Työnantajajärjestöjen kokouksissa on
loppukeväällä puitu työllistymistä, työllistämisen esteitä ja uhkaavaa
työvoimapulaa. Sekä TT:n että PT:n nokkamiehet ovat ottaneet kantaa työvoiman
riittävyyteen.
Joko orastava työvoimapula alkaa huolestuttaa Palvelutyönantajien hallituksen
puheenjohtaja, Keskon pääjohtaja Matti Honkala?
– Tulevaisuudessa kyllä. Jo nyt on alakohtaisesti hankaluuksia saada
pätevää henkilökuntaa, mutta työvoimapulasta ei voi puhua.
Korostitte puheessanne Palvelutyönantaja-päivänä 22.5. koulutuksen
merkitystä ja sitä, että koulutus vastaa työelämän tarpeita. Onko palvelualoille
johtava koulutus nykyisin liian teoreettista vai mikä siinä kangertelee?
– Koulutuksen kehitys kulkee huolestuttavaan suuntaan. Kaupallinen koulutus kulkee
— sanoisinko yläviistoon. Palvelualoille tarvitaan käytännön osaajia
teoreettikkoja enemmän.
Virallinen koulutustavoite on kouluttaa 70 % ikäluokista ammattikorkeakoulussa
tai tiedekorkeakoulussa. Vastaako tavoite palvelusektorin tarpeisiin?
– Määrä tuntuu kyllä suurelta ja korkeakoulutettujen osuus ikäluokasta
ylimitoitetulta.
Kannoitte puheessanne huolta ikääntyvästä henkilöstöstä. Millaisin
kannustimin palveluammateissa pysytään ja jaksetaan eläkeikään saakka?
– Liian varhainen eläköityminen on kaikkien alojen ongelma. Ainoa lääke työssä
jaksamiseen eivät voi olla varhaiseläkkeet. Pitäisi miettiä kannustimia, jotka
houkuttelevat jatkamaan työssä nykyistä pidempään. Yhtenä kannustimena toimisi
nykyistä korkeammat karttumat eläkeikää lähestyttäessä.
Etenkin kaupan alalla osa-aikaeläke on suosittu. Onko se hyvä kannustin
jaksamaan työssä entistä pidempään?
– On ja ei. Joillekin osa-aikaeläke sopii, jotkut käyttävät sitä, koska ei ole
muita mielekkäitä vaihtoehtoja. Ikääntyneille pitää räätälöidä muitakin
motivoivia malleja.
Palvelualoilla työskennellään muita sektoreita enemmän osa-aikatyössä.
Kuinka suuri haitta osa-aikaiset työsuhteet ovat työvoimakilpailussa?
– Ne ovat ja eivät ole haitta. Kaupan työmäärän vaihtelut ovat suuria, eikä
koko henkilökunta voi olla kokoaikatyössä; muutoin lasku kuluttajalle käy liian
suureksi. Tarvitaan sekä osa-aikatyötä että kokoaikatyötä.
Palvelusektorilla on ounasteltu, että osa-aikaisia työsuhteita alettaisiin
hiljalleen kokoaikaistaa. Onko suunta kääntynyt?
– Jossain määrin kokoaikaistetaan, mutta kyse on yksittäisistä tapauksista. En
kuitenkaan usko, että trendi kääntyy. Se ei ole realistista kovenevassa
hintakilpailussa.
Toimitusjohtaja Arto Ojala on puhunut ulkomaisen työvoiman tarpeellisuudesta
lähitulevaisuudessa. Onko käymässä niin, että palvelutyö ei kiinnosta suomalaisia ja
sen tekevät maahanmuuttajat?
– En usko niin käyvän. Maahanmuuttajia tarvitaan siksi, että huoltosuhde
muuttuu ja aktiiviväestön osuus alkaa pienetä jo vuoden 2005 jälkeen. Paineet
työvoiman riittämisestä ovat kovat. Osin ongelmaa voidaan korjata sillä, että
tuottavuus kasvaa, mutta palvelualoilla tuottavuuden nousukaan ei ole lääke työvoiman
riittävyyteen.
Teollisuustyönantajat ovat viime aikoina puhuneet, että työllistymisen ja
työn teettämisen este on muun muassa jäykkä palkanmuodostus. Pitäisikö
palkanmuodostusta muuttaa nykyistä markkinaehtoisemmaksi, kuten TT esittää?
– Teollisuustyönantajilla on omat näkemyksensä, enkä halua ottaa niihin
kantaa. Työmarkkinaneuvotteluissa tulisi ottaa entistä paremmin huomioon eri alojen
erilainen palkanmaksukyky ja tuottavuuskehitys. Yksiselitteistä vastausta ongelman
ratkaisemiseen ei ole, koska alakohtaiset sopimukset eivät välttämättä ole paras
malli kokonaisuuden kannalta.
Eivätkö osa-aikaisuus, määräaikaisuus ja pätkätyö ole markkinaehtoista
työllistämistä?
– Ovathan ne, mitä sitten markkinaehtoisella työllistämisellä
tarkoitetaankaan.
Sopivatko tulospalkkausjärjestelmät palvelualoille?
– Sopivat ihan hyvin. Palvelualoilla lopullinen suoritus asiakkaalle on aina ihmisen
tekemä. Kannustamalla jokaista tekemään työnsä mahdollisimman hyvin loppuun saakka
parannetaan palvelun laatua ja työmotivaatiota.
Palvelualat aikovat siis pärjätä työvoimakilpailussa?
– Se on yrityksistä kiinni. Raha ei ole ratkaisevaa, sillä nuoret arvostavat
palkkaa enemmän työn mielenkiintoisuutta. Kauppakin on muuttunut yhä enemmän
tietotekniikkaa apunaan käyttäväksi, joka saattaa hyvinkin houkutella nuoria. Kaupan on
lähestyttävä oppilaitoksia ja kerrottava, millaisia mielekkäitä ja vaihtelevia
työtehtäviä sillä on tarjottavanaan.