Evan teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten arvot ja asenteet ovat täysin
erilaisia kuin Eva toivoisi, toteaa Iltalehden uutinen (3/3), joka tiivistää tutkimuksen
tuloksia mainiosti eli näin:
"Suomalaiset rakastavat hyvinvointivaltiotaan ja ulkopoliittista johtoaan. Natoa
ja erityisesti Yhdysvaltoja suomalaiset kavahtavat. Kansalaisille mieluinen johtaja
katselee laajasti maailmaa ja edustaa korkeaa moraalia. Selvä enemmistö pitää
markkinataloutta epäreiluna. Edes johtavassa asemassa olevien enemmistö ei usko, että
viime aikojen irtisanomiset olisivat olleet välttämättömiä. Elinkeinoelämän puheet
uhkaavasta kriisistä valuvat kuin vesi hanhen selästä. Niitä pidetään propagandana,
jolla suostutellaan palkansaajat luopumaan eduistaan. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta
katsoo, että työpaikoilla paiskitaan ylikierroksilla ja poltetaan ihmisiä loppuun.
Ay-liike elää uutta nousukautta ja politiikallekin ennustetaan uutta nousua."
Erityisen mielenkiintoinen Evan tutkimuksessa on tämä väite: "Vaikka maassamme
viime aikoina toteutetut irtisanomiset ovat herättäneet julkisuudessa paljon
paheksuntaa, ne ovat olleet taloudellisesti välttämättömiä." Samaa mieltä
väitteen kanssa on hyvin harva eli ylemmistä toimihenkilöistä 17 %, alemmista
toimihenkilöistä 11 % ja työntekijöistä 9 %. Jopa johtavassa asemassa olevista
jotka irtisanomisia käytännössä toteuttavat väitteen hyväksyy vain alle
puolet (46 %).
Vaikkei väite tätä suoraan sano, siinä tarkoitetaan ilmiselvästi sellaisia
tapauksia, joissa irtisanoja on kannattava eli voittoa tuottava yritys. Näkyvin esimerkki
tästä on tietysti TeliaSonera, joka teki historiansa parhaan tuloksen ja samaan
hengenvetoon ilmoitti aikovansa irtisanoa 650 suomalaista työntekijäänsä.
Tällaisen globaalin ahneuden edessä ay-liikkeen perinteiset keinot ovat aika lailla
voimattomia, kirjoittaa Thomas Romantschuk Demari-lehdessä (9.3). Monikansallinen yritys
voi aina siirtää tuotantonsa muualle, jos meno ei miellytä. Alistua ei kuitenkaan
Romantschukin mielestä saa, vaan pitäisi keksiä sellaisia keinoja, jotka purevat. Yksi
sellainen voisi olla ay-liikkeen tavalla tai toisella organisoima ostoboikotti:
"Jos tähän löytyy uskallusta ja 'työväenaate' tällä tavalla muuttuu
'kilpailuaatteeksi' niin tulemme huomaamaan, että omistajatkin reagoivat samalla lailla.
Kyllä sillä puolella reagoidaan nytkin. Aina, kun firma ilmoittaa potkivansa tuhatkunta
palkansaajaa kassojen ja sossun syliin, niin osake nousee, koska osingonmaksuvara on
kasvusuunnassa. Mikään ei estä, että samat potkut voisivat johtaa huonompiin
odotuksiin myös omistajille. Riittää vallan hyvin, että meillä on tehokkaasti toimiva
ja johdonmukaisesti reagoiva ostoboikottikoneisto."
Rahan kieli on todella se, jota kapitalismi parhaiten ymmärtää. TeliaSoneran
kaltaisia tapauksia tulee lisää niin kauan kuin asiakkaat eivät millään tavalla
rankaise irtisanovaa yritystä. Mutta jos kuluttajat ryhtyvät opettamaan kannattavia
firmoja kantapään kautta siihen, että irtisanomis-uutisista seuraa vuorenvarma myynnin
lasku ja sen seurauksena osakkeen arvon pudotus, moinen öykkäröinti loppuu siihen
paikkaan.
Voi olla, että TeliaSoneran asiakkaat jo ovat ryhtyneet spontaaniin boikottiin.
Elleivät ole, ay-liike voisi todella pohtia keinoja, joilla tehokkaan boikotin syntyä
voitaisiin vauhdittaa. Näyttävä lehti-ilmoitus voisi riittää.
Kirjoittaja on
Yhteiskuntapolitiikka-lehden päätoimittaja