Jos ja kun akulaiet Metallin lipun alle
jo ensi keväänä sopivat, autokaupan ja korjaamoiden väen liitto kasvattaa
Metallin autopuolen lähelle 15 000:ta työntekijää, joista yli neljännes tulisi
Akusta.
Metalli ja Aku ovat toimineet työpaikoilla kiinteässä yhteistyössä jo vuosia.
Näin voisi tietysti jatkua vastakin, mutta toisaalta neuvottelupöydässä ratkaisevat
lihakset. Niitä 3 800 jäsenen Aku eittämättä tarvitsisi lisää.
Nyt päätettyjen jatkoselvitysten mittaan tarkoituksena on ratkaista mm. se, tuleeko
Akusta Metallin jäsenjärjestö vai fuusioituuko se isompaansa.
Tuuppauksen eteen päin yhtymishanke sai kesäkuussa, kun Akun juuri valittu
edustajisto otti kantaa lähempään yhteistoimintaan tähdänneeseen
aiesopimusluonnokseen. Suoralta istumalta paperi ei mennyt läpi, vaan edustajisto
lähetti sen perusjärjestöjen puntariin.
Viime keväänä kaavailtiin, että yhdistyminen olisi ollut nuijittavissa pöytään
Akun edustajistossa ja Metallin valtuustossa jo viime kuussa. Osastovaihe ja
työehtoneuvottelutkin mutkistivat kuitenkin matkaa.
Kaikessa
rauhassa yhteistyöhön
Akun ei tarvitse tässä suunnitelmassa juoksuksi pistää, vaan asioita voidaan
kypsytellä rauhassa. Ei näitä yhteistyökuvioita muidenkaan liittojen kesken ole yhden
yön nukkumisella hoidettu. Yhteistyö ei ole pikavoittojen kalastelua, vaan tulevaisuuden
rakentamista, sanoo Akussa kesäkuun alussa puheenjohtajana aloittanut tuomari Arto
Helenius, 39.
Akulaisia tässä askarruttaa ymmärrettävästi ison ja pienen järjestön
sulautumiseen liittyvä problematiikka. Pieni näkee identiteettinsä tärkeänä ja
haluaa turvata sen myös uusissa järjestöllisissä kuvioissa, Helenius muotoilee.
Omat mutkansa matkaan tuo myös tuore käytettyjen autojen veroale. Heleniuksesta
veromuutos merkitsee autoalalle harppausta kohti Eurooppaa ja myös hintojen ja kaupan
globalisoitumista.
Tähän kehitykseen autoalan järjestöillä on parhaat mahdollisuudet vastata
porukalla: hioa ensin toimiva yhteistyömalli kotimarkkinoilla ja sitten, jos ei aivan
eurooppalaisella, niin ainakin pohjoismaisella tasolla.
Syvenevä yhteistyö Akun ja Metallin välillä on Heleniuksen mielestä alan
henkilöstölle tärkeää. Autobisneksessä näkyy voimakaskin rakennemuutos, ja
kovenevan kilpailun voi uskoa tiukentavan myös asenteita.
Puheenjohtaja painottaa myös, ettei mikään pakko ole Akua Metallin helmoihin
ajamassa.
Eero Kosonen
Isäänsä Antti
Heleniusta Akun johdossa seurannut Arto siirtyi SAK:laiseen leiriin STTK:n
puolelta, Toimiehtoliiton asiamiehen postilta. Alun perin hänet valittiin Akun
toiminnanjohtajaksi, mutta kesäkuun edustajisto nimittikin hänet seuraavana päivänä
liiton päätoimiseksi puheenjohtajaksi. Toiminnanjohtajan pesti on nyt pakkasessa.
Työmarkkinamiehenä Helenius junior on vanha ratsu, joka aloitti jo 1980-luvun
puolivälissä, hieman päälle kaksikymppisenä lainopiskelijana
Teollisuustoimihenkilöiden työttömyyskassassa ja metsäpuolen asiamiehenä. Akun
kassassakin hän opintojen lomassa pyörähti 1990-luvun alussa, mutta siirtyi sitten
Toimiehtoliittoon 1992.
Helenius asuu kaksilapsisine perheineen Helsingin Käpylässä ja harrastaa
vapaa-aikanaan nuorisotyötä. Hän johtaa Käpylän klubia, joka on puuhannut mm.
alakoululaisille iltapäiväkerhoja sekä valistaa ja tukee vanhempia lapsia huumeiden
vastaisessa työssä.
Omat lapset tässä vapaaehtoistyössä ovat tietysti taustalla, mutta yhä
hyvin pidän itseäni kovan yhteiskunnan arvojen pehmittäjänä, Helenius sanoo.