Nyt on mennyt kohta kaksi vuotta, mutta kohteista päättäminen
ja rahanjako ovat alkutekijöissään. Tosin äkillisiin rakennemuutostarpeisiin varatusta
kolmen prosentin potista on tämän vuoden rahat jaettu jo ennen viimeisimpiä uutisia
suurista työpaikkojen menetyksistä.
Edellisillä rahastokausilla Suomen hallinnointia moitittiin raskaaksi. Nyt näyttää
siltä, ettei menneestä ole opittu mitään. Auli Korhonen pelkääkin koko tärkeän
asian hukkuvan hallinnointiin tai sen puutteeseen.
Rahaa nykyiselle kaudelle, vuosille 20072013 on vähemmän kuin aikaisemmin,
mutta kuitenkin Euroopan aluekehitysrahaston 977 miljoonan ja Euroopan sosiaalirahaston
615 miljoonan rahat lisättynä reilusti toisella mokomalla valtion ja kuntien rahaa ovat
niin merkittävä potti suomalaisen työelämän ja alueiden kehittämiseen, että niiden
käytöstä pitäisi olla valppaana niin eduskunnassa, etujärjestöissä kuin
maakunnissakin.
Aluekehitysohjelmissa on sentään päästy liikkeelle, mutta sosiaalirahaston
ohjelmien rahaa ei ole jaettu vielä yhtään, vaikka ohjelmakauden toinen vuosi on jo
kohta lopuillaan.
Hakemuksia toki on jätetty runsaasti, mutta vihreää valoa tulevasta tuesta ei ole
näytetty kuin osalle hankkeista. Kuinka suuri hylkäysprosentti on, tästä ei tällä
hetkellä ole tietoa koko valtakunnan alueelta.
Auli Korhonen ihmettelee, mihin vipu on viritetty, kun kansalliseksi tunnukseksi on
otettu "Vipuvoimaa EU:lta ". Vaarana on, että alkukangertelun jälkeen
tehdään hätiköityjä ratkaisuja. Kiirettä aiheuttaa Korhosen mukaan muun muassa EU:n
käytäntö, jonka mukaan rahoitusvuoden kehys pitää maksaa kahden vuoden kuluessa, eli
vuoden 2007 kulut pitää maksaa vuoden 2009 loppuun mennessä.
Euroopan sosiaalirahaston tavoitteena on parantaa työllistymismahdollisuuksia ja
hankkeiden olisikin tuettava Euroopan työllisyysstrategiaa.
ESR- rahoilla on määrä edistää työllisyyttä, innovaatioita, työssä olevien
jaksamista, ehkäistä syrjäytymistä, parantaa nuorten työmarkkina-asemaa, edistää
tasa-arvoa ja parantaa maahanmuuttajien neuvontaa ja ohjausta.
Tällä tontilla onkin Korhosen mukaan paljon tehtävissä. Aikuisten osaamiseen ja sen
parantamiseen panostaminen on SAK:n mukaan tärkeää. Päättyvän Noste-ohjelman avulla
moni aikuinen sai ajantasaistettua ammattitaitoaan. Olisi tärkeää, ettei ammattitaidon
kohentaminen nyt hukkuisi varojen puutteeseen vaan, että vastaavanlaista toimintaa
voitaisiin jatkaa maakunnissa. Samoin toisen asteen ammatillisen koulutuksen laadun ja
vetovoiman parantaminen työvoimapulan uhatessa on keskeinen SAK:n tavoite. Syrjäytymisen
ehkäisyssä myös erilaiset tukityöpaikat ovat tärkeitä.
Korhonen muistuttaa, että vaikuttamisen paikkoja on palkansaajillekin.
Maakuntaohjelmien tarkistus ja seutukuntajaon uudistus on tulossa. Maakuntaohjelma
laaditaan kunnallisvaalikausittain. Ja maakunnanyhteistyöryhmissä palkansaajat saavat
sanoa sanansa suunnitelmiin.
Auli Korhonen