Työpaikka on täällä ihmisen
elämän keskeisiä asioita. Kun maahanmuuttaja saa töitä, se auttaa puolin ja toisin
meitä sopeutumaan. Sillä niin kauan, kun suomalaiset katsovat, että maahanmuuttajat
eivät hyödytä ketään, niin se ruokkii kaunaisuutta, hän pohtii.
Rouva Tellervo Koivisto on yksi Etnon, työministeriön yhteydessä toimivan Etnisten
suhteiden neuvottelukunnan kymmenestä hyvän tahdon lähettiläästä. Lähettiläiksi
kutsutut ovat omassa elämässään edistäneet tasavertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta.
Rouva Koiviston valinta hyvän tahdon lähettilääksi oli Etnossa itsestään
selvää. Hän on puhunut kipeistä asioista ja purkanut tabuja, joista ei aikaisemmin
tohdittu keskustella. Hänellä on myös kokemusta ja kykyä puuttua arkielämän
syrjintäkysymyksiin.
Elämä julkisuudessa presidentti Mauno Koiviston virkakausien aikana merkitsi jatkuvaa
ihmisten ja eri kulttuurien kohtaamista. Toisin, kuin yleisesti luullaan, kulttuurierot
eivät enää sillä tasolla olleet kovinkaan suuria.
Ihmiset olivat hyvin kansainvälisiä, useimmat länsimaisesti koulutettuja.
Olivatpa he sitten afrikkalaisia tai aasialaisia, niin useat olivat käyneet jotain
eurooppalaista tai amerikkalaista yliopistoa, rouva Koivisto muistuttaa.
Mieleenpainuvimmat kokemukset kulttuurieroista ovat paljon varhaisemmilta vuosilta.
En ole aikaisemmin kertonutkaan, että kansakoulun ensimmäisellä luokalla
Punkalaitumella minut pantiin istumaan mustalaispojan viereen. Koulutytön mielestä
siinä ei ollut mitään erikoista. Perhe asui kylällä ja me tunsimme heidät. Pienellä
maaseutupaikkakunnallahan kaikki tunsivat toisensa, ainoastaan ventovieraita kohtaan
tunnettiin epäluuloa, muistelee rouva Koivisto.
Kansallistunne ensin
Karjalaisten siirtolaisten asuttaminen Punkalaitumelle oli suuri asia pitäjän
historiassa.
Vaikka karjalaisia haluttiinkin auttaa, niin kyllä siinä oli vähän
torjuntaakin. Kun puhetta ei aina ymmärtänyt, niin tottakai se oli hankalaa. Vielä me
ihmettelimme, että mitä ne nyt aina nauraa. Meillä hämäläissatakuntalaisilla
oli karjalaisiin nähden niin suuri mentaaliero, että ei olisi luullut, että samasta
maasta ollaankaan.
Isä painotti aina yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja myös toimi sen
hyväksi. Siitähän sitä tuli minullekin traumoja, kun silloin oppikoulussa painotukset
olivat vähän toiset. Ja järjestäytynyt työväki koettiin uhkana.
Karjalaisten asuttamista pidettiin oikeudenmukaisena. Sitä ei koskaan
kyseenalaistettu. Me olimme kaikki sen sodan aiheuttaman pakolaisuuden edessä.
Sellaista ajattelua kylläkin oli, että joku pääsi vähemmällä maan
luovutuksella, tai katsottiin, että tuolla tai tuolla olisi ollut enemmänkin tilaa.
Mutta perusperiaate oli itsestään selvä, karjalaisia tuli auttaa, kertoo rouva
Koivisto.
Vaikka Suomeen 1990-luvulla tulleet pakolaiset ovat myös sotien uhreja, heihin
suhtaudutaan vielä ennakkoluuloisesti. Heidän sotansa ovat olleet niin kaukana.
Kyllähän kansallistunne tulee aina ensin ja siinä suhteessa nämä pakolaiset
ovat erilaisia. Onhan myös sellaisia epäluuloja, että he ovat varakkaita, kun ovat
tulleet näin pitkän matkan. Ihmetellään, että miksi he eivät mene takaisin.
Muuttajista oltava hyötyä
Suomessa on yli satatuhatta ulkomaalaistaustaista asukasta, Ruotsissa puoli miljoonaa.
Ilmeisesti olemme aivan toisessa kehitysvaiheessa kuin naapurimaamme. Onhan
sielläkin ollut etnisiä ongelmia, mutta siellä on kuitenkin toisella tavalla totuttu
kansainvälisyyteen.
Ruotsiin tarvittiin aikanaan kymmeniätuhansia suomalaisia töihin, ja sinne
muutti myös paljon jugoslaaveja. Koska ihmiset muuttivat työn perässä, heidät
hyväksyttiin helpommin. Vaikka Ruotsissakin on ollut ongelmia, siellä työpaikoilla on
jo sopeuduttu työkulttuurien eroihin.
Kun suuret ikäluokat alkavat pian jäädä eläkkeelle, Suomeen on odotettavissa
työvoiman vajausta vuosikymmenen loppupuolella.
Se todennäköisesti tulee vähitellen pienentämään tätä
suvaitsevaisuusongelmaa, kun maahanmuuttajat saavat töitä. Eihän siihen edes mene kovin
kauan aikaa.
Mutta se on tietysti pitkä aika, jos sitä vain aletaan odottaa, varoittaa
rouva Koivisto.
Maahanmuuttajankin voitava elää
Meillä pidetään itsestään selvänä, että maahanmuuttajien tulee osata
suomea, kun olemme kielellisesti niin yhtenäinen ryhmä, kritisoi rouva Koivisto.
Itse voimme solkata ulkomailla millaista kieltä vain. Mutta silloin, kun ollaan
täällä ja työelämässä, niin pitää osata tätä kieltä, kun tänne kerran on
tultu!
On kuitenkin lähdettävä siitä, että maahanmuuttajienkin on pakko elää,
joko palkalla tai sitten muuten. Ei töitä voi tarjota millä ehdoilla tahansa, mutta
kaikkein huonoin vaihtoehto on eläminen pelkillä tuilla.
Suomalaiset ottavat tulijan vastaan paljon paremmin ja ymmärtävät häntä,
jos muuttaja on mukana ansaitsemassa sitä sosiaaliturvaansa. Ja uskoisin, että he
itsekin, jos mielivät tänne jäädä, haluavat työelämään, sanoo rouva Tellervo
Koivisto.
Hilkka Jukarainen