Dún Laoghairen sataman 63-vuotias kivityömies vahvistaa saman,
minkä saan tuta parina syyspäivänä vihersaarella : aina saattaa sataa.
Onneksi enimmäkseen leudot Atlantin länsituulet työntävät tummat pilvet hetkessä
auringon tieltä. Mutta kohta saattaa taas tihuttaa merten saartamassa Irlannissa.
Merituulten ahavoittama Buddy vastaa osaltaan siitä, että Dublinin eteläpuolen
sataman aallonmurtajan ja lauttaterminaalin kivetykset kestävät Irlanninmeren tyrskyt.
Parin vuoden päästä eläköityvän Fenguksen työmaa on pitkä kuin miehen jo vuonna
1961 alkanut työura. Hevosenkenkää muistuttavan aallonmurtajan länsipäästä kertyy
itäpäähän lähes kolme kilometriä.
Kävely vaahtopäisessä vastatuulessa itänokalle nostattaa melkein jalat maasta.
Valtava Stella Linen kantosiipialus irtaantui satamasta kyntäen keula kohti Englannin
länsirannikon Hollyheadia.
Kun oikein vihmoo, pidän työtaukoa. Rankkasateella sementti ei kiinnity hyvin
kivien väliin.
Palkalla pärjää
Teetauolla kivimies muistelee, kuinka ennen vanhaan lohkareiden irrottaminen ja
siirtely otti enemmän voimille kuin nyt.
Mutta silloin oli kisällinä kivipoika. Nyt on sähköiset vinssit ja muuta
raskaiden kivien siirtoa helpottavaa automatiikkaa.
Buddy työskentelee Dún Laoghairen satamalaitoksen Porth Authorityn leivissä
aamuseitsemästä iltaviiteen.
On hyvä ettei satamaa ole yksityistetty sijoittajien pelikentäksi kuten
monelle muulle, muun muassa tuolla merellä kyntävälle yritykselle on käynyt. Julkinen
omistus on turvallisempi kuin yksityinen.
Bruttopalkkaa kaikkiin kokemuslisiin yltävälle Buddylle kertyy noin 700 euroa
viikossa.
Viime vuosien hyvä taloustilanne on nostanut myös meidän satamamiesten
palkkoja mutta samalla myös elinkustannuksia. Uusin kolmen vuoden sopimus tuo kymmenen
prosentin korotukset. Sen päättyessä siirryn pysyvästi tauolle, kivimies toteaa.
Fengus kuuluu satamatyöläisten IFT-liiton
paikallisosastoon.
Jäseniä on nelisenkymmentä, merimiehillä on oma liittoonsa. Nuoria saisi
liittyä enemmän, tuumii veteraani.
Kuin tilauksesta kävelee Dowla Evans kasvoillaan sadepisaroita kanttiiniin
noutamaan lämmikettä.
Lopetin keväällä toisen asteen kouluni. Pääsin kesäksi tänne satamaan
töihin, joka on jatkunut syksylle, selvittää sataman viheristutuksia hoitava ja
yleisiä paikkoja siivoava Evans.
Toistaiseksi olen määräaikaisena vuoden loppuun. Siksi en ole vielä
liittynyt ammattiliittoon, kertoo Dublinista aamukuuden kevytjunalla satamaan töihin
lähtevä Dowla.
Palkka on aika hyvä, yli 400 euroa viikossa. Se voi houkutella jatkamaan. Mutta
pitäisi syventyä enemmän puutarha-alan saloihin, jos jäisin. Toisaalta Dublinissa on
tarjolla nuorille paljon töitä, etenkin kaupoissa. On valinnanvaraa ainakin vielä,
tuumi parikymppinen Evans.
Lauttaterminaalin aulassa latvialainen Leonids Ivanovs vetää rissalla
vihersaaren puolivirallisella värillä uutta pintaa lattianrajaan.
Tulin kaksi kuukautta sitten tänne. Kunnon palkka, sai englantia kehnosti
taitanut , huomiosta hämmentynyt rakennusmies sanotuksi.
Sataman irlantilaiset maalarit Brian O´Shea, 30 ja Malcon Kelly, 19,
ovat puheliaampia.
Töitä on niin hyvin tarjolla, että niitä riittää
ulkomaalaisillekin. Ammattiliiton täytyy kuitenkin seurata, ettei heitä jymäytetä
töihin alle vähimmäistason. Alle kymmenen euron tuntipalkalla töitä ei pitäisi
paiskia. Kokeneempien rakentajien minimipalkat lähtevät 14 eurosta tunnilta, O´Shea
valisti jykevän aallonmurtajan suojassa.
Myrskyisiä työtaistoja
Jopa kahden vuoden urakkaa satamarakennuksilla tekevien irlantilaismaalarien mielestä
satamalaitos noudattaa työehtoja ja niitä valvotaan paremmin kuin merellä. Kahden
suurimman Irlanninmerta kyntävän yhtiön Irish Ferries ja Dún Laoghairen satamaa
käyttävän Stella Linen aluksilla on käyty myrskyisiä työtaistoja.
Irlannin suurimpaan, monialaiseen ammattiliittoon SIPTU:un kuuluva merialan osasto sai
kesällä torjutuksi Stella Linen yrityksen pestata halvemmalla puolalaisia
järjestäytymättömiä merimiehiä irlantilaisten sijaan.
Viime vuonna kilpaileva laivayhtiä Irish Ferries yritti korvata 570 irlantilaista
työläistä latvialaisilla ja liettualaisilla sopimustyöläisillä ja maksaa heille alle
Irlannin minimin. SIPTU:n mielenosoituksia Irlannin satamissa sisältänyt kampanja kaatoi
aikeen.
Torjuntavoitoista huolimatta tuhansia työllistävät laivayhtiöt ovat
rationalisoineet pois 500 työntekijää viime vuosina.
Jos laivayhtiöt saavat pään auki, niin entistä useampi liiton jäsen saa
lähteä ja tilalle otetaan järjestäytymättömiä ulkomaalaisia työntekijöitä
huonommin työehdoin. Ensin Irlanninmereltä, sitten Englannin kanaalilta ja niin
edelleen, arvioi SIPTU:n toimitsija Tony Auton.
Esa Aallas