vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Ehjä työyhteisö toimii

Siivouksen ulkoistaminen rikkoisi lenkin

pi-nu.gif (132 bytes)  JYRKILÄ Oy

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Kun kaikki työntekijät ovat talon omaa väkeä, syntyy ehjä työyhteisö. Jos joku tulee ulkopuolelta, niin siinä on jo lenkki poikki. Ehjä työyhteisö myös toimii paremmin ja joustaakin tarvittaessa. Tällaisiin johtopäätöksiin on tultu kotkalaisessa linja-autoyhtiössä Jyrkilä Oy:ssä.

Maija Pykäläinen puhdistaa auton etuikkunan lasin ammattitaidolla. Foto: LAURI SORVOJAOsoitus ehjän työyhteisön voimasta on se, että Jyrkilällä vielä monien yritysten ulkoistamat siivoojatkin ovat yhtiön palkkalistoilla. Siivoojien työ tukee yhtiön laatusertifikaattien mukaista laatua. Näin myös siivouksen pitää olla ammattitaidolla ja huolella hoidettua. Lisäksi tarvittaessa siivooja Maija Pykäläinen istuu linjurin rattiin ruuhka-avuksi tai paikaten sairastunutta. Näin siivoojan töiden säilyttäminen omana työnä lisää yhtiönkin joustavuutta. Kolmesta siivoojasta yhdellä on linja-autokortti ja toinen on talven mittaan menossa koulutukseen.

Toki kotkalaisyrityksellä on myös kokemuksia ulkopuolisen siivousfirman palveluista. Vuoden verran aamuvuoroon tuli tekijä siivousfirmasta. Tällöin tekijät vaihtuivat, eivät osanneet töitä ja jäivät välillä tulemattakin.

– Me työntekijät pantiin hanttiin ulkoistamisessa. Haluttiin, että kaikki työntekijät ovat kokoaikaisia ja omaa väkeä. No vuoden verran sitä ulkopuolista katsottiin ja palattiin entiseen. Kokemukset olivat arvattavissa, muistuttaa linja-autonkuljettaja ja pääluottamusmies Tauno Tuomisalo.

Tuomisalon mukaan omat siivoojat hallitsevat hommansa ja ovat pitkäaikaisia työntekijöitä. Alan huoltokorjaamojen sopimuskin takaa siivoojan työstä kohtuullisen palkan.

Toimitusjohtaja Seppo Jyrkilä on ainakin nyt tyytyväinen omiin siivoojiin. Alalla ei kuulemma juuri tulevaisuudesta uskalla paljoa sanoa, mutta näillä näkymin työntekijöiden mitoitus on melko kohdallaan eikä töiden ulkoistamista ajatella. Aamun pahimpaan ruuhka-aikaan seitsemän ja kahdeksan välillä istuvat auton ratissa Maija Pykäläisen lisäksi pari työntekijää toimiston puolelta.

– Kyllä meillä on kaikille työntekijöille eduksi linja-autokortti. Pienessä yrityksessä sillä tasataan ruuhkahuippuja ja varmistetaan linja-autonkuljettajien työvuorojen mielekkyys, toteaa Jyrkilä.

Pääluottamusmies Tuomisalo pitää nykyistä järjestelmää hyvänä, sillä näin on vältytty kuljettajien työpäivän pilkkomiselta ja lyhyiltä työvuoroilta. Kuljettajat saavat tehdä kunnollista täyttä työvuoroa, eikä muutaman tunnin ripaleita.

Monipuolisuus viehättää työssä

Maija Pykäläinen on siivonnut Jyrkilän linja-autoja yhdeksän vuotta. Autot, joskin pienemmät olivat hänelle tuttuja sitä ennenkin, sillä hän on aiemmin työskennellyt mm huoltoasemilla.

Yhden siivoojan työaika alkaa jo aamulla neljältä ja muut tulevat töihin seitsemäksi. Aamuvuoro kiertää siivoojien kesken. Aikaisin tuleva on aamulla ehtinyt siivota ensimmäisenä ajoon lähtevät autot.

Vaikka nykyään monessa paikassa siivoojien nimike on muutettu siistijäksi, niin Maija Pykäläinen toteaa, että he ovat siivoojia — autot pitää siivoja, siistiminen ei riitä!

– On pölyistä, likaista ja raskasta, mutta minä tykkään tästä työstä. Se on monipuolista eikä tarvitse kuntosalille lähteä kuntoa kohottamaan. Olen tottunut hyppäämään hommasta toiseen. Sitten on välillä mukavaa ajaa joku reitti.

– Kun minulta syksyllä kysyttiin, että haluaisinko ajaa vähän enemmän, niin kerroin haluavani, jos vain eivät lähetä Helsingin liikenteeseen, nauraa Maija Pykäläinen.

Lähinnä hän ajaa aamun ruuhkavuoroja Kotkan kaupunkiliikenteessä ja joskus tarpeen mukaan jonkun reitin. Ajotunneilta hänelle maksetaan normaali linja-autonkuljettajan palkka. Muutamana viime vuonna Jyrkilän väelle on myös maksettu ns. kannustusrahaa. Ja tuloksen väliaikatietojen mukaan työntekijät odottelevat sitä ensi maaliskuussakin.

– Laatusertifikaatti säätelee autojen siisteyden. Ja esimerkiksi etuikkunoiden puhtaus ja kiiltämättömyys on jo liikenneturvallisuuskysymys, toteaa Maija Pykäläinen hinkaten lasia kuivaksi sanomalehdellä.

– Jos auto on oikein likainen, niin sen puhdistamiseen saattaa mennä puolikin tuntia. Jos on hirveä kiire, tehdään vain kevytsiivous. Keväällä sitten tehdään autoille suursiivous, joka on hyvin perusteellinen.

Pääluottamusmies Tuomisalo kertoo, että autojen kuntoon vaikuttaa paljonkin, millaista ajoa sillä on. Kun kustakaan puolustusvoimille RUKin väkeä, niin pojat nukkuvat matkan väsyneenä eikä auton ikkunoissa ole sormenjälkiä. Mutta Tallinnan laivoilta kuskattavan risteilyväen jäljiltä on jo enemmän siivottavaa.

– Syksyn kura- ja loska-ajat ovat oma lukunsa, mutta onneksi meillä saadaan siivota hallissa sisällä hallissa.

Aino Pietarinen

JYRKILÄ Oyalkuun

  • Kotkalainen yksityinen linja-autoyhtiö.
  • Palkkalistoilla 46 henkilöä.
  • Yhtiöllä on 24 linja-autoa.
  • Ajoa sekä kaupunki- että tilausliikenteessä.
  • Järjestää bussimatkoja.
  • Tuloista 55% kaupunkiliikenteestä ja loput tilausliikenteestä.

Palkkatyöläinen 10.12.2003 nro 10/03

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)