Maaseudun
ja haja-asutusalueiden postipalvelut ovat taas liipaisimella. Syykin on tuttu:
tappiollisuus. Kolmisen vuotta vanha postipalvelulaki kyllä velvoittaa postia koko maan
laajuiseen joka savun palveluun viitenä arkipäivänä viikossa, mutta ei sano, kuka
viulut maksaa. Posti- ja logistiikka-alan unionin PAUn mielestä maksajaksi on käytävä
valtion, eikä postin omien konttoreiden verkkoa voida enää supistaa.
Postiliiton ja Postivirkamiesliiton PVL:n yhteenliittymästä syntyneen ja
kesäkuun alussa toimintansa aloittaneen PAUn tuore puheenjohtaja Esa Vilkuna, 44,
sanoo, että liiton ohella palvelutaso huolestuttaa myös Posti-konsernia ja
liikenneministeriötä.
Suuri osa postille määrätyistä lakipohjaisista velvoitteista on
tappiollista. Posti-yhtiö on kompensoinut tähän saakka toimipaikoista ja hajaseutujen
jakelusta syntyneet tappionsa voitollisesta toiminnastaan, lähinnä kirjeistä. Nyt
postia valvova Viestintävirasto on sitä mieltä, ettei kirjemonopolin tuotoilla voi
kattaa tappiollisia toimintalohkoja.
Vilkuna liittoineen vaatiikin, että postitoiminnan rahoitus pitää ottaa uuteen
tarkasteluun.
Jos toimintamallia halutaan postin puolelta, se on kopioitavissa esimerkiksi
Norjasta. Siellä valtio ostaa kannattamattomat tehtävät postilaitokselta. Meillä
valtio soveltaa Norjan mallia kannattamattomiin junavuoroihin ostamalla ne VR-yhtiöltä.
Vilkunan mukaan liitto ei voi sietää sitä, että kattamattomilla tappioilla
palveluverkkoa ikään kuin hivuttaen rapautetaan.
Suurkassaakin yritettiin
Uudessa PAU-liitossa on noin 32 000 jäsentä, joista neljä viidesosaa entisiä
postiliittolaisia. Vilkunan mukaan yhteisen liiton rakennustöissä neljäs kerta sanoi
toden.
PAU:n valtuuston puheenjohtajan, vaajakoskelaisen pääluottamusmies Timo Heikkisen,
49, muistaa PAU:n pohjustuksen alkaneen kymmenkunta vuotta sitten, mutta ratkaiseva askel
eteenpäin otettiin ns. Tornin kokouksessa 1999 sopimalla tessien yhdistämisestä.
Toinen fuusiota edistävä päätös oli Heikkisen mielestä se, että maaliin
pyrittiin yhteisellä toiminnalla eikä hallinnollisilla päätöksillä.
Yhdistymisen rakentelun kyljessä mutta vähemmällä rummutuksella selvitettiin myös
mahdollisuutta muodostaa valtion aloille yhteinen 80 000 jäsenen työttömyyskassa.
Hankkeessa olivat mukana STTK:lainen Valtion virkamiesten ja työntekijöiden kassa sekä
SAK:laiset Rautatieläisten ja Posti- ja logistiikka-alan kassat.
Vilkunan mukaan yritys kompastui kuitenkin muutamien STTK:n ja Pardian jäsenliittojen
"keskusjärjestörajakammoon". Kassakysymystä ei kuitenkaan saa jättää
tähän, vaan fuusioselvittelyjä pitää jatkaa SAK:n omassa leirissä, Vilkuna sanoo.
Ovatko liittokassat paras malli? Miten sopimuksista ja edunvalvonnasta täysin
irrallaan olevan Loimaan kassan, etten sanoisi loisten kassan, kasvu jatkossa vaikuttaa?
Onko oikeudenmukaista, että SAK:hon on pikkuhiljaa kehittynyt kahden kerroksen kassoja:
toisaalta kovan työttömyyden ja korkeiden maksujen ja toisaalta täystyöllisyyden ja
pienten maksujen kassoja, vai olisiko maksut tasattava kassapohjaa laajentamalle? hän
kyseli katsauksessaan.
Viestintä vierastaa
Vilkuna otti kokoustauolla kantaa myös SAK:n sisällä meneillään olevaan
keskusteluun liittojen tiiviimmästä yhteistyöstä ja mahdollisista yhteenliittymistä.
Kun PAU on juuri viety onnistuneesti satamaan, meillä ei ole ihmeempiä
tarpeita laajentaa toimintapiiriämme. Vähän ikävältä kuitenkin tuntuu, että jo
vuosia fuusiokumppania kuulutellut Viestintäliitto on päättänyt pitäytyä tiukasti
teollisuuden leirissä, eikä ole kallistanut korvaansa esimerkiksi meille päin.
Kuitenkin Viestinnällä ja PAUlla on lehdenjakajien ja postittajien kautta
4 000 jäsenen verran yhteistä kosketuspintaa ja yhteistoiminta esimerkiksi
jäsenrajakysymyksissä on sujunut kitkoitta.
Kevään superselkkauksesta, paperin työsulusta, Vilkuna sanoi, että jos
postityönantaja aloittaa yt-neuvottelut tarkoituksenaan paperipulan varjolla lomauttaa
lehdenjakajat, PAU ryhtyy heti saarroilla ja työnseisauksilla Paperiliiton tukijaksi.
Yötyöstä lisää vuosilomaa
Kokouksen hyväksymässä sopimusasiakirjassa ja siihen liittyvissä aloitteissa
paikallinen sopiminen halutaan pitää tiukasti tes-ohjauksessa. Sekä liiton että
osastojen on tavoitteita asettaessaan myös nojauduttava monipuoliseen ja asiantuntevaan,
erityisesti työllisyysvaikutukset huomioon ottavaan tietoon.
Työllisyyden kannalta on tärkeää, että PAUlaiset suhtautuvat postilaitoksessa
kehitettäviin tai sille tarjottaviin uusiin tehtäviin ja palveluihin haasteena ja
mahdollisuutena.
Muutaman kuukauden käytössä olleella uudella palkkajärjestelmällä PAU haluaa
edistää kokoaikaista työtä ja kehittää järjestelmän kokemuslisistä
etupainoisempia.
Alalla jatkuvasti yleistyvän yötyön rasitusten lieventämiseksi liitto lyhentäisi
tämän työaikamuodon työaikoja. Yötyön aikahyvityksen on katettava kaikki yötyötä
tekevät tai jatkuvasta yötyöstä tulee vaihtoehtoisesti saada enemmän vuosilomaa.
Yötyöläisille on järjestettävä myös säännöllinen terveystarkastus.
Jotta työympäristöä kyetään pitkäjänteisesti kehittämään, PAU vaatii
postityönantajaa luopumaan työnjohdon jatkuvasta kierrätyksestä. Liitto haluaa
työnantajan kouluttavan kaikki työntekijät myös työturvallisuuskortin haltijoiksi.
Sekä osastoaloitteissa että niitä tukevissa puheissa postilaisten työvaatetuksen
heikkouksia rökitettiin lujasti. Varsinkin ulkona pitkään työskentelevien jakajien
kengät, käsineet ja hatut todettiin puutteellisiksi.
Eero Kosonen
Niinhän
se on: kun Helsingin herrat nyyhkivät laman tai vaikka postin tappioiden alla, Maire
tekee sen minkä voi. Vuodesta 1978 lähtien Maire Ylitalo on jakanut postia Sallan
sorateitä pitkin, satoi tai paistoi tai oli pakkasta vaikka 40 astetta.
Työpäivänsä Maire Ylitalo aloittaa yleensä klo 10 Kotalan
kylän kahden työntekijän postissa. Parissa tunnissa 160 talouden postit on lajiteltu ja
hän lähtee 108 kilometrin jakolenkille.
Käyn 120 laatikolla, 40 taloa on paikallisen maanviljelijän hoidossa. Jonkun
sanan laatikoilla välistä ehtii vaihtaakin siinä merkkikaupan ja lähtevän postin
lomassa.
Tammikuussa Maire Ylitalon lenkki vaihtui ja piteni melkein kaksinkertaiseksi. Uusi
kierros vie aikaa nelisen tuntia, jonka jälkeen asiakkaiden lähetykset ja maksut on
hoidettava eteenpäin.
Tänä keväänä aikataulun kanssa on tehnyt tiukkaa, kun paha kelirikko
mylläsi hiekkateitä perunapelloiksi. Sekö, poroko vai vastaan tullut toinen auto lie
ollut syynä, kun jakolinjalta palaamassa ollut työkaverini heitti henkensä ulosajossa
toukokuussa. Kaksi pientä lasta häneltä jäi, eikä itselläkään ollut ikää kuin 21
vuotta, Maire Ylitalo suree.
Koko jakajarupeamansa ajan Maire Ylitalo on liikkunut omalla autolla, mutta nyt hän
pohtii siirtyvänsä talon menopeliin.
Ei pysy 32 sentin kilometrikorvaus bensan hinnannousussa mukana, kuuluu
perustelu.
Vaikka muuttotappio kourii Venäjän rajan pinnan Sallaakin, postinjakajalla on
kiirettä piisannut. Paitsi että lenkkiajasta on puoli tuntia nirhaistu pois, mainokset
ja muut ilmaispostit ovat jakajan laukussa selvästi lisääntyneet.
Ainakin kymmenen reklaamilähetystä tulee viikossa jakoon, hän laskee.
Vaikka ankarien talvien Lapissa ollaankin, postilenkki jää harvoin heittämättä.
Pakkanen ei Maire Ylitaloa pidättele, mutta joskus lumipyryn edessä on luovutettava.
Kunnon pitää olla kohdallaan, että kovimmista keleistä terveenä selviää.
Kun auton ja laatikon väliä hyppää, kengät kastuvat pakkasilla aina.
Postiunioni PAUn liittokokouksessa Maire Ylitalo edusti Kemijärven osastoa. Tämän
5060 jäsenen osaston hallituksen jäsen hän on ollut kymmenkunta vuotta ja
toiminut kolme viime vuotta puheenjohtajana.
Kerran kuukaudessa ajan Sallan Saijan kylästä 110 kilometrin päähän
Kemijärvelle osaston kokoukseen, hän kertoo.
Niin hienoa kuin uutta liittoa perustamassa oli käydäkin, Lapin postilaisille PAUn
kokouksesta jäi karvas kalkki suuhun.
Oululaiset veivät kesken kauden meiltä sen ainokaisen hallituspaikan, vaikka
meillä oli yhteinen sopimus kahdeksan vuoden vuoroedustuksesta.