Miksi
työnantajat eivät halua neuvotella koko Euroopan kattavista sitovista sopimuksista,
Unicen pääsihteeri Philippe de Buck?
EU:n työmarkkinaosapuolilla on monivuotinen työohjelma, jossa käytetään
asiakohtaisesti erilaisia välineitä: vanhempainlomasta, osa-aikatyöstä ja
määräaikaista työsopimuksista on laadittu laillisesti sitovia sopimuksia,
elinikäisestä oppimisesta ja sukupuolten tasa-arvosta puitesopimuksia, etätyöstä ja
työperäisestä stressistä vapaaehtoisia sopimuksia, yhteisraportteja työllisyydestä
jne.
Sopimuksen toimivuutta tai pätevyyttä ei voi kyseenalaistaa vain siksi, ettei se
ole sitova. Pikemminkin on niin, että joissakin asioissa lainsäädäntötie ei ole
tarpeen. Vapaaehtoisen sopimuksen viitekehys edistää tehokkuutta ja hyvää hallintoa.
Sitä paitsi joustavuuden ja turvallisuuden tasapaino voi olla parempi tällaisessa kuin
sitovassa sopimuksessa, koska siihen ei liity suhteettomia pakkokeinoja.
Sopivimman välineen valinta riippuu siis asiasta. Osa-aikatyön kohdalla
vapaaehtoinen sopimus ei olisi käynyt, koska halusimme syrjimättömyysperiaatteen lakiin
EU:n tasolla.
Etätyösopimuksen osalta on todisteita siitä, että meidän jäsenemme
suhtautuvat sitoumukseensa vakavasti. Ruotsissa työmarkkinaosapuolet ovat valmistelleet
yhteiset toimintaohjeet, Englannissa on laadittu kolmikannalla opas, Espanjassa ja
Italiassa asiat on kirjattu työehtosopimukseen, Portugalissa uuteen
työlainsäädäntöön, Alankomaissa työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen yhteiselin
on suosittanut sopimusten solmimista alakohtaisesti ja yritystasolla jne.
Miksi linjanne muuttui?
Edellä todetun lisäksi on korostettava, että yhteisön sosiaalipolitiikan
hoidossa avoin koordinointimenetelmä on laadukkaampi keino. Se antaa tilaa kansallisten
politiikkojen kriittiselle vertailulle samalla, kun jäsenvaltiot säilyttävät
mahdollisuutensa ryhtyä konkreettisiin toimiin omien työmarkkinoidensa erityispiirteiden
mukaisesti.
Pitää muistaa, että työmarkkinat ovat edelleen ytimeltään kansalliset.
Työmarkkinaosapuolet ovat käyneet avoimen koordinointimenetelmän hengessä useita
neuvotteluja, joiden tuloksena 2002 allekirjoitettiin toimintaohjelma ammattitaidon ja
pätevyyden elinikäisestä kehittämisestä ja saatiin vastikään valmiiksi
tasa-arvoa koskeva toimintaohjelma. Lisäksi 2002 on solmittu sopimus etätyöstä ja 2004
työperäisestä stressistä.
Komissio on laatinut uuden sosiaalipoliittisen ohjelman vuosille 200510. Unice
pyysi komissiota viime syksynä pidättymään uusien sosiaalipoliittista ohjelmaa
koskevien ehdotusten tekemisestä.
Työelämässä on tapahtunut nopeita muutoksia. Miksi Unice ei halua komission tekevän
uusia ehdotuksia eurooppalaisen työelämän uudistamisesta?
Euroopan komissio on ilmoittanut työohjelmassaan haluavansa talousuudistusta,
jolla luotaisiin vetovoimainen toimintaympäristö niin yrityksille kuin
työntekijöillekin. Me tuemme komission pyrkimystä lisätä kasvua ja työpaikkoja.
Euroopan suurin ongelma ovat edelleen alhainen työllisyysaste ja korkea
työttömyys. Ratkaisua onkin siksi etsittävä uusien työpaikkojen luomisesta.
Laadukkaita työpaikkoja voi syntyä ainoastaan siinä tapauksessa, että ilmapiiri suosii
investointeja korkeatuottoiseen toimintaan Euroopassa. Tästä syystä onkin luovuttava
aikansa eläneestä mallista suojella olemassa olevia työpaikkoja ja parantaa työssä
olevien oikeuksia.
Eurooppa on jo nykyisellään sosiaalisesti maailman huippua. EU:ssa on parin viime
vuosikymmenen aikana luotu huomattava määrä sosiaalista lainsäädäntöä; yli 50
direktiiviä ja määräystä, jotka koskevat keskeisiä työehtoja ja
työmarkkinasuhdeasioita.
Kauden 200510 on oltava vakiinnuttamisen aikaa. Olemme pyytäneet taukoa
sosiaalilainsäädännön kehittämiseen, jotta yritykset etenkin uusissa jäsenmaissa
pystyvät omaksumaan voimassa olevan lainsäädännön. Liiallinen lainsäädäntö ei ole
hyväksi yhteiskunnalle ja lakien liian tiheätahtinen muuttaminen kääntyy itseään
vastaan.
Joidenkin tutkimusten mukaan yrityksiltä kuluu noin viisi vuotta sisäisten
rakenteidensa ja työmenetelmiensä muuttamiseen ja lakisääteisiin velvoitteisiinsa
sopeutumiseen sen jälkeen, kun kansallinen lainsääntö on astunut voimaan.
Mitä mieltä olette sosiaaliohjelmasta yleensä?
Kasvun ja työllisyyden parantaminen on nyt Euroopan komission päätavoite, joka
on sovitettava myös sosiaaliohjelmaan me toivomme että komissio on toimintalinjaa
koskevissa ehdotuksissaan johdonmukainen.
Eurooppalainen elinkeinoelämä odottaa selvää signaalia uudenlaisesta
lähestymistavasta, eikä hyväksy mitään sellaista sosiaalipoliittisen ohjelman
aloitetta, joka heikentää kasvua ja työllisyyttä.
Komissio liikkumavara on pieni ja sen on todistettava, että se on hankkeissaan
tosissaan. Unice vaatii, että komissio selvittää vaikutukset perusteellisesti ennen
kuin tekee lopullisia päätöksiä konkreettisista ehdotuksista.
Komissio on suunnitellut (muun muassa) korkean tason EU-foorumin perustamista
työelämän rakennemuutosten käsittelyä varten. Irtisanomismenettelyjen
yhdenmukaistaminen on yksi osa tätä ehdotusta.
Luulen, että tarkoitatte ehdotusta kaikkien toimijoiden ja eturyhmien korkean
tason foorumin perustamisesta EU:n politiikan eri alojen vuorovaikutuksen lisäämiseksi
edistämään ja tukemaan rakennemuutosta. Tällaisesta korkean tason foorumista koituva
hyöty on kovin kyseenalainen, koska rakennemuutokseen liittyvät tukitoimet sen
lyhytaikaisten kielteisten vaikutusten lieventämiseksi toteutetaan paikallisesti. Ja joka
tapauksessa sen perustamisesta ei vielä kannata puhua, koska sen tehtävistä ei ole
vielä tehty minkäänlaisia konkreettisia ehdotuksia.
Millainen on mielestänne riittävä irtisanomissuoja?
Paras tapa turvata yhteiskunnan koossapysyminen on pitää ihmiset työssä. Siksi
eurooppalaisen sosiaalipolitiikan kannalta on tärkeintä luoda uusia työpaikkoja ja
saada yhä suurempi joukko ihmisiä mukaan työmarkkinoille sen sijaan, että
yritettäisiin suojella jo kilpailukykynsä menettäneiden alojen toimintaa.
Laajentuneen Euroopan pitää keskittyä tukemaan välttämättömiä uudistuksia
työmarkkinoilla, sopeuttamaan eläkejärjestelmiä väestön ikääntymiseen, luomaan
ihmisille edellytyksiä soveltaa omaa ammattitaitoaan koko työuransa ajan, tukemaan
yrityksiä toimintakyvyn kehittämisessä ja huolehtimaan siitä, että opetus- ja
koulutusjärjestelmät vastaavat työmarkkinoiden tarpeita.
Työmarkkinoiden uudistaminen on ehkä kiireellisin kaikista kansallisen tason
uudistuksista monissa Euroopan maissa. Meiltä Euroopasta löytyy hyvä esimerkkejä
siitä, miten työmarkkinoiden pitää nykyään toimia. Tanskan työmarkkinat ovat
vaikuttava esimerkki siitä, että työmarkkinoiden joustavuus ei välttämättä vaaranna
sosiaaliturvaa.
Ehdotus Euroopan laajuisten työehtosopimusten solmimisesta monikansallisiin
yrityksiin ja sektoreittain on kokonaan uusi elementti sosiaalipoliittisessa ohjelmassa.
Mikä on omanne tai Unicen näkemys Euroopan laajuisista työehtosopimuksista?
Voitaisiinko niitä solmia yrityskohtaisesti, sektoreittain vai ei lainkaan?
Unice ei kannata ylimääräistä EU-kehystä rajat ylittäville
sopimusneuvotteluille. Kansallisen, sektori-, alue- ja yritystason lisäksi EU:n tasolla
käytävät sopimusneuvottelut olisivat vain yksi ylimääräinen, sinänsä tarpeeton
kerrostuma. Nykyisen perussopimuksen määräykset EU työmarkkinaosapuolten välisestä
vuoropuhelusta ovat oikea perusta sosiaalidialogin kehittämiselle EU:ssa.
Miten parantaisitte Unicen ja EAY:n yhteistyötä? Millaisia terveisiä haluaisitte
lähettää EAY:n pääsihteeri John Monksille?
Työmarkkinaosapuolet ovat jo ryhtyneet pohtimaan riippumattoman sosiaalidialogin
seuraavan toimintaohjelman sisältöä hyvin tietoisina tarpeesta sovittaa se Lissabonin
strategiaan. Unicen ja EAY:n suhteet ovat tässä kysymyksessä hyvät, ja ne tekevät
tiivistä yhteistyötä keskenään. Aiomme myös antaa kevään Eurooppa-neuvoston
huippukokoukselle yhteisen julistuksen Lissabonin strategian puolivälin selonteosta.
Selontekoa koskevat neuvottelumme olivat hyvin hedelmällisiä; molemmat järjestöt
olivat yhtä mieltä siitä, että Euroopan kasvua ja työpaikkoja koskeviin heikkouksiin
on tartuttava.
Työmarkkinaosapuolet olivat yhtä mieltä myös siitä, että Lissabonin
strategiassa on kyse kilpailukykymme lisäämisestä korkean lisäarvon tuotteiden ja
palvelujen alalla ja yleisemmin Euroopan aseman turvaamisesta maailmanmarkkinoilla
nousemalla ylemmäs innovaation, teknologian ja tuottavuuden tikkailla. Olemme kehitelleet
yhteisymmärrystä kilpailukyvyn keskeisistä tekijöistä terveessä makrotaloudellisessa
ympäristössä.
Toivoisin John Monksin hyväksyvän sen, että Euroopan tulevaisuuden tulee
perustua kasvun ja työpaikkojen strategiaan. EU:n työmarkkinaosapuolten yhteisellä
toiminnalla on jatkossakin erittäin suuri merkitys toiminnassa uudistusten vastaisen
vastarinnan vähentämiseksi.
Kansallisten jäsenjärjestöjemme aloitteiden pitäminen näkyvillä auttaa
viemään uudistuksia eteenpäin toisten maiden kannustamiseksi ja oikeiden poliittisten
signaalien lähettämiseksi yhteisissä julistuksissa.
Hilkka Jukarainen