Syy löytyy Suomen korkeasta
hintatasosta. Yksityisen kulutuksen hintataso oli Suomessa viidenneksen korkeampi kuin
EU:n keskitaso. Toinen syy on siinä, että verot vievät Suomessa ostovoimasta
neljänneksi eniten EU-maista. Toisaalta monissa maissa työntekijän osuus
sotu-rahoituksesta vie vastaavalla tavalla ison siivun.
Suomalaisen teollisuustyöntekijän nettoansion ostovoima jäi vertailussa neljänneksi
heikoimmaksi. Selvästi alapuolella olivat vain Kreikka ja Portugali ja hienoisesti myös
Ruotsi.
Julkiset palvelut ostovoiman tukena
Kun mukaan otettiin julkisista palveluista saatu hyöty, suomalaisten ja etenkin
ruotsalaisten asema parani. Julkisista palveluista suomalainen teollisuustyöntekijä sai
laskennallista lisää ostovoimaansa 37 pros., Ruotsissa jopa 46.
Kouvonen muistuttaa kuitenkin, että näissä luvuissa on mukana kaikkien
kotitalouksien, ei vain palkansaajien, saamat julkiset palvelut.
Ja nykyäänhän entistä suurempi osa kotitalouksista on muita kuin
palkansaajakotitalouksia.
Julkiset palvelut kotitalouksille ovat lähinnä koulutus-, terveydenhuolto- ja
sosiaalipalveluja. Valtaosa niistä käytetään lapsuudessa ja nuoruudessa tai vanhana.
Myös eri kotitalouksille ne jakaantuvat eri tavalla.
Suomalaisten kotitalouksien saamaa julkisten palvelujen määrää nostaa se, että
poikkeuksena yleisestä hintatasosta julkisten palvelujen hintataso on Suomessa EU:n
keskitasolla.
Pohjoismaat, etunenässä Ruotsi, ovat EU-maiden "eurooppalaisessa
yhteiskuntamallissa" omassa kastissaan saatujen julkisten palvelujen kohdalla.
Kouvonen muistuttaa kuitenkin, että nettoansiot ja saadut julkiset palvelut
yhteenlaskettunakaan ei puhuta vielä elintasosta.
Esimerkiksi monissa Etelä-Euroopan maissa näitä samoja palveluja tuotetaan
perheen tai suvun piirissä.
Vaikutusta tulonjakoon ei tiedetä
Suomessa ja muissa Pohjoismaissa julkisilla palveluilla on suuri merkitys hyvinvoinnin,
mutta myös tulonjaon kannalta. Vuoteen 1990 saakka Tilastokeskuksen tekemissä
kotitaloustutkimuksissa myös selvitettiin sitä, miten niistä saatu hyöty kohdistui
erilaisille kotitalouksille.
Vuoden 1990 tutkimuksessa oli selvä tulos, että julkiset palvelut vaikuttivat
tuloeroja kaventavasti. Sosiaalipalvelut kuten lasten päivähoito ja vanhustenhuolto
olivat merkittävimmät tasaajat sanoo tutkimuskoordinaattori Ilpo Suoniemi
Palkansaajien tutkimuslaitoksesta.
Suoniemenkin mielestä julkisilla palveluilla on suuri merkitys eri maiden vertailussa.
Joissakin maissa käytetään tulonsiirtoja ja palvelut ostetaan sitten
yksityiseltä sektorilta. Saksa on hyvä esimerkki tästä.
Suomessa on otettu käyttöön erilaisia maksuja, joilla on lisätty palvelujen
käyttäjien omaa vastuuta kustannuksista. Se on muuttanut tulonjakovaikutuksia, mutta
kukaan ei tiedä miten.
Kyllähän siinä sellainen epäilys on, että se on kasvattanut tuloeroja
samoin kuin palvelujen leikkaukset, sanoo Suoniemi.
Suoniemi arvelee, että selvitysten tekoon tarvittavat tiedot on jossakin olemassa.
Mutta jostain syystä sitä ei ole tehty.
Heikki
Lehtinen