuvasti, että meillä pitää olla rohkeutta
hankkia nykytaidetta, kun kerran hankimme tehtaille uusinta huipputekniikkaakin.
Taide virittää keskustelua
Taide herättää aina keskustelua ja yleisissä tiloissa olevasta taulusta saa
helposti jutun juurta. Esimerkiksi Kuusankosken Koskelassa, Kymi Paper Oy:n edustus-,
ruokala- ja kokoustiloissa on esillä useitakin teoksia, joista Niinikosken mukaan
helposti kehkeytyy juttua ja tarinoita.
Niinikoskea itseään kiehtoo viimeisen remontin jälkeen alakerran seinälle hankittu
Kari Cavénin 7-osainen puureliefi "Puu nousee".
Tätä tilaustyötä varten lähetimme taiteilijalle vain muutaman valokuvan
tästä tilasta. Niinpä hän toistaa parketin kuin muutakin puun väritystä työssään,
johon on yhdistetty vanhaa parkettia, puulaatikkoa, vanerin pätkää, yhteensä
seitsemää puulajia.
Työ on tehty metsäteollisuuden tuotteista, se on kierrätystä, koska jokainen
puupala on aiemmin ollut muussa käytössä. Johonkin on jäänyt näkyviin numerosarja.
Reliefi on tavallaan fuusioiden seurasta, monista paloista syntynyt teos kuten
omistajansakin UPM-Kymmene nykyään.
Niinikosken mukaan hyvässä taiteessa on monia symbolisia tasoja, monia kertomuksia.
Cavénin työkin näyttää läheltä ja kaukaa erilaiselta, osat ovat A4:n levyisiä,
mikä sekin viittaa paperiteollisuuteen. Eikä työllä kuulemma alun alkaen ollut edes
nimeä.
Tivasin työlle nimeä, koska kaikki sitä kuitenkin kysyvät. Siinä
keskustelun myötä reliefi sai nimekseen "Puu nousee". Ja niin se
reliefissäkin nousee.
Aino Pietarinen