
Tavoitteena monimuotoisuus
Ruotsalaisilta vihreää valoa
koulutukselle,
keltaista vähemmistöjen oikeuksille
Petkutettu
Ammattitaito tuo työtä
KYLLÄ kouluttamiselle, mutta vähemmistöjen
oikeuksien suhteen emmitään. Ruotsi haluaa kuitenkin mieluusti pysyä ruotsalaisena.
Maahanmuuttajien kotouttaminen tapahtuu
merkittäviltä osin työelämässä. Ruotsalaisella perusteellisuudella. Volvon
Göteborgin tehtaiden katsotaan kuuluvan siihen joukkoon, joka on panostanut
mallikelpoisesti kotouttamiseen. Toiminnasta vastaa monimuotoisuuskomitea, joka hoitaa
myös tasa-arvoasioita. Se on laatinut monimuotoisuussuunnitelman, jossa asetetaan
tavoitteet ja määritellään toimenpiteet. Suunnitelman mukaan monimuotoisuuteen kuuluu,
että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet ja oikeudet etnisestä alkuperästä,
sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, iästä ja uskonnosta riippumatta.
Kielikoe jakaa
Etninen monimuotoisuus on tehtailla ilmeinen. Eri kansallisuuksia edustavat
työntekijät asentavat autoja rinta rinnan. Työntekijäjoukossa on edustettuna
kokonaista 86 kansallisuutta.
Pirjo Paajanen tuli Ruotsiin vuonna 1969 Kurikasta. Volvolla hän on
ollut töissä vuodesta 1987.Hän kuuluu työryhmään, joka asentaa autoihin
instrumenttipaneeleja. Ryhmässä on edustettuna 5-6 kansalaisuutta; suomalaiset,
jugoslaavit ja amerikkalaiset puhuvat keskenään ruotsia. Kielen Pirjo on oppinut
työpaikalla. Hän kuuluu niihin, jotka ovat kotoutuneet ilman ohjelmia, mutta silti hän
on selvinnyt ja saanut ystäviä työkavereiden joukosta. Suomen kansalaisuuden hän on
säilyttänyt.
Kansanpuolue on nostanut maahanmuuttajille asettavat kielitaitovaatimukset Ruotsin
vaalikeskustelun kuumaksi kysymykseksi. Volvolla on jo käytössä pakollinen kielikoe,
joka töihin pyrkivien ulkomaalaisten on läpäistävä. Sitä perustellaan sillä, että
nykypäivän työmenetelmät edellyttävät riittäviä kielellisiä valmiuksia.
Mutta ay-liike asettaa tämän käytännön kyseenalaiseksi.
Kyllä sen pitäisi riittää, että pystyy esittämään lukioarvosanan
ruotsinkielestä, sanoo metallin ammattiosastoa monimuotoisuuskomiteassa edustava Marie
Stenquist. Moni ruotsalainenkaan ei selviytyisi kokeesta, hän lisää.
Mutta yleisesti ottaen ay-liike ja yritys tuntuvat olevan hyvinkin yksimielisiä
kotouttamispolitiikan suunnasta. Osaselitys lienee se, että kotouttamiskysymyksistä,
monimuotoisuudesta vastaa yritysjohdossa Derek Jessiman, joka on itse
muuttanut maahan Skotlannista.
Eteneminen hitaampaa
Monimuotoisuus on voimavara, jota yrityksen pitää hyödyntää parhaalla
mahdollisella tavalla, kuuluu hänen teesinsä. Vallitseva tilanne kartoitettiin jotta
nähtäisiin, kuinka tätä voimavaraa hyödynnetään ja kuinka sitä voitaisiin
hyödyntää paremmin. Kartoituksessa tuli esiin runsaasti puutteita. Kun
työehtosopimuksen piirissä olevien työntekijöiden, siis työläisten, keskuudessa
ulkomaiden kansalaisten määrä ylittää useimmilla tuotantolinjoilla 20 prosenttia,
niin hierarkian ylemmillä portailla se jää alle 10 prosentin. Vaikuttaa siis siltä,
että eteneminen on ruotsalaisille helpompaa kuin maahanmuuttajille.
Yrityksen linja kuitenkin on, että mahdollisuuksien pitää olla kaikille samat. Kun
näin ei ole, asialle on tehtävä jotain. Mutta ei kiintiöillä, vaan poistamalla
järjestelmässä mahdollisesti olevia kapeikkoja ja panostamalla ihmisten pätevyyden
kehittämiseen.
Etenemismahdollisuuksien tasoittaminen on yrityksessä julki lausuttu tavoite.
Sanna tuli kolmivuotiaana Ruotsiin Makedoniasta. Hän on käynyt Ruotsissa
lukion, saanut kotikielen opetusta makedoniankielessä, on naimisissa ruotsalaisen kanssa,
puhuu makedoniaa vanhempiensa kanssa. Volvolle hän tuli vuonna 1994 ja on sen jälkeen
edennyt vuoropäälliköksi tuotannossa. Työssään hän vastaa viidestä työryhmästä
joissa on kaikkiaan 65 työntekijää. Hän suunnittelee työvuorot, jakaa työtehtävät,
laatii loma- ja vapaalistat. Tarvittaessa hän tuuraa tuotannossa.
Minulla on ryhmässäni eri ikäisiä ja eri maalaisia ihmisiä, hän sanoo.
Kirjava temperamenttien ja ajattelutapojen sekoitus aiheuttaa välillä konflikteja. Se on
selvä.
Pitää osata lukea ihmisiä ja pyrkiä löytämään yhteinen ratkaisu. Mutta
erilaisuus on myös rikkautta, Sanna tähdentää.
Stefan oli kahdeksantoista, kun hän pakeni Albaniasta uimalla. Hän tuli
Belgian kautta Ruotsiin, missä hänen enonsa jo oli, ja pääsi töihin Volvolle. Nyt
siitä on kulunut 18 vuotta ja hänellä on maasta vain hyvää sanottavaa.
Halusin Ruotsiin, koska se on rauhallinen ja demokraattinen maa, jossa ei
esiinny väkivaltaa. Minut otettiin hyvin vastaan, pääsin ruotsinkurssille ja sain
vakituisen työpaikan.
Vaimo ja lapset ovat albanialaisia ja perhe puhuu keskenään albaniaa, mutta Stefan on
löytänyt Göteborgista myös ruotsalaisia ystäviä.
Ruotsinkieli yhdistää
Tässä kansallisuuksien ja kielten vilinässä ruotsi on yhteinen työkieli.
Henkilöstötiedotus toimii ruotsiksi. Tämä on yrityksen julki lausuttu linja. Ei
haluta, että tehtaisiin muodostuu yhteisen kielen ympärille etnisesti eristäytyneitä
ryhmiä. Siksi riittävään ruotsinkielen osaamiseen kiinnitetään huomiota jo
työhönottovaiheessa. Kun mahanmuuttaja sitten tulee töihin, pidetään huoli siitä,
että hänet perehdytetään työhönsä kunnolla, että hän tutustuu
toimintaperiaatteisiin ja saa kontaktin ammattiosastoon. Perehdyttämisprosessi
käynnistyy välittömästi.
Ennakkoluulojen, syrjinnän ja pahimmissa tapauksissa kiusaamisen ehkäiseminen on
tärkeä osa kotouttamistoimintaa. Volvo on tutkinut ilmapiiriä henkilöstön keskuudessa
selvittääkseen millä lailla syrjintä ja kiusaaminen ilmenee. Tulokset osoittavat,
että esimerkiksi vitsailussa rima asetetaan jokapäiväisessä kanssakäymisessä usein
liian matalalle. Pilaksi tarkoitettu juttu voidaan kokea loukkaukseksi.
Selvitys johtaa toimintaohjelmaan, suunnitelmaan ja koulutukseen, joilla pyritään
ratkaisemaan todettuja ongelmia. Asia otetaan keskusteluun ja sitä selvitetään useilla
tasoilla. Yritysjohto on julistanut virallisesti, että ihmistä on työssä
kunnioitettava. Loukkaavaa erikoiskohtelua ei saa esiintyä.
Hans Jern
Petkutettu
Tarmo Ahonen
muutti veljiensä jalanjäljissä Göteborgiin jo 16-vuotiaana Kihniöstä,
Etelä-Pohjanmaalta. Vuosi oli 1960. Hän on luonut Ruotsissa vaikuttavan ay-uran
Pohjoismaiden luultavasti suurimmassa työhuonekunnassa eli Volvon metalliliiton
ammattiosastossa, jossa on jäseniä noin 10 000 ja työntekijöitä parikymmentä.
Tarmo toimii nykyään kuorma-autoja valmistavan Volvo Lastvagnar tehtaan
metallityöläisten puheenjohtajana ja on työhuonekunnan hallituksen jäsen. Hän istuu
muutamassa Volvon yhtiöhallituksessa ja hänellä on paikka ja ääni metalliliiton
neuvottelukunnassa. Hänen näkemyksensä ruotsalaisesta kotouttamispolitiikasta poikkeaa
yllä kuvatusta.
Ruotsissa oli 60- ja 70-luvulla huutava pula työvoimasta ja suomalaiset otettiin
vastaan avosylin. Silloin olivat voimassa avoimet pohjoismaiset työmarkkinat. Kielitaitoa
ei kyselty, töitä sai välittömästi.
Sopeutuminen yhteiskuntaan sujui helposti. Suomenkielellä selvisi hyvin, tulkkeja oli
käytettävissä ja moni virkamies osasi suomea. Volvolla oli kokonaisia osastoja, joissa
puhuttiin pääasiassa suomea.
Nykyään Göteborgissa on 20 000 suomalaista, mutta ei mainittavia palveluja
suomeksi. Ruotsi on petkuttanut meitä, Tarmo toteaa lakonisesti.
Mitään ei ole selkeästi päätetty, näin on vain käynyt. Suomalaisille tarkoitetut
palvelut katosivat, kun maahanmuutto Suomesta lakkasi. Maahan muuttaneet suomalaiset piti
sulauttaa yhteiskuntaan. Ruotsi on tosin tunnustanut ruotsinsuomalaiset kansalliseksi
vähemmistöksi ja hyväksynyt Euroopan Neuvoston sopimukset kansallisten vähemmistöjen
oikeuksista. Mutta niiden vaatimuksia ei täytetä. Muun muassa tiedottaminen ja
mahdollisuus kouluttautua suomeksi on lyöty laimin. Tarmo kääntyi tammikuussa Ruotsin
LO:n puoleen ja pyysi keskusjärjestöä ajamaan suomalaisten asiaa, koska
ruotsinsuomalaiset ovat yleensä LO:n jäseniä. Hän haluaa, että LO selvittää
kantansa vähemmistöjen oikeuksiin ja että asian tiimoilta laaditaan toimintaohjelma.
Konkreettinen vaatimus on, että lopetetun suomalaisen sanomalehden Demokraatin
julkaiseminen aloitetaan uudelleen.
Hän ei ole saanut Ruotsin LO:lta vielä mitään vastausta. Myöskään SAK tai Suomen
Metalliliitto, joille vetoomus on toimitettu tiedoksi, eivät ole reagoineet asiaan
mitenkään.
Ammattitaito
tuo työtä
Koulutuksen
pitäisi tarjota todellinen mahdollisuus työntekoon. Ajatus on tuskin mitenkään
vallankumouksellinen. Mutta monille maahanmuuttajille on todellisuutta, että kurssi
seuraa toistaan ilman että näköpiirissä olisi työpaikka.
Kiinteistöliiton Göteborgin osasto päätti tehdä asialle jotakin. Syntyi
Bergsjö-projekti, jota Tomas Gustavsson on tulisieluna vetänyt.
Hän aivan pursuaa tarmoa kertoessaan mihin projektilla pyritään. Työttömille
maahanmuuttajille järjestetään työtä kiinteistöalalta. Ei siksi, että he ovat
maahanmuuttajia, vaan koska heillä on työssä vaadittava pätevyys ja ammattitaito.
Ensin pitää luoda todellinen kuva kiinteistöalasta, hän toteaa.
Että puhutaan ammattitaitoa vaativista töistä, joihin vaaditaan pätevyys.
Kiinteistöliitto on kehittänyt erään göteborgilaisessa lähiössä toimivan
asuntoyhtiön kanssa koulutusohjelman, jonka tarkoituksena on järjestää kiinteistöille
niiden tarvitsemaa työvoimaa ja työttömille maahanmuuttajille haasteellisia
työpaikkoja.
Yhteys olemassa olevien työpaikkojen ja koulutuksen välillä on ratkaiseva
asia, Tomas sanoo.
Koulutus pitää sopeuttaa työvoimantarpeeseen ja sen pitää mieluiten johtaa
vakinaiseen työpaikkaan. Bergsjössä on onnistuttu järjestämään oikeaa
työtä kolmelletoista työttömälle maahanmuuttajalle. (Kurssin aloitti 15
henkeä.) Tällä hetkellä useat näin työllistyneistä toimivat jo esimiestehtävissä.
Myös se on tärkeää, sillä työssä on voitava kasvaa, Tomas korostaa ja
esittelee kaavakuvaa siitä, kuinka huoltomiehen tehtävistä voi edetä vaativampaan
työhön kiinteistöalalla.
Nyt kehitetty kiinteistönhuoltokoulutus on kokonaan uusi ja sitä voidaan käyttää
alalla muuallakin. Siihen sisältyy sertifioitu siivousalan koulutus, ja lisäksi
opetetaan kiinteistötekniikkaa ja puutarhatyötä. Peruskoulutuksen jälkeen voi edetä
ja lisätä pätevyyttään.
Bergsjö-projekti on toteutettu yhteistyössä työviranomaisten kanssa.
Palkkatyöläinen
3.9.2002 nro 7/02 |