Tarmo Viitaluoma sanoo, että
kampanjoinnin ansiosta PAMiin on ainakin saatu uusia luottamusmiehiä. Hän ei pidä kovin
hedelmällisenä lähteä laskemaan, montako päätä yksittäinen mainos- tai muu
kampanja on liittoon on tuonut.
Tottakai jäsenmäärän kehitystä seurataan ammattiliitoissa, mutta seurannan
on oltava pitkäjänteistä. Yksittäinen kampanja voi istuttaa ihmiseen, joka ei ole
koskaan kuullutkaan ammattiliitoista, siemenen, joka itää jäsenyydeksi vasta muutaman
vuoden kuluttua, Tarmo Viitaluoma sanoo.
Hänen näkemykseensä yhtyy projektisihteeri Janne Puumi SAK:sta. Viime talvena
SAK:laista ammattiyhdistysliikettä ja sen jäsenyyttä tehtiin tutuksi nuorille mm.
mainoskampanjalla, joka näkyi televisiossa ja suurimmissa kaupungeissa ulkomainontana.
Puumin mukaan yhteenvetoa siitä, kuinka monta uutta jäsentä kampanjan myötä
ammattiliitoihin tuli, ei ole edes yritetty tehdä.
Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Vaikka liittojen jäsenmäärissä
näkyisikin piikkejä, ne voivat johtua muustakin, kuin tästä nimenomaisesta
mainoskampanjasta, Puumi selittää.
SAK:ssa huomattiin, että mainoskampanja lisäsi jonkin verran Internetin kautta
tulleita yhteydenottoja.
Liittyminen helpoksi
Janne Puumi korostaa, että Liikkeessä! oli ja on paljon muutakin kuin muutaman viikon
mittainen mainoskampanja. Koko kampanjan ideana oli käynnistää ay-liikkeen työtapojen
muutos vastamaan paremmin ajan vaatimuksia. Kyse on siis prosessista, joka jatkuu.
Uuden toimintakulttuurin konkreettisia ilmentymiä ovat mm. sopivan ammattiliiton
etsinnässä auttava hakukone, jäseneksi liittymistä helpottava kaikkien SAK:laisten
liittojen yhteinen liittymislomake ja palvelupuhelin, joka päivystää arkisin klo
916 numerossa 0800 179279.
SAK:n kotisivuilta Internetistä löytyvä hakukone antaa sekä mahdollisuuden
tarkistaa, mikä ammattiliitto olisi itselle sopivin, että jättää yhteystiedot
liittymistä varten. Puumin mukaan viime talvena käyttöönotetulla hakukoneella on jo
ollut satoja käyttäjiä. Erityisen hyödylliseksi se on osoittautunut ns. vaikeissa
tapauksissa, joissa on epäselvää, mihin ammattiliittoon henkilön pitäisi liittyä.
Jäseneksi liittymistä yksinkertaistava kaikille liitoille yhteinen liittymislomake on
myös työn alla ja se on tarkoitus ottaa vielä syksyn kuluessa käyttöön.
Yhteinen lomake on käytössä liittojen omien lomakkeiden rinnalla ja se tulee
myös SAK:n kotisivuille, jossa sen voi täyttää, Puumi kertoo.
Liikkeessä! kampanja poiki myös SAK:laisten liittojen yhteisen jäsenetuja
tarjoavan kortin. Se löytyy jo 425 000 ammattiliittojen jäseneltä. Monipuolisempia
jäsenetuja mahdollistavaa sirukorttia kehitellään parhaillaan. Ensi keväänä on aika
päättää, mitkä liitot lähtevät ensi vaiheessa tähän hankkeeseen mukaan.
Tavoitteena on saada kortti käyttöön viimeistään vuonna 2005 ja tietysti
niin, että se tuolloin löytyisi mahdollisimman monen SAK:laisen taskusta, Janne Puumi
sanoo.
Pirjo Pajunen