Paula Puustinen tuli
Kermansavelle 23 vuotta sitten. Olen muuten kiertänyt talon läpi, mutta massan
valmistuksessa tai isoilla uuneilla en ole työskennellyt, hän kertoo. Nyt
koristelupuolellakin jo vierähtänyt jo viisitoista vuotta. Alku oli hankalaa.
Ensimmäiseen kuukauteenpuoleentoista kuva ei onnistunut lähellekään,
sitten saattoi tulla yhteen kuppiin yksi osa kuviosta kunnollinen. Sisu antoi kuitenkin
voimia, tuntui, että kun toisetkin olivat oppineet, niin kyllä minäkin yritän
ainakin. Ja olihan siinä se vaihtoehto, että jos ei onnistu, niin siirrytään takaisin
entisiin hommiin dreijauksen aputyöhön.
Kertavedolla valmista
Kun nyt seuraa Paulan työskentelyä, voisi luulla, että hän on syntynyt
pensseli kädessä, niin varmoin vedoin kuviot asettuvat lautasen pintaan.
Suurin piirtein kassaran varresta tähän on siirrytty. Pensselillä en ollut
ennen tänne tuloani tehnyt muuta kuin taloa maalannut, metsänhoitoyhdistyksen leivistä
astioiden pariin vaihtanut Paula tokaisee.
Jonkinnäköinen riskialttius suvun puolelta on kuitenkin taustalla: sekä isän
että äidin puolella on paljon käsityöihmisiä. En kuitenkaan koulussakaan ollut
erityisen hyvä piirtäjä, pikkuhiljaa tähän on oppinut, harjoituksen tulosta se vaan
on.
Uusia malleja on tehty suoraan astioihin, sillä paperille ei kuvaa voi harjoitella.
Kupin muoto on ollut Paula Puustisen mielestä kaikista hankalin haltuun otettava.
Jonkinnäköinen taiteellisuus pitää tekijällä olla, kun raakaan tuotteeseen
kuvioidaan. Tämä työ on hyvin erilaista kuin esim. posliininmaalaus, jossa kuviota voi
korjata. Esimerkiksi sininen väri on sellainen, että jos väärä veto tulee, koko
lautanen on pilalla. Se on heitettävä roskiin. Valkoisen värin voi vielä pestä
poiskin. Kyllä pensselikoristelu vaatii silmän ja käden yhteistyötä, kaikista ei
siihen ole.
Siirtokuvat valtaavat alaa
Nykyaikana käsin koristelu on kuitenkin Kermansavella vähentynyt. Kustannussyistä.
Paula kuitenkin kokee, että ihmiset kyselevät käsin maalattuja. Nykyään Paulan
työpäiviä täyttää siirtokuvakoristelu. Sekin on ihan mieleistä ja tarkkuutta
vaativaa työtä, mutta ei haastavuudessaan ja tyydyttävyydessään käsin maalaamisen
veroista.
Tulevat vuodet näyttävät, kuinka käsin koristelun Kermansavella käy.
Semmoisia, jotka osaavat tuosta vain tehdä lonkalta kuvioita käsin, on tällä
hetkellä talossa kolme kappaletta.
Useampia on käynyt kokeilemassa, ja on huomattu, että varsinkaan miehiltä se ei
oikein luonnistu.
Paulan siirtokuvakoristelussa tarvitsema muovinen työkalu, joka on ristitty
lipottimeksi, on saanut tietysti oman kuppinsa. "Paulan lipottimet" sanotaan sen
kyljessä. Takavuosina tehtiin paljon värikokeilujakin.
Nyt on jäänyt vähemmälle omien ripellysten teko.
Puuseppä lasittajana
Ruiskulasittaja Jaana Niittyviita antaa astioille väriä ja kiiltoa.
Hän on koulutukseltaan puuseppä, mutta kun hän tuli muuttaneeksi miehensä kanssa
Itä-Suomeen, Kermansavi tuntui luontevalta työpaikalta.
Ei meidän ole sallittu ottaa tässä suuria taiteellisia vapauksia,
taiteellisempia me ollaan jossakin ihan muualla, Jaana juttelee naurussa suin.
Mutta onhan kauniisti koristeltuja astioita mukava katsella, sitä näkee jo
lopputuloksen silmissään ja yrittää tehdä parhaansa, että kokonaisuus olisi
onnistunut.
Kermansaven tehtaan monissa työvaiheissa on vielä käsityön makua, ympäristö ja
työn kuva ei ole ainakaan vielä laitostunut liian tehdasmaiseksi.
Se miellyttää, vaikka totta kai käsityöläinen tekisi useampia työvaiheita
itse, Jaana Niittyviitta tuumaa.
Tänään on työn alla keramiikkataulun kehys. Jaana ottaa taulunpohjan kärrystä,
ruiskuttaa lasitteen vetokaapissa ja asettaa valmiin työn hitaalle liukuhihnalle
eteenpäin menemään.
Tässä saa vähän sävytelläkin, koska kehyksen kuuluu olla hieman tummempi
reunoistaan.
Abstraktia taidetta takaseinässä
Jaana on viihtynyt työssään. Laadun tasaisen korkeana pitäminen riittää
haasteeksi, puutyöt ja muut käden taitojen ylläpitämiset jäävät suosiolla kotiin.
Omalla ajalla luvan pyytämällä saa jäädä tekemään omia kokeiluita, mutta
kyllä se koti kummasti houkuttelee työpäivän jälkeen. Kansalaisopiston
savipiirissäkin olen kyllä ollut, Jaana tunnustaa.
Työpäivän mittaan vetokaapin takaseinään muodostuu jänniä kuvioita ja
väriyhdistelmiä kuivuneesta lasitteesta.
Joskus huikkaamme kaverillekin, että tulepas katsomaan, minkälaista taidetta
täällä on tänään!
Ihan taiteilijoita ollaan, hihkaisee Jaanan selän takana työskentelevä
kollega Annikki Martikainen. Ja joskus naiset piristävät toistensa ja
hihnan purkajan päivää asettelemalla astiat vaikka kukan muotoon.
Johanna Westersund