Kyllä väsyttää, eikä aina
niin vähänkään. Yöllä työskentely tuntuu väsyttävän päivätyötä enemmän,
Jarmo Kankkunen tuumaa. Aavistuksen tummista silmänalusista huolimatta Kankkunen kertoo
saavansa päivisin hyvin unenpäästä kiinni.
Jarmo Kankkusella, kuten hänen parillakymmenellä työtoverillaan, ei juuri ole
aiempaa kokemusta yötyöstä. Yötyöt ovat rakennusalalla vielä harvinaisia, vaikka
yöllä työskentely työmaan vastaavan mestarin Harri Kankkusen mukaan lisääntyy
jatkuvasti.
Erityisesti kaupunkirakentamisessa yötyötä tehdään yhä enemmän.
Esimerkiksi vilkkaalla Aleksilla ei näitä hommia yksinkertaisesti pystyisi tekemään
päivällä, Kankkunen sanoo ja viittaa kahteen syvään kaivantoon, joiden ympärillä
hyörii kuorma-autoja ja erikokoisia kaivinkoneita. Aamun sarastaessa aukot peitetään ja
koneet korjataan pois.
Väsymykseen varauduttu
Helsingin yö ei ole hiljainen. Raitiovaunut kulkevat pitkään, takseja ajaa läpi
yön ja myös väkeä on kesäaikaan paljon liikkeellä. Puolenyön aikaan Aleksilla on
täysi hulina päällä.
Humalaiset jakelevat hanakasti neuvoja, ja nojailevat joskus vaarallisenkin
oloisesti suoja-aitoihin. Toistaiseksi ei ole kuitenkaan syntynyt vaaratilanteita, Jarmo
Kankkunen kertoo. Kuopiolaisesta Kankkusesta on piristävää seurata työn ohella
pääkaupungin yöelämää.
Jarmo Kankkusella on vakituinen työpaikka Aleksia urakoivan yrityksen palveluksessa.
Töitä olisi löytynyt myös kotipaikkakunnalta. Työtarjous oli hänestä kuitenkin
mielenkiintoinen, eikä vain tavallista paremman palkan takia.
Aleksanterinkatu pannaan uuteen uskoon vuoden 2003 loppuun mennessä. Töitä tehdään
kolmena kesänä toukokuusta marraskuulle. Tänä kesänä uusitaan kadun alla kulkevat
vesijohdot, viemärit ja kaapelit.
Öisin töissä on 1213 miestä ja parhaimmillaan viisi kaivonkonetta kerralla.
Harri Kankkusen mukaan osa työntekijöistä tekee vuorotyötä, mutta osa painaa
pelkkää yövuoroa.
Vastaava mestari itse kertoo jaksaneensa joka toinen viikko toistuvaa yövuoroa
yllättävän hyvin, vaikka helteiden aikaan väsyttikin tavallista enemmän.
Yrityksen näkökulmasta yöllä työskentely ei poikkea päivätyöstä paitsi
siinä mielessä, että yötyö tulee kalliimmaksi. Olemme varautuneet väsymyksestä
aiheutuviin ongelmiin, mutta tämä on sujunut odotettua paremmin.
Parasta kauniit kesäaamut
Kello lähenee puoltayötä ja kaivinkoneenkuljettaja Heikki Anttila on hakenut
itselleen nakkisämpylän. Anttilalla on pitkä työura takana, mutta ennen Aleksin
keikkaa hän ei ole tehnyt yötyötä kuin nuorena miehenä paperitehtaalla.
Kyllähän tämä aluksi tuntui aivan hirveältä. Ensimmäiseen kahteen
viikkoon en saanut päivisin nukuttua juuri lainkaan. Olo oli kuin olisi koko ajan ollut
krapulassa, hän kuvailee päätään pudistellen.
Kesän mittaan työrytmiin kuitenkin tottui. Nyt Anttila vakuuttaa, että työaikana
väsymys ei paina.
Olen nauttinut täysin rinnoin kauniista kesäaamuista. Nukkumaan rupean vasta
ennen puoltapäivää.
Lapion varressa heiluva Sami Wahlsten on työporukan nuorimpia. Wahlsten kertoo
jatkavansa töitä yövuoron perään usein vielä aamuvuorossa.
Viikot painan töitä ja viikonloppuna sitten lepään ja tapaan ystäviä.
Nukun korvatulppien kanssa noin kahdeksan tunnin unet yövuoron päälle, nuori mies
toteaa ja laskee kesäöinä oppineensa kahdeksan erilaista kadunrakentamiseen liittyvää
työvaihetta.
Pirjo Pajunen