Työturvallisuuslain mukaan kaikenlainen epäasiallinen kohtelu
työpaikoilla on kielletty. Työnantajalla on velvollisuus ryhtyä välittömästi
toimenpiteisiin, kun hän saa tiedon häirinnästä tai epäasiallisesta kohtelusta.
Työpaikoilla tulee olla yhteisesti laaditut toimintatavat työyhteisön
ristiriitatilanteita varten. Yhteistyössä esimiehen kanssa laadittavat toimintatavat
arjen ongelmatilanteiden ratkaisemista ja ne toimivat myös ennaltaehkäisevästi.
Loukkaantumisen ja tunnekokemuksen tunnistaminen ja mahdollisimman varhainen puuttuminen
auttavat hallitsemaan työkäyttäytymistä.
Ihmiset ovat ihmisiä ja kokevat toistensa käyttäytymisen kovin eri tavoin.
Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse sietää asiatonta käytöstä työkavereitten,
esimiesten tai asiakkaiden taholta.
Kuka vetää rajan asiallisen ja epäasiallisen käyttäytymisen välille, on vaikea
kysymys. Rajapyykki onkin vedettävä työyhteisössä.
Selkeä etenemistapa
Helsingin kaupungin sosiaalivirastossa työskentelee 12 800 henkilöä eli pienen
kunnan asukkaiden verran. Virastotason ohjeistus tukee työyhteisöjä laatimaan omia,
juuri omalle työpaikalle sopivia toimintatapoja. Ohjeet eivät kuitenkaan riitä, vaan
asiat on käsiteltävä ja sovittava työpaikoilla omissa työkokouksissa niin, että
kaikki työntekijät ovat tietoisia säännöistä ja osaavat myös tarvittaessa toimia.
Hyvän työkäyttäytymisen ohjeistus on sisällytetty sosiaaliviraston
työsuojelun toimintaohjelmaan, mutta asia pitäisi olla tavalla tai toisella esillä
jatkuvasti työpaikkojen kokouksissa ja erilaisilla kehittämispäivillä,
työsuojeluvaltuutettu Anita Vihervaara sanoo. Hän on päätoiminen
työsuojeluvaltuutettu päivähoidon yli neljälle tuhannelle työntekijälle.
Jatkuvaa arviointia ja seurantaa
Työsuojelupäällikkö Aila Hyvösen toiminta-alueena on koko sosiaalivirasto.
Aila Hyvönen korostaa, että työsuojeluorganisaatio on asiantuntijayhteisö, joka
tuottaa työpaikoille ja esimiehille välineitä työolosuhteiden parantamiseen ja
ongelmien ratkaisuihin.
On hyvä, että ongelmista puhutaan ja ihmiset ovat rohkaistuneet tuomaan
erilaisia epäkohtia esille. Vuonna 2003 voimaan tulleessa työturvallisuuslaissa
mainittiin ensimmäistä kertaa häirintä ja väkivalta. Työnantajan tulee seurata
työolosuhteita aktiivisesti ja systemaattisesti, mutta myös työntekijöillä on
velvollisuuksia havainnoida työympäristöä ja ilmoittaa työnantajalle mahdollisista
työn vaaratekijöistä.
Tehtyjen ilmoitusten perusteella Aila Hyvönen päättelee, että työväkivalta
sosiaalitoimessa on lisääntynyt. Viime vuonna Helsingin sosiaalivirastossa tehtiin
1 300 työväkivaltaan liittyvää ilmoitusta.
Lähdemme siitä, että asiakkaankin on käyttäydyttävä asiallisesti eikä
työntekijöidemme tarvitse sietää uhkaavaa tai väkivaltaista asiakkaiden käytöstä.
Tilanteisiin tulee puuttua heti. Suosittelemme, että harkinnan mukaan käytetään
parityöskentelyä. Asiakkaalle on lisäksi ilmoitettava selvästi, että asiatonta
käyttäytymistä ei suvaita, Aila Hyvönen sanoo.
Hän ja Anita Vihervaara muistuttavat, että hyvästä työkäyttäytymisestä eli
epäasiallisen käyttäytymisen ennaltaehkäisystä pitää puhua jatkuvasti työpaikoilla
ennen kuin ongelmia ilmentynyt. Ongelmat syntyvät ja ratkeavat työyhteisötasolla.
Monesti ajatellaan, että joku muu tulee ja hoitaa kiusallisen tilanteen.
Työsuojeluorganisaatio voi olla tukena, mutta kyllä viime kädessä tilanteet on
selvitettävä asianosaisten kesken. Tärkeintä on epäonnistuneen vuorovaikutustilanteen
arviointi yhdessä, Anita Vihervaara sanoo.
Helsingin sosiaaliviraston kaikilla työpaikoilla on yhteistoimintavastaava, joka
toimii myös työpaikkansa työsuojeluasiamiehenä. Hänen tehtävä on yhteistyössä
esimiehen kanssa varmistaa, että hyvä työkäyttäytyminen on agendalla erilaisissa
työyhteisön palavereissa. Työsuojeluvaltuutettuun ja -päällikköön voi ottaa
yhteyttä jo varhaisessakin vaiheessa eikä vasta silloin, kun tilanne on riistäytynyt
käsistä.
Vuorovaikutus ontuu
Kun kaksi aikuista ei tule toimeen keskenään työpaikalla, ei välttämättä ole
kyse kiusaamisesta. Ei pidä odottaakaan, että toisilleen alun perin ventovieraat ihmiset
olisivat työyhteisössä hyvää pataa keskenään. Ammatillisuuteen kuitenkin kuuluu
asiallinen työkäytös ja toisten huomioon ottaminen olipa oma temperamentti tai ego
kuinka mahtava.
Jokaisen olisi hyvä tietää tarkemmin, mitä ihmisten välillä oikeasti
tapahtuu vuorovaikutuksessa ja miten itse reagoin, Kun pattitilanteita lähdetään
avaamaan, usein molemmat osapuolet myöntävät käyttäytyneensä kehnosti ja tulevat
vastaan anteeksipyynnöin. Kärkäs kieli voi olla vaikea pitää kurissa ja muistaa,
että työkaveri ei siedä minkäänlaisia heittoja. Huumori ei ole kaikille samanlaista,
Anita Vihervaara pohdiskelee ja painottaa, että tärkeintä ovat selkeät toimintatavat
häirinnän ja epäasiallisen kohtelun käsittelyyn. Vaikeimmaksi koetaan palautteen
antaminen työkaverille välittömästi tilanteen jälkeen.
Kun työpaikalla on kymmenen ihmistä, siellä on kymmenen erilaista
persoonallisuutta. On oikeastaan pieni ihme, ettei selkkauksia synny sen enempää kuin
nykyään syntyy, Aila Hyvönen toteaa.
Leena Seretin
kuva Tuulikki Holopainen