vane.jpg (302 bytes)

"Kaikkia en tavoita"

  – Me lähetetään aina näitä rakkauskirjeitä, nauraa Pohjois-Karjalan Osuuskaupan pääluottamusmies Seija Jaatinen. Rakkauskirjeissä tietysti tarjotaan uusille työntekijöille liiton jäsenyyden tuomaa turvaa ja etuja.

Anne Hintsanen ja Seija Jaatinen tarjoavat toisilleen vertaistukea. Kuva: Jaakko KilpiäinenS-ryhmän kaupan puolen Jaatinen sekä hotelli ja ravintolan puolen pääluottamusmies Anne Hintsanen saavat kuukausittain tiedot uusista työntekijöistä ja he lähettävät rakkauskirjeiksi ristimänsä postilähetyksen liittoon kuulumattomille työntekijöille.

– Kaikki uudet työntekijät saavat meiltä postia. Henkilökohtaisesti en ihan kaikkia onnistu tavoittamaan, vaikka liittoon liittymisenkin kannalta henkilökohtaiset tapaamiset olisivat näitä rakkauskirjeitä tuloksellisempia, kertoo Seija Jaatinen, jonka tavoitteena on kerran vuodessa käydä jokaisessa kaupassa, marketissa tai ABC-asemalla.

Luottamusmies olisi paikallaan

– Meillä S-ryhmässä kaupan sopimusaloilla on kaupoissa yhdyshenkilöitä, joille lähetetään postia ja he voivat ottaa yhteyttä minuun, jos joku asia askarruttaa. Ravintolapuolella on hieman erilainen sopimus, sillä siellä voi valita luottamusmiehen, kun on yli 20 työntekijää. Minusta olisi hyvä, jos isoissa marketeissakin voitaisiin valita luottamusmies, sillä silloin pienemmät asiat voitaisiin sopia heti paikan päällä. Asiat kun tuppaavat mutkistumaan pitkittyessään, Jaatinen toteaa.

Paikallinen sopiminen on Jaatisen mielestä hyvä keskittää, koska hänen mukaansa saman työnantaja palveluksessa oleville on paras tehdä yhteisiä sopimuksia eikä jokaiselle kaupalle omiaan. Kaiken lisäksi Jaatinen ja Hintsanen pyrkivät neuvottelemaan kaupan ja ravintolan puolelle paikalliset sopimukset yhtä jalkaa, jotta saman talon väki ei olisi eriarvoisessa tilanteessa.

Tiedotusta ja jäsenhankintaa

– Tänne pitää toimittaa PAMin palveluopasta, joka on jäsenhankinnan oivallinen työväline, huomaa pääluottamusmies Seija Jaatinen käydessään uudessa S-Market Vehkalahdessa Joensuussa. Hän kehuu liiton Palveluopas 2011 -vihkosta, johon on listattu kaikki liiton palvelut, pamilaisten jäsenedut ja lomaedut. Vihkosen takakannessa on liittymislomake ja valmiiksi maksettu postimaksu. Siinä on Jaatisen mukaan kaikki tarvittava tieto uudelle jäsenelle.

Seija Jaatinen ja Marketin yhdyshenkilö Teija Halttunen. Kuva: Jaakko KilpiäinenTeija Halttunen on uuden marketin yhdyshenkilö. Hän oli yhdyshenkilönä jo edellisessä toimipisteessään, joten hänestä oli luontevaa ryhtyä tehtävään myös uudessa kaupassa.

– Tärkeät tiedot luottamusmiehistä, tapahtumista ja koulutuksesta tulevat Seija Jaatiselta sisäisessä postissa. Huolehdin, että ne ovat ilmoitustaululla, kertoo yhdyshenkilö tehtävästään.

Kassalla on jonoa, mutta kun tulee hetken tauko, niin Joonas Saaristo menee täyttämään lähihyllyjä. Joonas on tullut uuteen kauppaan Hammaslahdesta. Siellä hän jo liittyi liittoon noin vuosi sitten. Pääluottamusmies kertoo Joonakselle PAMin ja SAK:n nuorten toiminnoista, joihin hän voisi halutessaan osallistua.

Vertaistuki äärellään

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kaupan pääluottamusmiehellä sekä hotelli- ja ravintolapuolen pääluottamusmiehellä on yhteinen työhuone.

– Meillä on niin paljon yhteisiä asioita, että yhteinen huone sopii hyvin. Siinä voi heti testata ajatuksia, kauhistella tapauksia tai juonia yhteistä strategiaa työntekijöiden eduksi. Lisäksi on hirvittävän tärkeää, että on kollega, jonka kanssa voi keskustella. Asiat ovat usein vaikeita ja niitä ei pidä jäädä yksin murehtimaan. Tässä naapuri antaa heti vertaistukea, korostaa Seija Jaatinen.

– On tärkeää saada puhua, jotta asiat eivät jää hiertämään. Lisäksi kun on sama työnantaja niin ongelmatkin tuppaavat olemaan samanlaisia niin kaupassa kuin ravintoloissa ja hotelleissa, Anne Hintsanen lisää.

Paikallista sopimista

– Pyrimme neuvotteluissa vetämään samaa linjaa ja usein olemme yhdessä neuvottelutilanteessakin. Emme sovi yhtään asiaa toisen tietämättä. Tässä ei olla kilpailijoita vaan saman työnantajan työvoiman pitää olla tasavertaisessa asemassa ja etujen on oltava yhtäläiset, Jaatinen muistuttaa.

Jaatinen kertoo tuoreesta paikallisesta sopimuksesta, jonka mukaan ennekuin ryhdytään ottamaan uutta väkeä, tarkastellaan entisten työntekijöiden sopimustunnit. Kaupassa ja ravintoloissa on valtaosa osa-aikaisia. Monelle heistä olisivat lisätunnut tarpeen.

– Lisätunteja meillä saa hyvin, mutta kokoaikaistamisesta pitää jatkuvasti käydä keskusteluja. Olisi ihan kohtuullista, jos työntekijöiden ei koko ajan tarvitsisi miettiä, tuleeko palkallaan toimeen, Seija Jaatinen pohtii.

Aino Pietarinen

 

Palkkatyöläinen 29.11.2011 nro 5/11

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

harpalk.gif (881 bytes)