Hurmerinta tunnetaan persoonallisesta äänestään ja omintakeisesta
musiikillisesta linjasta, josta hän on aviomiehensä Sami Hurmerinnan kanssa
pitänyt tiukasti kiinni. Taiteellisiin kompromisseihin ei ole taivuttu.
Olen pitänyt kiinni taiteellisesta vapaudestani. Voi sanoa, että olen
noudattanut sydämeni ääntä, Maarit Hurmerinta sanoo. Se ei kuitenkaan tarkoita
kuuroutta muiden mielipiteille esimerkiksi levyä tehtäessä, hän tarkentaa.
Hurmerintojen ominta alaa on soulista, rockista ja popista vaikutteita saanut musiikki.
Sellaista kuuntelivat 1970-luvun alun Suomessa vain pienet piirit. Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella kysyntää keikoille ei juuri ollut. Nyt tilanne on toinen.
Maarit Hurmerinnalla on edessä tiivis keikkaputki. Kesän mittaan hän esiintyy muun
muassa Kaustisten kanssamusiikkijuhlilla Tallarit yhtyeen kanssa. Myöhemmin on vuorossa
Pori Jazz yhdessä oman kymmenhenkisen bändin kanssa.
Keikan jälkeen sitä on puhki. Esiintymiseen ei totu ikinä. Tuntuu siltä,
että kokemuksen myötä jännitys vain lisääntyy. Sitä osaa ennakoida enemmän ja
tietää, mikä kaikki voi mennä pieleen.
Maarit Hurmerinta sanoo, että hänellä on hyvin ristiriitainen suhde esiintymiseen.
Samalla, kun jännitän, myös janoan kohtaamista yleisön kanssa. Keikan
jälkeen on yleensä hyvät fiilikset.
Raskasta yötyötä
Ensimmäisen levynsä Maarit Hurmerinta, tuolloin Äijö, julkaisi 1973.
Nopeasti kuvioihin tuli mukaan Sami Hurmerinta, jonka kanssa Maarit on tehnyt musiikkia
yhdessä jo yli 30 vuotta. Tuona aikana muusikon ammatti ja muun muassa levyteko on
muuttunut mutta perusasiat ovat pysyneet samoina.
Keikoilla sosiaalitilat ovat monta kertaa edelleen mitä ovat ja tämä on
fyysisesti raskasta työtä, Hurmerinta sanoo ja vertaa yhtä keikkaa rasitukseltaan ojan
kaivamiseen.
Muusikolla onkin syytä olla säntilliset elämäntavat ja hyvä peruskunto. Keikkailu
on elimistöä rasittavaa yötyötä.
Muusikot ovat yötyöläisiä mutta sitä ei usein noteerata samalla tavalla kun
esimerkiksi sairaanhoitajien tai poliisien työssä. Ihmiset ihmettelevät, kun nukun
puoleen päivään, eivätkä huomaa, että olen päässyt nukkumaan ehkä vasta aamulla.
Sellainen välillä ärsyttää.
Muusikon työstä keikat muodostavat kuitenkin vain osan. Yleisölle näkymätön osa
työtä on treenaaminen bändin kanssa ja yksin itsensä kanssa sekä uusien kappaleiden
säveltäminen, sanoittaminen ja sovittaminen. Jokainen esiintyminen on myös
suunniteltava huolellisesti etukäteen.
Usein työ on hektistä. On tyypillistä, että keikat ja muu tekeminen kasaantuvat.
Maarit Hurmerinta sanoo oppineensa vuosien varrella, että tekemistä on mahdotonta
rytmittää tasaisesti.
Välillä on sitten vastapainoksi otettava kunnon breikki. Joskus pään
tuulettamiseen riittää lenkille lähtö metsään tai puutarhan kuopsuttaminen.
Koskaan ei ole kuitenkaan tullut tunnetta, että nyt riittää.
Ei todellakaan. Teen musiikkia varmasti elämäni loppuun asti.
Tekijänoikeudet säilytettävä
Maarit Hurmerinnan ensimmäinen levy-yhtiö oli legendaarinen Love Records, jossa hän
pääsi tuottaja Atte Blomin siipien suojiin. Myös säveltäjä Otto Donnerilla
oli suuri merkitys Hurmerinnan uran alkutaipaleella.
Atte suhtautui minuun isällisesti. Minua kohdeltiin Love Recordsilla hyvin
eikä käytetty taloudellisesti hyväksi.
Kaikkien muusikkojen alkutaival ei ole yhtä turvallinen. Hurmerinta muistuttaa, että
kohtuuttomat sopimukset voidaan purkaa, siitä on olemassa oma pykälänsä laissa.
Mutta kyllä jokainen tällä alalla toimiva jonkinlaiset oppirahat joutuu
maksamaan.
Tämän hetken kuuma peruna on esitys tekijänoikeuslainsäädännön muuttamisesta. On
vaarana, että tekijänoikeus siirtyy tekijöiltä kaupallisten toimijoiden haltuun.
Maarit Hurmerinta sanoo luottavansa, että näin ei käy, vaan oikeudet säilyvät
niillä, joille ne kuuluvat eli tuotteen tekijöillä. Yhtenä säveltäjien ja
musiikintekijöiden edunvalvontajärjestön Teoston kummeista hän on tavannut asian
tiimoilta poliitikkoja. Viime kädessä kyse on kulttuurin tekijöiden toimeentulosta.
Tuntuu, että moni poliitikko ei tunne asiaa kunnolla. Minusta tekijänoikeuksia
koskeva laki voitaisiin säilyttää nykyisellään.
Suomeen on vastikään perustettu Piraattipuolue. Sen edustajat perustelevat vapaata
oikeutta hyödyntää ja levittää netissä olevaa materiaalia demokratialla. Maarit
Hurmerinnan mielestä perustelu ontuu. Hänen kokemuksensa mukaan moni piratismia
kannattava ei näe asian kaikkia ulottuvuuksia, esimerkiksi sen kytkeytymistä muusikoiden
toimeentuloon.
Inspiraation voimalla
Säveltäminen ja sanoittaminen eivät ole Maarit Hurmerinnan mielestä työtä, jota
voisi tehdä säntillisesti kahdeksasta neljään.
Ainakaan minä en voi. Minulla täytyy olla inspiraatio, että ryhdyn
säveltämään. Toisaalta olen kokeillut myös säveltämistä valmiiseen tekstiin ja
sekin toimii.
Parhaiten inspiraatio syntyy yöllä. Hurmerinta tunnustaa olevansa yökyöpeli, joka
lähtee kuntosalillekin tavallisesti vasta illalla kymmenen kieppeillä.
Silloin siellä ei ole ketään muita. Treenaaminen on minulle meditatiivinen
kokemus.
Tuoreimman levynsä Kun yö saapuu Maarit ja Sami Hurmerinta julkaisivat viime
syksynä. Uusia biisejä syntyy pikkuhiljaa mutta seuraavan levyn aikataulu on auki.
Meillä ei ole pakkoa julkaista joka vuosi uutta levyä.
Lauantaina Maarit esiintyy Kiannon kuohuissa Suomussalmen musiikkijuhlilla. Sunnuntaina
vuorossa on Baltic Jazz -festivaali Taalintehtaalla. Siellä Maarit esiintyy jazz
kokoonpano Sound Galleryn kanssa.
Pirjo Pajunen
kuvat Tuulikki Holopainen