Muovialan tietämykselle kysyntää
Hannu Humalisto
hankki osaamisestaan virallisen ammattipassin vasta 27 työvuoden jälkeen. Hän on
tyytyväinen taskussa kiilteleviin muovimekaanikon papereihin. Koulutuksen hyödyistä
Hannu on kuitenkin kahta mieltä; kursseilla puurtamisen pitäisi näkyä muuallakin kuin
itsetunnossa.
Hannu Humalisto oli vielä pojankossi, kun hänen isäukkonsa vinkkasi, että
"lähdes poika mukaan tehtaalle tienaamaan!" Koulutuksista ei tuolloin puhuttu,
työnantajalle riitti lyhyt käytännön viisaaminen ja Hannu oli tyytyväinen
säännölliseen palkkapussiin. Vuosien mittaan taidot karttuivat ja putkenteko Uponor
Suomi Oy:llä tuli tutuksi joka vinkkelistä. Nykyisin Hannu työskentelee
kolmivuorotyössä laitosmiehenä muoviputkiosastolla.
Varsinaisen ammattikoulutuksen puute alkoi kaivella Hannua vasta iän myötä. Kävipä
joskus mielessä sekin, josko leipä tulisi jostain muualta kuin putkenteosta.
Näin pitkän työssäolon jälkeen on vaikea vaihtaa työpaikkaa. Ajattelin,
että koulutuksella voisi löytyä uudenlaisia tehtäviä talon sisältä.
Hannu meni mukaan Lahden ammatti-instituutin järjestämään, reilun vuoden mittaiseen
muovimekaanikon koulutukseen.
Olen ollut aina kiinnostunut koulutuksista, joita tehtaalla on järjestetty ja
mennyt innolla mukaan. Käytännössä olin kuitenkin ollut vain yhdessä pitemmässä,
kolmen kuukauden mittaisessa peruskoulutuksessa ja sekin oli jo 80-luvun alussa.
Iäkkäämpien koulutustarve huutava
Hannu toteaa kokemuksesta, että vaikka viisikymppisten ja iäkkäämpien koulutustarve
on huutava, kynnys opinahjoihin on korkea.
Monet pelkäävät, etteivät pärjää tai eivät läpäise koulutusta. Osa
menee omaa polkuaan ja tekee, minkä on aina ennenkin tehnyt. Koulutuksen vastustuksen
tajuaa hyvin.
Hannu oli kurssinsa nestori jopa toinen opettajista oli häntä aavistuksen
nuorempi. Hän sanoo viihtyneensä mainiosti nuorempien kavereiden kanssa ja ihailleensa
heidän innostustaan.
Nuoremmat tulivat joskus kyselemään minulta käytännön asioita putkihommista
kun tiesivät, että kokemusta löytyy.
Hannulla oli hyvä opiskelumotivaatio. Koulunpenkki ei sinällään kauhistuttanut,
kirjat ja teoriapuoli sen sijaan aiheuttivat hampaankiristystä.
Eniten otti koville tajuta, että tieto ei menekään päähän lukematta. Ei
siinä muuta auttanut, kuin ottaa paksu kirja käteen ja aloittaa.
Pian Hannu huomasi, etteivät kaikki asiat ole kirjasta opittavissa. Pitkä kokemus
muoviteollisuudessa auttoi katsomaan joitain asioita hyvinkin kriittisesti. Antoisimmaksi
hän koki vierailut muihin muovialan teollisuuslaitoksiin.
Vierailut olivat todella mielenkiintoisia! Miinusta taas oli se, että
harjoittelua olisin kaivannut enemmän, olisin halunnut lyhyitä harjoittelujaksoja
erilaisissa tehtävissä jopa eri tehtaissa.
Opiskelussa annettiin työnäyte, jonka arvioivat opettaja, työnjohtaja ja laitosmies.
Lisäksi kurssiin sisältyi tietokoneella tehty projektityö, jota Hannu on
valmistelemassa tiivistysautomaatista; sen toiminnasta, häiriöistä ja häiriöiden
poistoista.
Piti paneutua tietokoneen saloihin, jotka minun ikäluokalle ovat uusia ja isoja
asioita.
Koulutus antaa valmiuksia muutoksiin
Työnantaja tuki koulutusta joustamalla työvuoroissa. Jos yövuoro sattui ennen
koulupäivää, vuorosta sai jäädä pois ja tilalle hankittiin sijainen. Hannu
puolestaan luopui monista vapaapäivistään käyttämällä ne opiskeluun.
Hannu on Nastolan kemiantyöntekijöiden ammattiosaston puheenjohtaja. Hän sanoo usein
pohtineensa vanhempien työntekijöiden asemaa. Hänen työuransa aikana on teollisuudessa
kuljettu monet nousu- ja laskuvaiheet.
Puhutaan aina, miten tärkeitä kokeneet työntekijät ovat. Puheista huolimatta
kokemusta ei arvosteta. Kun tulee irtisanomia, ensin lähtevät määräaikaiset ja sitten
vanhat. Myös eläkejärjestelyt ovat nykyisin mahdollisia jo 55-vuotiaille, hän pohtii.
Hän kuitenkin uskoo, että koulutuksella voi parantaa työmarkkina-asemaansa.
Nykyään ei voi enää puhua takuutyöpaikoista. Koulutus antaa kuitenkin
valmiuksia siihen, että jos tehtaalla tulee yllättäviä muutoksia, voi siirtyä
joustavasti muille osastoille muihin tehtäviin.
Uusista ideoista maksetaan
Samassa koulutuksessa on ollut viime vuosina kymmeniä Uponor Suomi Oy:n
työntekijöitä.
Kun ensimmäiset muovimekaanikot valmistuivat 1998, se näkyi heillä palkassa.
Kun kaverit alkoivat innostua koulutuksesta, homma kärsi ilmeisesti työnantajan
mielestä inflaation ja rahantulo loppui.
Hannu kuitenkin näkee koulutuksessa myös työn sisältöä kohentavia seikkoja.
Meillä on aina ollut se tapa, että jos on päätä ja hyviä aloitteita, ne
otetaan huomioon ja monet pannaan käytäntöön. Arvelisin, että voin olla vastedes
enemmän mukana esimerkiksi ympäristöystävällisempien materiaalien kehittämisessä ja
koeajoissa. Valmiudet tällaiseen ovat parantuneet, hän pohtii.
Hannun mukaan työntekijöitä kannustetaan omien ideoiden esiin tuomiseen.
Onnistuneista aloitteista myös maksetaan.
Se parantaa motivaatiota ja sillä tavalla voi kehittää samalla omia
työoloja.
Hannulla on nyt taskussa hyvin ansaittu, koko EU:n alueella pätevä ammattipassi
vuosimallia 2001. Tittelikseen hän voi vastedes raapustaa muovityöntekijän sijasta
"muovimekaanikko". Hannu on ehtinyt myös hiukan leikitellä ajatuksella, josko
leipä sittenkin irtoaisi jostain muualta kuin Uponorilta.
Joskus tulee miettineeksi, että jossain nappipajassa voisi olla
mielenkiintoista käyttää ammattitaitoaan. Muihin tehtaisiin en ole ikinä tuntenut
vetoa. Jos nyt totta puhutaan, niin kaipa tämä on oma talo on sittenkin paras talo.
Sirpa Palokari
Vaikka kaverit hallitsevat täydellisesti vaikkapa muoviputken teon, he eivät
voi ajatellakaan siirtyvänsä muihin teollisuuslaitoksiin. Suurin tarve onkin ollut
tarjota muovialan yleissivistystä, jonka jälkeen työntekijöille tulee enemmän
liikkumatilaa.
Iäkkäämmät, pitkän työuran tehneet työntekijät ovat koulutuksessa yleensä
aivan omaa luokkaansa. Koska koulutus on vapaa-ehtoista, siltä odotetaan paljon
toisaalta kynnys opiskelemaan on korkea. Malénilla onkin tapana aloittaa opetus
filosofoimalla, että "oppimisessa on kysymys asenteesta, ei kyvykkyydestä".
Aika moni tulee opiskelemaan vanhassa kuosissa tyyliin opettaja opettaa.
Itsenäinen työskentely tai itsearviointi ovat melko vieraita tälle ikäluokalle. Moni
on saattanut sisäistää jo kansa- tai ammattikoulussa asenteen, että on huono oppimaan.
Tietotekniikka on usein vierasta, mutta nykyään siitäkin on otettava vastuuta
lattiatasolla. Tuotantoa tukevat aineet ovatkin itse työtekniikoiden ohella tärkeitä,
sillä työskentelytavat ovat muuttuneet paljon viime vuosina.
Neljä tähän mennessä ollutta muovimekaanikkotutkintoa on saanut julkista
rahoitusta, mutta ensi syksynä alkavasta koulutuksesta yritykset maksavat 5 000 markkaa
opiskelijaa kohti. Malén arvelee maksullisuuden tehostavan opiskelua ja lisäävän
yritysten sitoutumista. Oppilasmäärissä se ei näy, sillä syksyllä alkava kurssi
tulee täyteen.
Päijät-Hämeessä on runsaasti muoviteollisuutta. Lahden
ammatti-instituutin vetämässä muovialan aikuiskoulutuksessa ovat tiiviisti mukana niin
muoviteollisuus kuin Nastolaan perustettu, Muovialan kehittämiskeskus Muovipolikin.
Ammatti-instituutissa annetaan jatkuvasti myös muovi- ja kumitekniikan perustutkintoon
tähtäävää opetusta.