vane.jpg (302 bytes)

 Liittouutiset                    

liikk-logo.jpg (6263 bytes)Liikkeessä!
herätti kiinnostusta

Kampanjoinnin vaikutusta jäsenmäärään
vaikea arvioida

mine1.jpg (716 bytes)  Ay-liikkeen pitää näkyä eri tavoin julkisuudessa, vaikka yksittäisten kampanjoiden vaikutusta voikin olla vaikea mitata suoraan uusien jäsenten määrässä, sanoo järjestösihteeri Tarmo Viitaluoma Palvelualojen ammattiliitosta PAMista. PAM oli yhtenä mukana SAK:laisten liittojen Liikkeessä! –kampanjassa viime talvena. PAM kampanjoi lisäksi itse samoihin aikoihin valtakunnallisella mainoskampanjalla. Tämän kampanjan tavoitteena oli tehdä tutuksi neljästä palvelualojen liitosta syntynyttä PAMia.

Tarmo Viitaluoma sanoo, että kampanjoinnin ansiosta PAMiin on ainakin saatu uusia luottamusmiehiä. Hän ei pidä kovin hedelmällisenä lähteä laskemaan, montako päätä yksittäinen mainos- tai muu kampanja on liittoon on tuonut.

– Tottakai jäsenmäärän kehitystä seurataan ammattiliitoissa, mutta seurannan on oltava pitkäjänteistä. Yksittäinen kampanja voi istuttaa ihmiseen, joka ei ole koskaan kuullutkaan ammattiliitoista, siemenen, joka itää jäsenyydeksi vasta muutaman vuoden kuluttua, Tarmo Viitaluoma sanoo.

Hänen näkemykseensä yhtyy projektisihteeri Janne Puumi SAK:sta. Viime talvena SAK:laista ammattiyhdistysliikettä ja sen jäsenyyttä tehtiin tutuksi nuorille mm. mainoskampanjalla, joka näkyi televisiossa ja suurimmissa kaupungeissa ulkomainontana. Puumin mukaan yhteenvetoa siitä, kuinka monta uutta jäsentä kampanjan myötä ammattiliitoihin tuli, ei ole edes yritetty tehdä.

– Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Vaikka liittojen jäsenmäärissä näkyisikin piikkejä, ne voivat johtua muustakin, kuin tästä nimenomaisesta mainoskampanjasta, Puumi selittää.

SAK:ssa huomattiin, että mainoskampanja lisäsi jonkin verran Internetin kautta tulleita yhteydenottoja.

Liittyminen helpoksi

Janne Puumi korostaa, että Liikkeessä! oli ja on paljon muutakin kuin muutaman viikon mittainen mainoskampanja. Koko kampanjan ideana oli käynnistää ay-liikkeen työtapojen muutos vastamaan paremmin ajan vaatimuksia. Kyse on siis prosessista, joka jatkuu.

Uuden toimintakulttuurin konkreettisia ilmentymiä ovat mm. sopivan ammattiliiton etsinnässä auttava hakukone, jäseneksi liittymistä helpottava kaikkien SAK:laisten liittojen yhteinen liittymislomake ja palvelupuhelin, joka päivystää arkisin klo 9—16 numerossa 0800 179279.

SAK:n kotisivuilta Internetistä löytyvä hakukone antaa sekä mahdollisuuden tarkistaa, mikä ammattiliitto olisi itselle sopivin, että jättää yhteystiedot liittymistä varten. Puumin mukaan viime talvena käyttöönotetulla hakukoneella on jo ollut satoja käyttäjiä. Erityisen hyödylliseksi se on osoittautunut ns. vaikeissa tapauksissa, joissa on epäselvää, mihin ammattiliittoon henkilön pitäisi liittyä.

Jäseneksi liittymistä yksinkertaistava kaikille liitoille yhteinen liittymislomake on myös työn alla ja se on tarkoitus ottaa vielä syksyn kuluessa käyttöön.

– Yhteinen lomake on käytössä liittojen omien lomakkeiden rinnalla ja se tulee myös SAK:n kotisivuille, jossa sen voi täyttää, Puumi kertoo.

Liikkeessä! –kampanja poiki myös SAK:laisten liittojen yhteisen jäsenetuja tarjoavan kortin. Se löytyy jo 425 000 ammattiliittojen jäseneltä. Monipuolisempia jäsenetuja mahdollistavaa sirukorttia kehitellään parhaillaan. Ensi keväänä on aika päättää, mitkä liitot lähtevät ensi vaiheessa tähän hankkeeseen mukaan.

– Tavoitteena on saada kortti käyttöön viimeistään vuonna 2005 ja tietysti niin, että se tuolloin löytyisi mahdollisimman monen SAK:laisen taskusta, Janne Puumi sanoo.

Pirjo Pajunen

Palkkatyöläinen 4.9.2001 nro 7/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)