vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Minusta tulee toimitilahuoltaja!

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Minun tapauksessani koulun aloitus ei ollut kaikkein parhain: aloitin nimittäin toimitilahuoltajan opinnot, koska en päässyt minnekään muualle. Kun ensimmäinen vuosi oli mennyt huomasin olevani vieläkin samassa paikassa, mutta motivaationi oli kasvanut roimasti. Ensimmäinen vuosi kului nopeasti, aika todellakin tuntui lentävän ja oppiakin tuli runsaasti. Arvosanani olivat jokseenkin hyviä, välillä ihmettelin niitä itsekin. Päätin jatkaa, että saisin jotkut paperit käteeni ja tietäisin menevätkö toisetkin vuodet yhtä nopeasti.

Työssäoppimisjaksoilla olen saanut tuntumaa alaan. Olin ensimmäisen pitkän työssäoppimisjaksoni omassa koulussa. Se oli kivaa, sain tutustua kouluun paremmin ja töitäkin riitti. Siivoojat olivat mukavia ja työt sujuivat. Nyt toisen vuoden alussa meillä oli heti työssäoppimisjakso. Olin Muuramen kunnalla töissä päiväkodissa ja esikoulussa sekä virastotalolla. Siivosin toimistohuoneita ja kirjastoa, ja työhön kuuluivat myös kahvitukset. Tykkäsin kovasti kaikista työssäoppimisjaksoistani. Meillä on myös ollut kahden viikon työssäoppimisjaksoja. Ensimmäisenä vuonna olimme hotelli Priimuksessa ja tänä vuonna olin Muuramen autotalon kahvilassa. Jaksot ovat hyviä katsauksia työelämään, koska siellä selviää, millaista työ on oikeasti. Käytännön työssä huomaa tämän alan arvostuksenkin: joissakin paikoissa sitä on ja joissain ei.

En voi sanoa, etten arvostaisi tulevaa työtäni. Minä ja opiskelukaverini annamme kuulua, että olemme opiskelemassa toimitilahuoltajiksi. Ilman siivoustyötä maailma olisi kaaoksessa! Meitä tarvitaan ja työtä onkin tarjolla. Saako palkkaa sitten tarpeeksi ja kuinka nopeasti työtä pitäisi tehdä — hyviä kysymyksiä. Omasta tulevaisuudestani tällä alalla en vielä tiedä.

Alallamme on monia eri mahdollisuuksia ja valinnanvaraa: laitos-, hotelli-, pesula- ja kahvilatyötä. Voi mennä myös hoito- tai päiväkoteihin. Työnsä voi suunnata ylläpitosiivoukseen tai tekstiilihuoltoon tai vaikak asiakaspalveluun. Onneksi toimitilahuoltaja voi toimia monissa paikoissa ja erilaisissa töissä. Uskon, että tulevaisuutemme on hyvä. Suurelta osalta se kyllä riippuu meistä itsestämme, joten tehkäämme siitä hyvä.

Anne Vilén
Kirjoittaja on 19-vuotias
toimitilahuoltajaopiskelija Jyväskylästä.

Palkkatyöläinen 10.12.2003 nro 10/03

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)