Eläkevakuutusyhtiöiden tuottotavoite neljä
prosenttia ei ole toteutunut. Tavoitetta aiotaan laskea 3,5 prosenttiin. Onko se
realistinen tavoite, eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen
SAK:sta? Kallinen on myös Eläketurvakeskuksen
hallituksen jäsen sekä työmarkkinajärjestöjen eläkeneuvotteluryhmän jäsen.
Eläkevarat on lain mukaan sijoitettava tuottavasti ja turvaavasti. Tämä
tarkoittaa, että eläkelaitokset tavoittelevat sijoituksilleen parasta mahdollista
tuottoa, mutta eivät saa tehdä sitä liian suurella riskinotolla. Hyvää tuottoa
tavoitellaan, koska sen avulla voidaan hillitä eläkemaksujen nousua. Mainittu neljä
prosenttia on viime vuosina tehdyissä pitkän aikavälin eläkemaksulaskelmissa käytetty
tuotto-oletus, ei tavoite. Aiemmin laskelmissa käytettiin 3,5 prosentin tuotto-oletusta.
Mitä vaikutuksia tuottotavoitteen alentamisella on työeläkesaajalle?
Työeläkelaitosten sijoitusten tuottoja pitää tarkastella paljon pidemmällä
sihdillä kuin vuosi kerrallaan. Esimerkiksi vuosina 2009 ja 2010 reaaliset sijoitustuotot
olivat ennätyksellisen hyviä, mutta tänä vuonna on kansainvälisen finanssikriisin
syvenemisen takia painuttu jopa miinukselle. Tällaiset heilahtelut sijoitusten tuotoissa
eivät kuitenkaan vaikuta maksussa oleviin eläkkeisiin.
Alenevatko eläke-edut siksi, että eläkesijoitukset eivät saa markkinoilta
vaadittuja tuottotavoitteita?
Jos sijoitustuotot todella jäisivät vuosikausiksi hyvin alhaisiksi tai jopa
negatiivisiksi, työssä olevien työntekijöiden ja heidän työnantajiensa
työeläkemaksuja pitäisi korottaa enemmän, jotta alkavatkin eläkkeet pystytään
maksamaan luvatun tasoisina. Jos maksujen nostoa ei haluttaisi tehdä, pitäisi puuttua
eläketurvan tasoon.
Alkavatko nyt uudet eläkeneuvottelut?
Työmarkkinajärjestöt ovat Jyrki Kataisen hallituksen
ohjelmassa sitoutuneet neuvottelemaan ratkaisusta työurien pidentämiseksi,
työeläkkeiden rahoituksen turvaamiseksi ja riittävän eläketurvan varmistamiseksi.
Nämä neuvottelut ovat alkaneet.
Pitäisikö SAK:n mukaan pidentää eläkeikää, nostaa palkansaajien ja
työnantajien eläkemaksuja, heikentää eläkekarttumaa vai joudutaanko toteuttamaan
kaikki?
Työeläkemaksuja on välttämätöntä nostaa mahdollisimman nopeassa tahdissa,
jotta myös nuoret työntekijät aikanaan saavat nykylain mukaiset eläkkeet. Lisäksi
myös kuntien ja valtion työntekijöiden eläkkeiden rahoitus on saatava varmalle
pohjalle. Työurien pidentäminen on tärkeää eläketurvan tason takia, mutta eläkeikä
on tässä liian kapea näkökulma. Hallitusohjelmassa korostetaan, että
työkyvyttömyyden syiden torjuntaan ja ammattitaidon kehittämiseen läpi koko työuran
kiinnitetään erityistä huomiota ja että työuria pidennetään alusta, keskeltä ja
lopusta.
Koskevatko mahdolliset uudet ratkaisut nykyisen työeläkelain piirissä olevia?
Kun eläkelakeja on muutettu, lähtökohtana on ollut, että niin parannukset
kuin heikennyksetkin koskevat lainmuutoksen jälkeen alkavia eläkkeitä. Muutokset eivät
ole koskeneet maksussa olevia eläkkeitä eivätkä ennen muutoksia tienattuja eläkkeen
osia.
Milloin uusi eläkelainsäädäntö voisi aikaisintaan tulla voimaan, jos
lainsäädännön remontointiin nyt ryhdytään?
Tähän on mahdoton vastata, koska uusi neuvottelurupeama on vasta alkanut.
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa eläkelakiesitysten valmistelusta. Huolellinen
lainvalmistelu ei kiireellä onnistu, ja myös eduskunnan päätöksenteolle on oltava
riittävästi aikaa.
Leena Seretin