Alan murroksessa Ilmailualan Unionin valtteina ovat yleissitova sopimus, jatkuvan
neuvottelun menettelyn elpyminen sekä sopiminen alihankinnoista ja neuvotteleminen
vuokratyöstä.
Liitossa on katsottu paremmaksi neuvotella sopimus vuokratyöstä ennen kuin vuokratyö
tunkee ovista ja ikkunoista. Vuokratyön käyttö kiinnostaa työnantajaa koko ajan
enemmän, joten aiomme saada senkin asian hallintaan ennekuin on liian myöhäistä,
arvioi IAU:n puheenjohtaja Rainer Hakala.
Ala on murroksessa. Kilpailu on vapautunut, 11. syyskuuta, SARS, polttoaineen hinnan
nousu, Irakin sota. Kaikki nämä ovat vaikuttaneet lentoliikenteeseen ja siten myös
IAU:n jäsenten hoitamiin maapalveluihin. Kun yksikköhinta on laskenut 30 prosenttia,
niin paineet henkilöstöäkin kohtaan ovat olleet kovat.
Työnantaja sortui paniikissa ylilyönteihin. Se teki esimerkiksi lomautuksista
ylimitoitettuja esityksiä. Tarvetta saattoi olla, mutta ei niin massiivisiin toimiin kuin
työnantaja halusi. Se oli selvä ylilyönti.
Töitä työnantaja pyrkii koko ajan tehostamaan, mutta meidän väen hommat
ovat vielä pitkälti käsityötä, joten käsipareja tarvitaan niin rahdin kuin
matkatavaroidenkin siirroissa. Tämä on työvoimavaltainen ala.
Halpalentoyhtiöt hintojen pudotuksillaan lähinnä tulevat Suomeen häiritsemään
markkinoita. Eivät ne Hakalan arvioiden mukaan kauaa täällä viihdy, mutta sopivasti
sekoittavat markkinoita.
Maapalveluita tarvitaan niin kauan kuin Suomessa lennetään. Jonkin on ne aina
hoidettava. Tekninen työ on enemmänkin lentoyhtiösidonnaista. Tosin lentokoneiden
korjauksessa ja huollossa meillä Kiina-ilmiö näkyy toisin päin, sillä kiinalainen
lentoyhtiö korjauttaa ja huollattaa koneitaan Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Ne eivät ole tulleet halvan työvoiman vaan korkean ammattitaidon perässä.
Osaaminen ja työn laatu on meillä Suomessa huippua, Hakala kehuu.
Pienet työnantajat välttelevät sopimusta
IAU:n alalla oli vielä kymmenen vuotta sitten 1520 työnantajaa, nyt niitä on
reilusti yli 50. Ja samana aikana ovat liiton oikeudenkäyntikulut kymmenkertaistuneet.
Monet uudet yrittäjät eivät heti tunnusta IAU:n sopimusta, vaikka se on alan
yleissitova sopimus. Näitä kamppailuja käydään koko ajan. Tosin meidän alan työt on
helppo haravoida, koska yritykset syntyvät lentokentän ympärille ja työn sisältöjen
kuvauksilla ja arvioinneilla alan työt seuloutuvat esiin. Siksi alan yleissitova tessi
onkin meille äärimmäisen tärkeä, toteaa puheenjohtaja Hakala.
Myös työnantajapuoli on Hakalan mukaan tyytyväinen tessin yleissitovuuteen. Näin
alemmilla palkoilla kilpailu vähenee. Myös alihankintasopimukseen on kirjattu se, että
tilaaja valvoo, että alihankkijat noudattavat alan yleissitovaa sopimusta.
Pikkufirmat eivät aina halua noudattaa sopimusta, mutta sitten niitä haetaan Hakalan
mukaan ruotuun oikeuden kautta.
Nyt näyttää siltä, että viemme Copterlinen oikeuteen, koska ne eivät halua
noudattaa alan sopimusta. Olemme aidosti yrittäneet kertoa, että sopimus koskee kaikkia
säännöllistä reittiliikennettä lentäviä yrityksiä ei sopimuksessa erotella
lentokokeita eikä helikoptereita. Työnantajajärjestökin on asiasta kanssamme samaa
mieltä.
Rainer Hakala pitää hyvänä myös alan viranomaisvalvontaa. Hän sanookin, että jos
yritys järjestäytyy alan työnantajaliittoon ja työntekijät työntekijäliittoon, niin
asiat ovat kunnossa viranomaisiinkin päin. Mutta jos esimerkiksi ilmailuviranomaisten
kanssa on ongelmia, niin usein niitä löytyy muualtakin. Alalla liitot toimivatkin
yhteistyössä viranomaisten kanssa.
Suomeen on rantautunut myös yksi kansainvälinen rahtilentoyhtiö, joka hankkii
työvoimansa henkilöstövuokrausyrityksistä, mutta työntekijöihin noudatetaan IAU:n
sopimusta.
Rahtiliikenteen puolella Hakala arvioikin tulevina vuosina tapahtuvan eniten
mullistuksia alan kasvun myötä. Myös vuokratyön lisäämiseen on alalla paineita ja
siksipä siitäkin aiotaan neuvotella sopimus.
Muutosvastarintaa kanavoidaan IAU:laisiin
Puheenjohtaja Rainer Hakala on tyytyväinen paikalliseen sopimiseen. Sen tarpeellisuus
näkyy mm työajoista sopimisena, sillä vain noin 20 prosenttia jäsenistöstä on tessin
mukaisissa työajoissa. Muutenkin paikallisesti pystytään paremmin kehittämään
töitä.
Hakala tunnustaa, että alalla tarvitaan muutoksia, mutta siihen, miten niitä
tehdään, hän ei ole aivan tyytyväinen. Finnairissa ja sen tytäryhtiöissä on
runsaasti pitkään alalla olleita eikä muutosvastarintakaan ole tuntematonta.
Usein työkohteissa on muutoksia yritetty viedä siten läpi, että ne ovat
ärsyttäneet meidän väen. En tiedä onko tämä tahatonta vai tahallista, mutta joskus
tuntuu siltä, että keskijohdon muutosvastarintaa on kanavoitu meidän väkeen, Hakala
valittaa.
Muutosten läpivienti on tehtävä taiten. Muutostilanteessa ei ole aina huono
asia, jos yhtiöön tulee ulkopuolinen vetäjä. Silloin muutosten läpivienti voi olla
jopa helpompaa ja vastustus vähäisempää.
Esimerkkinä Hakala kertoo Cateringin, jossa tilanne oli aikanaan huono, mutta nyt
siellä on vähiten ongelmia.
Aino Pietarinen