Metalliliitto, Rakennusliitto ja Palvelualojen
ammattiliitto PAM vaativat vuokratyövoiman käyttöön nykyistä tiukempaa sääntelyä
ja ulkomaisten työntekijöiden työehtojen valvonnan tehostamista. Liitot ovat
toimittaneet asiasta vetoomuksen hallitukselle ja eduskunnalle.
Liitot ovat huolissaan siitä, että Suomen nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa
työehtosopimusten yleissitovuussäännösten ja muiden työnantajalle kuuluvien
velvoitteiden kiertämisen silloin, kun tarjotaan vuokratyövoimaa tai esimerkiksi
aliurakointia toisesta EU-maasta.
Liitot vaativat ammattijärjestöille itsenäistä kannevaltaa tapauksissa, joissa
ulkomaisen työntekijän työehtoja on poljettu. Liitot haluavat lisää resursseja ja
valvontavaltuuksia työsuojeluhallinnolle sekä tuntuvia rangaistuksia työehtojen
rikkomuksiin syyllistyneille työnantajille.
Liitot esittävät, että tilaajayrityksille ja muille työn teettäjille säädetään
palkkavastuu vuokra- ja alihankintatyöhön. Tämä edellyttää, että vuokra- tai
alihankintatyötä käyttävien yritysten luottamusmiehillä ja työsuojeluvaltuutetuilla
on oikeus valvoa työehtosopimusten noudattamista myös vuokra- ja
alihankintayrityksissä. Liittojen mielestä työlupamenettelyä on muutettava niin, että
lupa myönnetään vain alakohtaisen kolmikantaisen käsittelyn jälkeen.
EU-maissa ankarat rangaistukset
Rakennus- ja Metalliliiton sekä PAMin huoli saa pontta liittojen tilaamasta
tutkimuksesta, jossa selvitetään työsuhteen ehtojen sääntely- ja valvontakeinoja
EU-maissa. SAK:n lakimiehen Jari Hellstenin tekemä tutkimus paljastaa, että Suomi
on jäänyt lähetettyjen työntekijöiden ja vuokratyövoiman työehtojen valvonnassa
pahasti jälkeen monista muista EU-maista. Hellstenin mukaan Suomi kuuluu EU:n
jäsenmaiden siihen vähemmistöön, jossa ulkomaisen työvoiman vuokraamisessa ja
aliurakoinnissa ei ole käytännössä mitään pelisääntöjä.
Muissa EU-maissa rangaistukset ulkomaisen työvoiman väärinkäytöksistä ovat
yleensä ankarat. Esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa työnantaja voidaan tuomita jopa
viiden vuoden vankeusrangaistukseen vuokratyötä koskevien sääntöjen rikkomisesta.
Monissa EU-maissa työvoiman vuokraus on mahdollista vain tietyillä aloilla ja
silloinkin vain määräajaksi. Viranomaisten ja työntekijäjärjestöjen
valvontaoikeudet ovat monissa muissa EU-maissa myös huomattavasti laajemmat ja
monipuolisemmat kuin Suomessa. Saksassa ja Ranskassa ammattiliitoilla on itsenäinen
kannevalta. Ammattiliitto voi nostaa kanteen työnantajaa vastaan, jos työehtosopimuksen
määräyksiä on rikottu. Suomessa kanteen voi nostaa vain työntekijä itse.
Lainsäädännöllä kiire
Liittoja huolestuttaa se, että työvoiman vuokraamisen ja muiden urakointipalvelujen
kautta voidaan käytännössä kiertää työvoiman liikkuvuudelle asetetut siirtymäajat.
Tuoreimmissa EU:n laajentumista koskevissa selvityksissä on arvioitu, että uusista
jäsenmaista tulisi Suomeen enemmän työvoimaa palvelujen tarjonnan kuin työvoiman
vapaan liikkuvuuden kautta.
Eniten työvoimaa tullaan liittojen arvion mukaan tarjoamaan vähän ammattitaitoa
vaativiin palveluammatteihin sekä rakennus- ja metallialan aliurakointitöihin.
Palvelujen tarjoaja voi olla myös suomalainen yritys, jos se hankkii tytäryhtiön tai
siirtää toimintaansa uusiin jäsenmaihin. Esimerkiksi siivous- ja vartiointialalla on jo
perustettu tytäryhtiöitä Viroon.
Työministeriö asetti viime syksynä työryhmän selvittämään ulkomaisen työvoiman
työehtojen valvonnan tehostamisen tarvetta. Liitot kiirehtivät vetoomuksessaan
työryhmän työtä. Lainsäädäntö on liittojen mielestä saatava kuntoon ennen vuotta
2004, jolloin ensimmäiset hakijamaat todennäköisesti otetaan EU:n jäseniksi.
Pirjo Pajunen