Suomen
Merimies-Unionin, Ilmailualan Unionin ja Rautatieläisten liiton yhteistyön
tiivistäminen etenee rautatieläisten puheenjohtajan Mauri Lundénin mukaan
hitaasti mutta varmasti. Tavoitteena on yhteistyön kehittäminen mm. liittojen
taloushallinnossa, tiedotuksessa ja jäsenpalveluissa. Myös muuttaminen yhteisiin
tiloihin on mahdollista. Hankkeen tavoitteena ei kuitenkaan ole liittofuusiot, vaan liitot
säilyisivät itsenäisinä ja hoitaisivat itsenäisesti omaa edunvalvontaansa, Lundén
korostaa.
Yhteistyön etenemiselle ei ole asetettu aikataulua, mutta konkreettisia
yhteistyömahdollisuuksia etsitään tosissaan. Liittojen henkilökunnalle on mm.
järjestetty jo yhteinen tutustumistilaisuus. Lundénin mukaan yhteistyön tiivistämisen
tavoitteena on laadukkaiden jäsenpalvelujen turvaaminen, kustannusten säästäminen ja
energian vapauttaminen kunkin liiton ydintoimintaan eli edunvalvontaan.
Jäsenien kannalta keskeistä on se, miten edunvalvonnassa onnistutaan. Ei
jäseniä kiinnosta, missä toimistot sijaitsevat tai kuka hoitaa liiton kirjanpitoa.
Lundén sanoo suoraan, että osa SAK:laisista liitoista on jäsenmäärältään niin
pieniä, että laadukkaiden palvelujen tarjoaminen jäsenille on käymässä yhä
haasteellisemmaksi tehtäväksi. Toisaalta ammatti- ja sen mukainen liittoidentiteetti on
jäsenille tärkeä asia ja sitä on kunnioitettava. Siksi yhteistyöhankkeessakin on
edetty varovasti.
Suomen Lentoemäntä ja Stuerttiyhdistys SLSY on osallistunut kuljetusalojen
yhteistyöhankkeeseen. SLSY on kuitenkin käynyt samanaikaisesti yhdistymiseen
tähtääviä neuvotteluja kuljetusalojen suurimman liiton Auto- ja Kuljetusalan
Työntekijäliiton AKT:n kanssa.
Metalli mukaan teollisuusliittojen yhteistyöhön
Yhteistyötä viritellään entistä laajemmalla rintamalla myös SAK:laisten
teollisuusliittojen piirissä. Kemianliiton, Paperiliiton, Puu- ja erityisalojen liiton,
Sähköalojen ammattiliiton ja Viestintäalan ammattiliiton yhteistyöhankkeeseen on nyt
liittynyt myös Metallityöväen Liitto. Teollisuusliittojen yhteistyöhankkeen yhtenä
pontimena on ollut työnantajapuolen teollisuusliittojen yhdistyminen ja liittorajoja
koskevien riitojen lisääntyminen. Liittorajoihin liittyviä ongelmia selvitellään
parhaillaan SAK:ssa työryhmässä, jonka on määrä saada työnsä valmiiksi vuoden
loppuun mennessä.
Hankkeessa mukana olevat teollisuusliitot edustavat yhteensä noin 370 000
SAK:laista palkansaajaa.
Pirjo Pajunen