Viime aikoina on tullut julkisuuteen useita kilpailukykyä käsitteleviä
raportteja. Kaikkia yhdistää ainakin yksi asia: Suomi pärjää korkeatasoisella
osaamisella. Siitä näyttää vallitsevan yhteisymmärrys niin valtiovallan kuin
työmarkkinajärjestöjen taholla.
Myös tuloneuvotteluissa saavutettiin yhteisymmärrys laajasta työssä olevan
aikuisväestön osaamisen kehittämislinjasta. Työmarkkinaosapuolten esitykset ovat vahva
tuki ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittämiselle.
Aikuiskoulutuksen merkitys on kasvamassa työelämän muutosten myötä. Kerran
hankittu ammattitaito ei enää riitä, vaan sitä joudutaan päivittämään ja
uudistamaan moneen kertaan. Ammatteja katoaa, uusia syntyy ja siirtymät työmarkkinoilla
lisääntyvät. Näissä oloissa muutoksista selviää paremmin jos osaamisesta on
huolehdittu.
Parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä linjasi muutama vuosi sitten suunnan
2000-luvun alun aikuiskoulutukselle. Tarkoituksena oli vahvistaa aikuiskoulutusta,
parantaa koulutuksen järjestäjien asemaa ja suunnata aikuiskoulutusta tasa-arvoiseen
osallistumiseen, koko aikuisväestön osaamisen uudistamiseksi. Nämä ajatukset
siirtyivät niin hallitusohjelmiin kuin valtion talousarvioitten perusteluihin.
Aikuisten koulutustason kohottamisohjelma saatiin käyntiin ja valtion
budjettimäärärahoihin tuli jonkin verran lisäyksiä. 1990-luvun lopun alakierre
katkesi. Monet uudistusesitykset ovat kuitenkin edelleen työryhmien pöydillä.
Uudistuslinjaus on saanut myös jarruttajansa. Työntekijöiden ammatillisen osaamisen
vahvistaminen ei nauti jakamatonta suosiota. Koko aikuiskoulutuksen asemakin haluttaisiin
kyseenalaistaa. Tämän ajattelun mukaan erityistä aikuiskoulutuspolitiikkaa ei tarvita,
eikä myöskään aikuiskoulutukseen erikoistuvaa osaamista. Tätä ei ajatellut Brunilan
globalisaatiotyöryhmäkään. Ei ihme, että se eksyikin suosittelemaan aikuiskoulutuksen
kehittämistä nuorten koulutuksen varjossa ja sen ehdoilla.
Pienten ja keskisuurten yritysten henkilöstön kehittäminen on aikuiskoulutuksen
suuri haaste. Meillä yrityksissä on keskimäärin vain kuusi työntekijää ja monet
näistä pienistä yrityksistä myös jäävät sellaisiksi. Suomessa on pulaa
kasvuhakuisista ja kykyisistä pienyrityksistä, jotka voisivat tulevaisuudessa
tarjota uusia työpaikkoja. Kasvuun ei ole osaamista ja kun sitä ei ole, ei ehkä ole
haluakaan kasvaa.
Pienyrityksen työntekijän on vaikeaa irrottautua työstä koulutukseen, eivätkä
koulutuksen järjestäjät ole aina halukkaita sellaiseen joustavuuteen kuin työelämä
edellyttäisi. Koulutuksen kehittämishankkeissa on saatu hyviä tuloksia ja kokemuksia
silloin kun koulutus on viety työpaikalle ja toteutettu lyhyissäkin jaksoissa tuotannon
häiriintymättä. Osallistumiskynnysten madaltamiseen on aika tarttua tosi toimin.
Osaamisen parantamiseen tarvitaan korkeatasoiset koulutuksen järjestäjät, joiden
kehittymistä tuetaan. Miksi työntekijäasteen koulutuksessa ei tavoiteltaisi yhtä
lailla huippuosaamista kuin yliopistoissa ja korkeakouluissa? Ammatillisen
aikuiskoulutuksen järjestäjistä ei ole vielä saatu kehittymään huippuosaamisen
verkostoa. Siksi se on pikaisesti uudistettava. Se voi tapahtua kannustamalla koulutuksen
järjestäjiä aikuiskoulutuksen erikoisosaajiksi ja myös pk-yritysten
työelämäpalvelujen tuottajiksi.
Kirjoittaja toimii
SAK:n koulutuspäällikkönä