Pikemminkin taitaa olla niin,
että terveydenhuoltoalan tilanne kärjistyi.
Santamäki-Vuori on sitä mieltä, että edessä voi olla sellainenkin vaara, että
työnantaja voi monessa kunnassa pyrkiä löytämään rahaa lääkärien
palkankorotuksiin toteuttamalla säästöjä, joista kärsivät muut henkilöstöryhmät.
Kuntien talous on nimittäin kovilla ja kunnat ovat monessa tapauksessa budjetoineet
sosiaali- ja terveydenhuoltoon liian niukasti määrärahoja.
Palkkanormi on välttämätön
Santamäki-Vuori pitää toimivan palkkanormin puuttumista kunta-alan sopimuspolitiikan
keskeisenä ongelmana. Tilanteessa, jossa erilaisten bonusten ja tulospalkkioiden merkitys
yksityisellä puolella kasvaa, kunta-alan työntekijöiden palkat jäävät yhä enemmän
jälkeen. Vuoden 1995 jälkeen on jääty neljä prosenttia muista. Selvää on, ettei
tilanne voi jatkua tällaisena.
Julkisen sektorin palkkausjärjestelmää on parannettava niin, että
palkkakehitys noudattaa palkkojen yleistä kehitystä.
Santamäki-Vuori on tietoinen siitä, ettei teollisuuden puolella olla innostuneita
järjestelmistä, jotka sitovat jonkin alan palkkakehityksen muiden alojen palkkojen
kehitykseen, mutta vastaa sanomalla, ettei voi olla niinkään, että yksi sopimusala
laahaa jatkuvasti muista jäljessä.
Siinä tapauksessa me joudumme luopumaan tulopolitiikasta, vaikka siinä onkin
paljon hyviä puolia.
Toimiva palkkanormi turvaisi palkkojen kehityksen, mutta ei ratkaisisi kunta-alan
toista palkkapoliittista ongelmaa, joka on alipalkatut ammattiryhmät. Kysymykseen palkan
ja työtehtävän oikeudenmukaisesta suhteesta on tietysti vaikea vastata. Työnarviointi
on yksi yritys löytää vastaus tähän kysymykseen. Siinä on nyt otettu kunnissa ensi
askeleet. Aluksi niin, että saman alan töitä arvioidaan vertaamalla niitä keskenään,
mutta ei verrata niitä muiden alojen töihin.
Kokonaiskuvaa tilanteesta ei tällä tavalla synny, mutta se on joka tapauksessa
ensimmäinen askel kohti kokonaisvaltaista työnarviointia ja palkanmääritystä.
Lama jatkuu monissa kunnissa
Palkkaukseen liittyvien ongelmien ratkaiseminen on kuitenkin vaikeaa, kun kuntien
talous on kriisissä. Akuutit ongelmat ajavat ohi.
90-luvun talouskriisi ajoi koko kunta-alan vaikeaan muutosprosessiin. Valtionosuudet
pienenivät, kuntien riippuvaisuus suorista verotuloista kasvoi ja yhteisöveron
suhteellinen merkitys lisääntyi. Lama on noususuhdanteesta huolimatta jatkunut monissa
kunnissa. Alueelliset erot ovat suuria.
Kuntien taloudenpito muuttui epävarmaksi, vaikeasti ennakoitavaksi ja
suhdanneherkäksi. Mutta yrityksestä kunnan erottaa se, että palvelujen tarve on
jatkuva. Kunta ei voi lakata tuottamasta peruspalveluja vetoamalla siihen, että rahat
ovat lopussa.
Nyt kun suhdanteet ovat jälleen laskussa, kriisi vaanii taas monessa kunnassa.
Santamäki-Vuori povaa, että kuntataloutta koskevat ennusteet osoittautuvat liian
optimistisiksi. Verotuotot jäävät laskettua pienemmiksi ja menot nousevat arvioitua
suuremmiksi. Erityisesti yhteisöveron tuotto notkahtaa.
Pelkään, että monessa kunnassa syntyy paniikkireaktioita ja esitetään uusia
säästövaatimuksia.
Santamäki-Vuori nostaa esille myös sellaisen riskin, että kunnat perustelevat
säästövaatimuksiaan esimerkiksi lääkärilakosta aiheutuneilla kustannuksilla.
Lääkärien palkankorotuksia yritetään maksattaa muilla henkilöstöryhmillä.
Turvallisuus on mennyttä
Kriisin hoitamisen myötä kuntien henkilöstöpolitiikassa alkoivat puhaltaa uudet
tuulet. Turvallisuus muuttui monessa tapauksessa turvattomuudeksi.
Kirjavuus on totta kai melkoinen ja turvattomuuden syntyminen on tietysti
ymmärrettävää, kun talous kriisiytyy. Mutta on myös kuntia, joiden talous on
kunnossa, mutta jotka silti käyttävät määräaikaisia sopimuksia vakinaisissa
tehtävissä.
Ei tunnuta ymmärtävän, että turvallisuuden tarve on perustarve; turvattomuus
laskee ajan mittaan suoritustasoa.
Monissa kunnissa jatkuva henkilöstöpula, määräaikaiset sopimukset ja
yksityistäminen ovat ikään kuin normi.
Kriisi toi mukanaan jotain hyvääkin: kunnissa tarkistettiin yleisesti
työtapoja, toiminta tehostui ja muuttui kustannustietoisemmaksi. Mutta nykyään
henkilöstöpula on yleinen tosiasia, eivätkä ihmiset enää jaksa. Kuntien pitää
aivan yksinkertaista palkata lisää väkeä vakinaisiin työsuhteisiin selvitäkseen
tehtävistään.
Hoipertelevaa hyvinvointipolitiikkaa
Hyvinvointipalvelut ja tulojen tasaaminen ovat hyvinvointijärjestelmämme keskeisiä
rakenneosia, joihin suomalaiset keskimäärin suhtautuvat myönteisesti ja joista ovat
valmiita maksamaan. Tuloerot ovat silti jälleen kasvaneet 90-luvun toisella puoliskolla,
mikä johtuu pääomatulojen merkittävästä kasvusta, ansiokehityksen tietystä
epätasapainosta ja tulonsiirtojen leikkauksista. Nyt on myös nähtävissä, että
hyvässä asemassa olevat ovat alkaneet osoittaa haluttomuutta maksaa hyvinvoinnista ja
osallistua tulonsiirtoihin.
Voiko järjestelmä sitten pitemmän päälle säilyä?
Hyvinvoinnin ylläpitämiselle on olemassa edellytyksiä, mutta politiikka on
horjuvaa. Hyvinvointipalvelujen olemassaolosta ja toimivuudesta vastaavat käytännössä
kunnat. Ne ovat hyvinvointivaltion vetureita. Vaikka moottori yskii nykyään pahasti,
palvelutaso on toistaiseksi onnistuttu säilyttämään.
Mutta koko ajan on nähtävissä merkkejä siitä, että työtä tehdään
kuilun partaalla, että palvelujen tuotanto on romahtamaisillaan. On pakko kysyä, voiko
näin jatkua vuodesta toiseen.
Pelkään pahoin, että jos poliittinen hoipertelu saa jatkua, meillä on
jonakin päivänä käsissämme aparaatti, joka sammahtaa kokonaan!
Hans Jern