Laajasti vellovassa verokeskustelussa yksi taho
arvelee koulutettujen ja hyvätuloisten muuttavan Suomesta pois korkean verotuksen vuoksi,
toinen jättäisi pienituloisimmat verottamatta, jotta työnantajat voisivat maksaa
vähemmän palkkaa. Työllisyyden parantaminen verotusta alentamalla on päivän sana.
Onko tutkimuksellista näyttöä korkean työllisyyden ja matalan verotuksen
kytkennästä, kansantaloustieteen professori Erkki Koskela Helsingin
yliopistosta?
Kyllä näyttöä eri maista on paljonkin siitä, että työvoimaverotuksella
on työllisyysvaikutuksia. On osoitettu, että korkea työnverotus joko
palkansaajien tai työnantajien verottaminen eri mekanismien kautta johtaa
työvoimakustannusten nousuun ja sitä kautta huonompaan työllisyyskehitykseen.
Nokian pääjohtaja Jorma Ollila on julkisuudessa sanonut, että kevyempi verotus
eli alempi marginaalivero toimii työnteon kannustimena. Toimiiko se?
Jossain määrin. Ollila taitaa kuitenkin enemmän viitata siihen, että
monissa Euroopan maissa verotusta on alettu keventää, ja jos Suomi ei mene mukaan
tähän, yritysten mahdollisuudet kilpailla liikkuvasta työvoimasta vaikeutuvat. On aivan
selvää, ettei tämä koske muuta kuin hyvin koulutettua, liikkuvaa työvoimaa. Valtaosa
työvoimasta ei liiku mihinkään.
Koulutetut ja etenkin it-alalla työskentelevät väittävät jo tekevänsä töitä
itsensä uuvuksiin. Miten nykyistä kevyempi verotus ja parempi käteen jäävä tulo
kannustaisi tekemään enemmän töitä?
On monia korkeasti koulutettuja ja kovapalkkaisia, jotka tekevät jo pitkää
työpäivää, eikä verotus muuta tilannetta miksikään. Verotuksen kannustavuus ei
ehkä ole niinkään keskeistä kuin se, miten työn verotus vaikuttaa
työvoimakustannuksiin.
Jos työnantajamaksuja nostetaan, se lisää työvoimakustannuksia. Jos
palkkaveroja nostetaan, ammattiliitot haluavat sen näkyvän osittain entistä korkeampina
nimellispalkkoina, jolloin työvoimakustannukset tulevat jälleen korkeiksi. Meillä on
monia aloja Suomessa, jotka työllistäisivät nykyistä alemmilla työvoimakustannuksilla
enemmän.
Lisäisikö matalapalkkaisten verotuksen keventäminen työpaikkoja?
Minä kannatan ajatusta. Yleensä matalapalkka-alat ovat työvaltaisia, ja
niillä työvoimakustannusten merkitys työllisyyden kannalta on paljon isompi kuin
Nokiassa tai puu- ja paperiteollisuudessa. Tästä on aika vahvaa empiiristä näyttöä.
Olen itsekin kollegojeni kanssa kirjoittamassani kirjassa sosiaali- ja
terveysministeriölle osoittanut, että työvoimakustannusten porrastaminen olisi hyvä
asia työllisyyden kannalta. Vastaan tulevat lobbarit: muun muassa pääomavaltaisia isoja
yrityksiä edustava TT ei halua porrastusta.
Jos pienipalkkaisten verotusta alennetaan niin, että työnantajat selviävät
vähemmin palkkakustannuksin, eikö se käytännössä tarkoittaisi välillistä
työllistämistukea työnantajille?
Työllisyyden kannalta ei ole eroa, käytetäänkö palkkaveron vai
työnantajamaksujen alennusta. Olisi se tavallaan välillistä tukea työvoimavaltaisille
aloille.
Suomessa on viime vuodet harjoitettu veropolitiikkaa, jossa kaikkien tuloluokkien
verotusta on hiukan kevennetty, mutta painopiste on ollut alemmissa tuloluokissa. Onko
näyttöä siitä, että harjoitettu veropolitiikka olisi lisännyt työllisyyttä?
Verokevennykset ovat olleet liian vaatimattomia, mutta kyllä ne ovat
myötävaikuttanut hyvään työllisyyskehitykseen. Ei välttämättä kovin paljon, mutta
jos verotusta ei olisi kevennetty tai sitä olisi kiristetty, työllisyyskehitys olisi
varmasti ollut huonompaa.
Verotus ei ole ainoa eikä ratkaiseva työllisyyskehitykseen vaikuttava tekijä. Se
on yksi osa laajempaa kokonaispakettia.
Valtio on keventänyt, monet kunnat kiristäneet verotusta. Eikö palkansaajille ole
aivan sama, mihin kassaan veroeurot menevät, jos ostovoima ei parane?
Palkansaajan kannalta ei tietenkään ole eroa, verottaako valtio vai kunta.
Suomessa pitäisi kuitenkin keskustella vähän järjestelmällisemmin, ovatko meidän
kaikki julkiset menomme tarpeellisia. Verokeskustelu ollut aika surkeaa. Jos joku ehdottaa
veronalennuksia, täytyy vastata myös kysymykseen, miten veronalennukset rahoitetaan.
Verokeskusteluun osallistuneet Jorma Ollila ja Vesa Vainio esimerkiksi eivät niitä
esittäneet.
Periaatteessa on kolme vaihtoehtoa: supistetaan julkisia menoja, julkinen sektori
ottaa lisää velkaa tai nostetaan joitain muita veroja. Itse olen viimeisen vaihtoehdon
kannalla eli mietitään sopiva verotuksen rakenne. Jos ajatellaan tuotannontekijöistä
energiaa ja työvoimaa, työvoimaa verotetaan turhan paljon. Oma ehdotukseni on, että
kevennetään työnantajamaksuja ja kompensoidaan siitä aiheutuva verotulojen menetys
kiristämällä energiaverotusta. Se vähentäisi teollisuuden yksikkökustannuksia ja
parantaisi kilpailukykyä ilman, että tarvitsee tinkiä hyvinvointivaltion palveluksista
ja ilman, että palkansaajat kärsivät mitenkään.
Harmonisoituuko tuloverotus hiljalleen EU:ssa, vaikka sitä ei poliittisilla
päätöksillä tehdäkään?
Uskon, että monet veromuodot alkavat harmonisoitua sen vuoksi, että
taloudellisten toimintojen liikkuvuus on lisääntynyt. Palkkaverotus harmonisoituu
vähemmän, koska työvoimasta valtaosa ei liiku mihinkään. Työvoiman liikkuvuutta
korostetaan välillä liikaa.