Liittouutiset
Pidä huolta itsestäsi
Terveyskäsikirja tulossa
Suomalaisyritykset
pieniä
Stressaavaa ja
yksinäistä
Työsuojelussa lähtökohta on aina yksilö, jonka
hyvinvointiin pyritään. Fyysinen ja psyykkinen stressi ovat autonkuljettajan arkea. AKT
haluaa, että jäsenet tuntevat oikeutensa ja jaksavat työssään.
Aamuilma tuntuu kolealta Helsingin
maaliikennekeskuksessa. Kello on puoli yhdeksän. Autonkuljettaja Ove Blomqvist
lastaa kymmenmetristä kuormuriaan. Sähkötrukki pyörii perälaudan edessä ja kyytiin
nousee tynnyreitä, laatikoita ja putkia.
Mukaan tulevat korkeat vaatekaapit mahtuvat sisään vaivoin, parit pitkät tikkaat
heiluttavat autoa huolestuttavasti. Kaukokiidon mies hyppää ylös painolastiksi. Mukaan
lähtee myös patruunalaatikoita sorsajahtia varten.
Ove tsekkaa kartan. Puoli kymmeneltä lähdetään uudelleen liikkeelle, lähtö oli
seitsemän aikaan Porvoosta.
Ajohytti on pienintä sorttia, parisen metriä leveä ja syvyydeltään puolet siitä.
Selkänoja voisi olla taaempana, nyt se on niillä rajoilla. Istuinta voi säätää,
mutta juuri tällä hetkellä säätövehkeet ovat rikki. Turvavyötä ei ole, ne eivät
olleet pakollisia silloin kun tämä auto otettiin käyttöön. Kesällä täällä on
ollut kuin saunassa, 3040 astetta. Pitäisi olla ilmastointi, Ove sanoo ja sompailee
tottuneesti 11-tonnistaan.
Ajaminen on hänellä verissä, mutta kiitolinjaa hän ryhtyi ajamaan ihan sattumalta
1975, ensin kappaletavaraa kotinurkilla ja sitten muutaman vuoden Keski-Euroopassa.
Siellä työaikoja valvottiin tarkasti, ratissa sai olla kerrallaan vain neljä
tuntia. Muita työaikaa koskevia rajoituksia ei ollut. Siksi pitikin ajaa uskomattoman
pitkälle, mennä vain vaiston varassa eteenpäin. Mutta jos jotain odottamatonta sattui,
refleksit eivät toimineet.
Pitkät vuorotkin olivat kuitenkin parempi vaihtoehto kuin ajan tappaminen ajohytissä.
Tuskin on yksinäisempää hommaa kuin autonkuljettajan työ. Ennen vanhaan työ
oli itsenäistä. Nykyään painaa päälle stressi.
Kolarit ja kännykkä stressaavat
Ove kurvaa kohti Karhusaarta, tarkistaa talon numeron ja pysähtyy roosanvärisen
uudisrakennuksen eteen. Jukka Piiroinen saa seinä- ja kattotikkaat. Kääntöpaikka on
ahtainta lajia, mutta se ei tuota vaikeuksia Ovelle, joka on hallitseva maailmanmestari
raskaiden ajoneuvojen luokassa.
Pahinta mitä voi sattua, on kuolemaan johtava onnettomuus. Eräältä
kollegalta irtosi perävaunu, joka osui henkilöautoon, jonka kuljettaja kuoli. Siinä ei
paljon auta, että auto on vakuutettu, samoin lasti ja itse säilyy vahingoittumatta.
Psyykkinen puoli on kova juttu, sanoo Ove joka on itse ollut mukana pienissä kolareissa,
pari kertaa auto on mennyt kumoon.
Seuraavaan paikkaan, jonne viedään yksitoista puulaatikkoa, ajetaan soratietä
pitkin. Ingmanin portilla Ove joutuu odottamaan.
Turvallisuusajattelu on muuttanut yritykset kovin suljetuiksi. Viisi minuuttia siellä
ja toiset viisi minuuttia täällä merkitsee monta kallisarvoista minuuttia, kun
käyntipaikkoja on päivää kohti 1530.
Matkapuhelin on hyvä apuneuvo, mutta stressaa myös: päivän mittaan tulee lisää
toimituksia ja myös muutoksia.
Siinä on hyvät ja huonot puolensa, homma muuttuu kyllä mielenkiintoiseksi.
Lastauksessa ja purkamisessa on riskinsä
Apumiehet ovat pelkkä muisto vain. Kuskin on hallittava myös lastaus ja purkaminen.
Mahdottomia paikkoja ei ole. Hankalimpia ovat sellaiset kohteet, joita ei ole
rakennettu liikennettä varten. Työ on rankkaa, aikaa menee enemmän jos on kynnyksiä
tai kapeita ovia, jonkun tavaran voi joutua ottamaan alas. Parasta on kunnollinen
lastauslaituri ja sähkötrukki. Ennen pääsiäistä viime vuonna Ove putosi
perälaudalta. Hän ei hypännyt alas, vaan astui uudelle apuaskelmalle, joka olikin
öljystä liukas. Polvikierukka ja nivelsiteet menivät ja hän oli sairaslomalla puoli
vuotta. Ihan kunnossa jalka ei ole vieläkään.
Ikä alkaa tuntua. Olen 46 ja tuntuu siltä, etten enää monta vuotta ajele.
Pumppukärry ottaa koville, nostaminen käy selän päälle ja veto kiusaa niskaa. Ja
sitten stressi, sanoo Ove joka on yrittänyt hidastaa tahtia. Hän toimii SAK:n Porvoon
paikallisosaston ja paikallisen auto- ja kuljetusalan osaston puheenjohtajana, hänellä
on poliittisia tehtäviä ja kaksi urheilevaa poikaa. Vapaita viikonloppuja jää vuodessa
pari kolme.
Työnantaja MG-Trans on järjestänyt työterveyshuollon, mutta Ove on ollut
terveystarkastuksessa ainoastaan kerran kymmenen vuoden aikana. Autonkuljettajat
lähtevät eläkkeelle keskimäärin 5559-vuotiaina. Ove on seurannut lehdistä
ammattiveljien kuolinilmoituksia, keski-ikä 63,3 vuotta. Harva on siis töissä
65-vuotiaaksi.
Mitä teet terveytesi eteen? Ove nauraa, työssä saa tarpeeksi liikuntaa.
Seuraavana Anttila. Tänne jäävät vaatekaapit. Loput kuljetetaan varastoon
Porvooseen, missä Ove lastaa tavaraa, toimittaa perille ja lastaa taas Helsingissä.
Kotona Porvoossa hän on yhdeksän maissa illalla.
Ajohytin lämpömittari näyttää 28 astetta, kun kipuan alas autosta. Mutta kello on
vasta yksitoista
Ingegerd Ekstrand
Pidä
huolta itsestäsi
Pitkät
ajoajat, kehnot leposysteemit, ylityöt ja valvominen verottavat fyysistä ja psyykkistä
terveyttä. Autokuljettajille jaksaminen on kunniakysymys, on tapana ajatella että he
ovat tottuneet jaksamaan. Työsuojelun kannalta tämä on ongelma.
Näin toteaa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n sosiaali- ja
työsuojelusihteeri Pertti Sulasalmi.
Tulevaisuuden tyyliin pitäisi kuulua, että työajat ovat järkevät ja
kuljetukset hoidetaan lakeja noudattaen. Yksilöllä on velvollisuus huolehtia
itsestään. Asia otetaan esille edustajakokouksessamme ensi vuonna.
Sulasalmi toteaa, että AKT:n pitää tutkia yksilön ja työnantajan välistä
suhdetta, jos viranomaisvalvonta ei toimi.
AKT pyrkii ajo- ja lepoaikojen viranomaisvalvonnan täydentämiseksi luomaan
yhteistyössä esimerkiksi sellaisten yritysten kuin Keskon ja UPM-Kymmenen kanssa
työsuojelulaitoksen raportin pohjalle rakentuvan turvallisen logistiikkaketjun.
Suunnitelma on tuliterä ja vasta paperilla.
Hän kuvaa suunnitelmaa ilahduttavaksi askeleeksi, mutta toteaa, että paljon on vielä
ratkaisemattomia ongelmia. Esimerkiksi kaikkien aliurakoitsijoiden valvonta.
Vaikutusmahdollisuuksia on, mutta AKT haluaa hoitaa asian siististi, tehdä siitä
eettisen vaatimuksen. Tulevaisuuden kuluttajien on voitava vaatia, että jugurttipurkit
kuljetetaan laillisesti, ettei kuljettajaa pakoteta ajamaan ylinopeutta tai rikkomaan
lepotaukoja koskevia tai muita lakeja. Kiire ja liikenne ovat pelottava yhtälö,
Sulasalmi korostaa.
Yksi ongelma on se, että usein työsuojelukysymyksissä voi olla kolmaskin tekijä:
kuormia voidaan joutua lastaamaan tai purkamaan huonossa valaistuksessa tai liukkailla
alustoilla. Iäkkäämmät kuljettajat eivät myöskään ole aina kovin hanakoita
käyttämään uutta tekniikkaa. Mutta työn pitää helpottua, jotta väki jaksaisi.
Työnantajien pitää herätä. Ala houkuttelee jo nyt huonosti ammattitaitoista
väkeä. Suuri kysymys AKT:ssa onkin, miten saada jäsenet oivaltamaan, että muutosta
tarvitaan, etteivät he ajaisi itseään loppuun etuajassa. Suomalaiset ammattikuljettajat
ovat taitavia ammattilaisia, jotka ovat harvoin pääsyyllisiä onnettomuudessa. Outo
juttu sinänsä, kun ajattelee työaikoja ja muuta vastaavaa. Kuljettajat ovat sopeutuneet
uskomattoman hyvin. Mutta loppupäässä näkyy, että työ vaatii veronsa.
IE
Terveyskäsikirja tulossa
Stressi,
epäsäännölliset työ-, lepo- ja ruokailuajat ovat kuljetusalalla tavallisia. Näin
todetaan työterveyslaitoksen pientyöpaikkaohjelmaan liittyvässä raportissa.
Tutkimuksessa oli mukana 26 kuljetusalan yritystä. Kysymyksiin vastasivat niin
kuljettajat, terminaali- ja huolintatyöntekijät kuin yrittäjätkin.
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1995
kuljetusalalla tapahtui 4 529 onnettomuutta. Kuolemaan johtavat onnettomuudet ovat
lisääntyneet. Maaliikenteessä ammattitauteihin sairastui vuonna 1977 53 henkilöä: 24
sai melu- ja 9 rasitusvammoja ja 11 sairastui asbestisairauksiin.
Suurimpana onnettomuusriskinä kuljettajat pitivät työympäristöä, erityisesti
liukkautta. Kylmyys ja vetoisuus koettiin ongelmallisiksi.
Valtaosalla terveysongelmat ilmenivät niska- ja hartiaseudun sekä lannerangan ja
ristiselän vaivoina. Hiukan yli puolet oli kuitenkin sitä mieltä, että oma terveys oli
ikään suhteutettuna oikein tai melko hyvä.
Tutkimus osoitti myös, että kuljetusalan työntekijät polttavat enemmän, liikkuvat
vähemmän ja painavat enemmän kuin muiden alojen työntekijät. He toivoivatkin
kuntoutusta, lisää koulutusta ja parempia työaikoja ja -vuoroja.
Seurannassa kävi ilmi, että stressi lisääntyi jatkuvasti. Myös loppuunpalamisesta,
tiedotuksen vähäisyydestä ja liian harvalukuisista tapaamisista työtovereiden kanssa
valitettiin.
Raportista jäi käteen se, että ammattitaito on korkealla tasolla. Kokonaista 72
prosenttia työntekijöistä oli tyytyväinen työhönsä.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n sosiaali- ja työsuojelusihteeri Pertti
Sulasalmi kertoo, että terveyskysymyksiin paneutuva käsikirja on tulossa.
Käsikirjaa tarvitaan. Työpaikat ovat pieniä ja työpaikkaterveydenhuoltoa ei
useinkaan ole. Niin ikään tarvitaan opastusta terveellisempiin ruokailutapoihin, jotka
ovat yksi tapa ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja.
IE
Suomalaisyritykset
pieniä
Eurooppalaisessa vertailussa kuljetusalan
yritykset ovat Suomessa pieniä. Yrityksiä alalla on kaikkiaan 11 500, ja 90 prosenttia
niistä työllistää vain neljä henkeä. Keskimäärin yrityksillä on 2,3 autoa ja
valtaosa yrittäjistä ajaa myös itse.
Suomen Kuorma-autoliiton
jäsenyrityksistä 66 prosenttia on sellaisia, joilla on käytössään vain yksi
ajoneuvo. Vain yhdellä prosentilla yrityksistä on enemmän kuin kymmenen
tavarankuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa.
Vuoden 1999 lopussa Suomessa oli 60 600 rekisteröityä kuorma-autoa.
(Suomen Kuorma-autoliitto)
Palkkatyöläinen
4.9.2001 nro 7/01 |