Kova koillistuuli puhaltaa
jääkylmää ilmaa Loviisanlahdelta suoraan tilapäiseen, pressukaton suojaamaan halliin,
jossa on rakenteilla Österstjernan-niminen jahti. Kölipuu on jo laskettu ja kaaret ovat
suurimmaksi osassa pystyssä. Aluksen perävannas ja etuosan kaaret teettävät tasaisesti
töitä Pernajassa sijaitsevan Kuggomin kansanopiston kymmenellä
laivapuuseppäopiskelijalla.
Puujaalojen ammattimainen rakentaminen hiipui 1950-luvun alussa. Rauta syrjäytti
silloin puun laivanrakennuksessa myös pientonniston osalta.
Mutta puisia jahteja ja kaljaaseja rakennettiin joka toisessa saaristolaiskylässä
vielä ennen sotaa ja heti sodan jälkeenkin. Osa niistä on edelleen käytössä
huvialuksina. Puulaivojen rakentamisen taito siirtyi vuosisatojen ajan sukupolvelta
toiselle luonnollisena osana saaristolaiselämää. Vielä on jäljellä muutamia
ikääntyneitä puulaivojen rakentajia, jotka pystyvät välittämään osaamistaan
eteenpäin.
Puualuksia on tulossa
Puulaivojen rakentaminen elää jonkinlaista renessanssia. Vanhojen puualusten
harrastajat ovat sekä entistäneet vanhoja jaaloja että rakentaneet uusia vanhojen
mallien mukaan. Paraikaa aluksia on rakenteilla Suomenlinnassa (Alma), Voolahdella
Porvoossa (Alexandra) ja sitten Österstjernan Loviisassa. Ammattimaisemmissa mitoissa
puualuksia kunnostetaan ja rakennetaan Suomenlinnan telakalla.
Loviisan Österstjierna-projektin erikoisuus on, että siihen on yhdistetty puualusten
rakentamisen erikoistuneiden puuseppien koulutus. Kuggomin kansanopistossa on alkanut
yksivuotinen laivakirvesmieskoulutus. Teoriaopetus tapahtuu koululla ja käytännön
opetus tilapäisellä telakalla Loviisan suola-aittojen naapurissa.
Kurssille pääsy edellytti aiempaa perehtyneisyyttä puutöihin sekä kätevyyttä.
Ihanne oli kirvesmies- tai puuseppäkoulutus tai vastaava kokemus. Kymmenestä
opiskelijasta osa on nuoria, jotka haluavat kokeilla erilaista ammattia, osa vanhempia
jotka hakevat vaihtelua tai pitävät välivuotta.
Joakim Lindholm ja Juhani Holmström työstävät
Österstjernan perävannasta. Heillä on jo paikoillaan yksi niistä kolmesta palkista,
joista perävannas rakentuu, ja parhaillaan he sovittavat paikoilleen toista. Joakim on
puolimatruusi ja ollut merillä kaksi vuotta.
Hakeuduin kurssille, koska halusin kokeilla jotakin muuta. Työn tekeminen
käsillä on aina kiinnostanut minua.
Kurssin jälkeen on kaiketi taas edessä lähtö merille, hän miettii.
Ellen sitten ota pestiä Österstjernalle, hän nauraa.
Kaverina oleva Juhani on työskennellyt mainosalalla, asentanut ja valmistanut
kylttejä ja muuta vastaavaa. Myös hän etsii jotakin uutta.
Uusien asioiden kokeileminen on aina hyvä juttu. Ja laivat ovat aina
kiinnostaneet. Käytännön työtä, mielellään ulkona, sitä minä haluan.
Ammattimiehille on kysyntääkin
Aluksen etuosassa tapaamme Tom Grönstrandin, Christian
Thesslundin ja Paavo Salmisen. He kiinnittävät kaaria, jotka
törröttävät kölistä kuin kylkiluut. Työ vaatii suurta tarkkuutta. Kaari on
istutettava tiiviisti kölipuussa olevaan syvennykseen. He sovittavat kaarta paikoilleen,
irrottavat sen, putsaavat vähän taltalla ja uurtohöylällä, kokeilevat uudelleen
kunnes liitos on täysin tiivis. Vaatii kärsivällisyyttä?
No, sanoo Tom rauhallisesti, mielenkiintoista ainakin.
Tom on kokenut timpuri, joka on rakentanut myös muoviveneitä. Puulaivan rakentaminen
on uusi kokemus, jota hän haluaa kokeilla.
Kurssi vaikuttaa lupaavalta, hän sanoo. Mahdollisuutta olla mukana puulaivan
rakentamisessa ei halua jättää väliin.
Paavolle vuosi puulaivan rakentajana on välivuosi. Hän on veneenrakentaja, jolla on
oma veneveistämö Kotkassa.
Tämä on mielenkiintoinen kokemus, hän toteaa. Laivanrakennuksen suhde
veneiden veistämiseen on suunnilleen sama kuin kirvesmiehen työn suhde puusepän
ammattiin. Täällä kaikki on karkeampaa, mittakaava on isompi.
Christianille ajatus tulevaisuudesta laivanrakentajana ei ole vieras. Hän on käynyt
ammattikoulun talonrakennuslinjan ja työskennellyt jonkin aikaa kirvesmiehenä.
On mielenkiintoista perehtyä puulaivan rakentamiseen sekä teoriassa että
käytännössä. Tutkia piirustuksia, lukea uloslyöntikuvia ja käyttää
erikoistyökaluja.
Kurssin vetäjän Mikael Holmströmin mukaan osaaville
laivakirvesmiehille on kysyntääkin työmarkkinoilla. Hän tienaa leipänsä Suomenlinnan
telakalla, missä Uudenmaan rannikkovesillä nykyään purjehtivat puualukset tavallisesti
huolletaan. Hän uskoo, että pienelle puualustonnistolle on tulevaisuudessakin tilausta
ja että tilausliikenteeseen rakennetaan vielä uusiakin laivoja.
Se tietää lisää kysyntää kunnossapidossa ja ajan mittaan myös puualusten
mittavammissa remonteissa.
Ainutkertaista koulutusta
Koulutus on rakennettu niin, että lyhyet teoriajaksot ja käytännön työ
vuorottelevat. Kurssi alkaa laivanrakennuksen ja materiaaliopin alkeista. Ohjelmaan kuuluu
myös takiloinnin teoriaa ja jonkin verran merenkulun historiaa. Käsityön kanssa tullaan
kuitenkin sinuiksi käytännön harjoittelulla.
Me käytämme perinteisiä, koeteltuja työmenetelmiä ja rakenteita, mutta
hyödynnämme kyllä nykyaikaisia sähkökäyttöisiä työkaluja silloin, kun se on
järkevää, kertoo Holmström, joka toimii Lasse Kiiskin kanssa vastuullisena
laivanrakentajana.
Aloite kurssin järjestämisestä tuli Österstjerna-projektiä vetävältä
yhdistykseltä. Kuggomin kansanopisto lähti mukaan mielellään, kertoo
projektikoordinaattori Nina Nybond. Kysymyksessä on pilottiprojekti, joka
toteutetaan yhteistyössä lääninhallituksen kanssa. Vastaavaa koulutusta ei ole
tarjolla missään muualla Suomessa.
Kuluvan vuoden elokuussa alkanut koulutus on yksivuotinen (40 opintoviikkoa). Jo nyt on
heitetty ajatus jatkaa koulutusta vielä yhdellä vuodella. Se olisi luonnollista, koska
Österstjernan rakentamiseen lasketaan menevän kaksi vuotta. Opiskelijoilla on
mahdollisuus kansanopistoja koskevan säännöstön mukaiseen opintotukeen.
Hans Jern