Olen tutkinut viime vuodet SAK:n sotien jälkeisten vuosien historiaa. SAK ajoi
silloin työntekijäin vaikutusvallan lisäämistä, suunnitelmallista talouspolitiikkaa,
tuottavuuden parantamista ja taloudellista kasvua. Tämä oli SAK:n linja, kun sodan
jälkeistä talouden epävakautta koetettiin torjua.
Tämä linja sai 1950-luvun alussa nimen, se oli täystyöllisyyspolitiikkaa.
Hyvinvointivaltioajatus sai tällaisen nimen. SAK:n johto kannatti valtion aktiivista
panosta talouselämään niin, että suhdannevaihteluiden aiheuttama työttömyys olisi
torjuttu. Poliittinen ohjelma oli hyvä ja selkeä, mutta se ei toteutunut. Siksi Suomen
talous ja politiikka säilyivät epävakaina.
Poliittiset päättäjät, talouspoliittiset asiantuntijat ja etujärjestöt pitivät
inflaatiota toisen maailmasodan jälkeen yhtenä Suomen talouspolitiikan vakavimmista
ongelmista. Paasikiven, Pekkalan, Fagerholmin ja Kekkosen hallitukset koettivat vuorollaan
katkaista nopean inflaatiokehityksen. Vuosien 1946 ja 194849 tilapäisistä
menestyksistä huolimatta yritykset epäonnistuivat aina Kekkosen toiseen hallitukseen
saakka. Kekkosen toisen ja kolmannen hallituksen vakautustoimet olivat kohtuullisen
menestyksekkäät, mutta pysyvää siirtymistä vakaalle pohjalle ei tapahtunut.
Vakauttamisen yhteiskuntapoliittiset edellytykset olivat Suomessa aivan toiset kuin
muissa Pohjoismaissa. Pienviljelijät olivat vielä 1950-luvulla väestön suurin ryhmä.
Sivuansiot palkkatyöstä olivat heille tarpeen. Vahvat maanviljelijäsiivet vaikuttivat
SDP:n, maalaisliiton, SKDL:n, kokoomuksen ja ruotsalaisen kansanpuolueen linjauksiin.
Maalaisliiton, MTK:n ja eri puolueiden maataloussiipien vaikutusvalta tekivät
maataloustuotteiden hinnoista yhden inflaation ylläpitäjän, kun maailmanmarkkinoilla
nämä hinnat lähtivät jo laskuun.
Pohjoismaisesta näkökulmasta Maalaisliitto ja SKDL olivat voimakkaita puolueita,
mutta SDP oli vaikutusvallaltaan, kannatukseltaan ja jäsenmäärältään heikko. Suomen
työmarkkinajärjestöt saavuttivat vasta toisen maailmansodan jälkeen vahvan
vaikutusvallan työmarkkinoilla ja yhteiskuntapolitiikassa laajemmin. Etujärjestökentän
kolme suurta, SAK, STK ja MTK, olivat miltei tasavahvoja.
Vakauttaminen oli mahdollista, koska poliittiset ja yhteiskunnalliset voimasuhteet
pakottivat tekemään keskenään kompromisseja. Talouspoliittinen keskustelu ja
suunnittelu kuvasi sekä vakautushalujen aitoutta että pysyvän tulonjakokompromissin
mahdottomuutta 1950-luvun Suomessa. Taloudellisen tasapainon palauttamiseksi tehdyt
esitykset ja ratkaisut johtivat jatkuvasti siihen, että joku keskeinen väestöryhmä
koki aiemmin saavutetun elintasonsa laskevan, ainakin suhteessa muihin väestöryhmiin.
Nopeasti vaihtuvat taloussuhdanteet toivat yhteiskunta-, puolue- ja
hallituspolitiikkaan turbulenssia. Tasavahva poliittinen asetelma SDP:n ja maalaisliiton
välillä hallituspolitiikassa sekä SDP:n ja SKDL:n välillä työväenliikkeessä
saattoi vakiintua tämän taloudellisen epävakauden ansiosta. Toisaalta poliittinen
asetelma, jossa SDP ja SKDL hylkivät toisiaan, vahvisti maalaisliiton sisä- ja
ulkopoliittista asemaa.
Puoluepolitiikka tai etujärjestöjen toiminta eivät ole vain taloussuhdanteiden tai
yhteiskuntarakenteiden heijastumaa. Puolueiden ja työmarkkinajärjestöjen tasavahvuus
oli rakennetekijä, joka uusiintui vaaleissa ja työmarkkinatapahtumissa.
Talouspoliittisen suunnitteluneuvoston ohjelmaesitysten vaihteleva kohtalo
hallituksessa ja eduskunnassa johti kompromissihalun kaventumiseen, koska usein joku
puolue tai etujärjestö repi saavutetun kompromissin auki. Suomen tulonjakokamppailun
kenttä oli nelikanta, jonka muodostivat valtiovalta, STK, MTK ja SAK.
Tämä nelikantaisuus teki tulonjakokompromissin rakentamisen vaikeaksi. Jos kolme
tahoa löysi yhteisen sävelen, niin yksi etujärjestö koki joutuneensa nurkkaan
ahdistetuksi. Etujärjestöt tarkastelivat talouspolitiikkaa siksi paljolti
nollasummapelinä, jossa muut osapuolet olivat vastustajia eivätkä
yhteistyökumppaneita.