
Bussilastillinen sairaana
joka päivä
Paperiteollisuudessa on paljon sairaslomia, mutta
miksi?
Työmatkat vaarallisia
Työsuojelu
ja -terveydenhuolto rapistuu
Tänäkin
päivänä Alholman valtavassa tehdaslaitoksessa on töistä pois sairauden vuoksi
bussilastillinen paperityöläisiä, noin 60 tehtaan kaikkiaan 1 200
työntekijästä. Sellutehtaalla sairauspoissaolojen määrä oli vuonna 2005 noin viisi
prosenttia, paperitehtaalla hiukan vähemmän, mutta jalostusyksikössä luku lähenteli
kuutta prosenttia.
Pietarsaaren UPM:llä kuitenkin sairauksista ja tapaturmista
johtuvat poissaolot ovat alhaisia. Esimerkiksi paperitehtaalla ei kirjattu kahdeksaan
kuukauteen ainuttakaan työtapaturmaa. Työtapaturmatiheys on täällä 17, kun se on
suomalaisessa teollisuudessa keskimäärin 3040.
Nykyaikaiset laitokset, työturvallisuuskortti jo
100 työntekijällä, turvallisuussertifikaatin edellyttämä riskienkartoitus ja joukossa
hiukan hyvää tuuriakin, listaa UPM-Kymmenen Pietarsaaren tehtaan työsuojeluvaltuutettu Jorma
Vertanen hyvien tilastolukujen syitä.
Tiedot kaikista tapaturmista tulevat hänelle reaaliaikaisesti ja ne käydään
yksityiskohtaisesti lävitse tapaturman uhrin ja työnjohdon kanssa. Sitten tehdään
toimenpide-ehdotukset. Jo yhden työvuoron aika paperitehtaalla osoittaa, että puhtaasti
fyysiset sairastumis- tai tapaturmariskit on minimoitu.
Automaation ansiosta työntekijät eivät joudu liikkumaan koneiden välissä,
kertoo koneenhoitaja ja työsuojeluasiamies Ari Ekman, joka valvoo
pakkaamista lasikopista, joka on eristetty sekä melulta että lämpötilanvaihteluilta.
Ennen vanhaan työntekijät puikkelehtivat paperirullien välissä höyryn ja
savun keskellä, tekivät käsityötä.
Painopiste on siirtynyt selvästi henkiselle puolelle. Psyykkiset ongelmat eivät
enää ole tabu ja ne otettiin mukaan myös uuteen työturvallisuuslakiin vuonna 2003,
Vertanen mainitsee.
Työnjohto velvoitettiin puuttumaan asiaan ja niin on tehtykin.
Syyt selvittämättä
Teollisuuden sairaslomatilastossa paperiteollisuus on tiukasti elintarviketeollisuuden
kannoilla.
Mutta teurastamoissa tehdään töitä kylmässä, leikellään terävillä
veitsillä ja tehdään vuoro- ja urakkatyötä, ja nuha tai kuume tuo heti porttikiellon.
Saattaa tietysti meidänkin työympäristöstämme löytyy syitä, mutta kyllä jotakin on
vialla, kun olemme elintarvikkeen kanssa lähes tasoissa, Vertanen pohtii. Suuri kysymys
kuuluukin: miksi? Vaikka työnantajat nostavat runsaat sairauspoissaolot esille tasaisin
väliajoin ja liittokin on tietysti niistä huolissaan, kumma kyllä varsinaista
tutkimusta asiasta ei ole tehty lainkaan.
Tärkeätä olisi etsiä syitä, ei syyllisiä, Vertanen toteaa
terävästi.
Ehkä johtamistavoissa on vikaa? Onko työ mitoitettu oikein henkilöstön määrään
nähden? Varmaa on, että kannattavuudesta puhutaan alituisesti ja jatkuvat saneeraukset
ovat jättäneet jälkensä. Vuosikausien epävarmuus huomisesta saa kenen hyvänsä
motivaation horjumaan.
Jos tietää, että on kohta eläkeputkessa, että periaatteessa 35 vuoden
työrupeaman jälkeen saa joka tapauksessa potkut, niin ehkä ei viitsikään tulla
töihin, jos ei ole ihan priimakunnossa. Se on pelkästään inhimillistä, Vertanen
sanoo.
Ingegerd Ekstrand
Automaation ansiosta työntekijät eivät joudu liikkumaan koneiden välissä,
kertoo koneenhoitaja ja työsuojeluasiamies Ari Ekman, joka valvoo pakkaamista melulta ja
lämmönvaihteluilta eristetystä lasikopista.
Työmatkat vaarallisia
Porteista
virtaa tehdasalueelle rekkoja, jotka tuovat raaka-aineita, puuta ja kemikaaleja,
selluloosantuotantoon, turvetta maailman ensimmäiselle biopolttoainetta käyttävälle
voimalaitokselle Alholmens Kraftille ja tukkipuuta sahalle. Maantiekuljetusten määrä on
kymmenessä vuodessa kaksinkertaistunut ja on nykyään 4,2 miljoonaa tonnia vuodessa.
Tämän tavaramäärän kuljettamiseen tarvitaan noin 100 000 rekkaa.
Viimeiset kilometrit rekat kulkevat kunnallista tietä,
mikä aiheuttaa vaaroja työmatkaliikenteessä, mutta myös tienvarren sairaaloille,
kouluille ja asutukselle, sanoo Jorma Vertanen, joka on laskenut, että niemen ainoan tien
varressa on noin 2 000 työpaikkaa. UPM-Kymmene pyrkiikin siksi Pietarsaaren
kaupungin kanssa siihen, että seuraava hallitus ja eduskunta myöntäisivät varat kadun
korvaamiseen perille saakka.
Tiellä kulkee joka vuosi 200 000 tonnia kemikaaleja, joista 130 000
vaarallisiksi luokiteltuja. Pahimmat kemikaalit kuten kloorikaasun ja rikkidioksidin
UPM-Kymmene on jo korvannut muilla kemikaaleilla.
IE
Työsuojelu ja -terveydenhuolto
rapistuu
Paperiteollisuudessa
on työpaikkoja, joissa sairauspoissaoloja on vain 3 prosenttia, joissain määrä nousee
jopa 18 prosenttiin. Korkeat luvut huolestuttavat Paperiliittoa, sanoo työsuojelusihteeri
Hannu Ulenius.
Mutta hänelläkään ei ole vastausta kysymykseen, miksi niin moni sairastaa.
Ollessani viimeiset 10 vuotta työsuojeluvaltuutettuna Myllykoskella,
asia nousi esille tuon tuosta. Mutta emme voi muuta kuin arvailla. Onko työtaakka liian
suuri? Onko ergonomian tai kuntoutuksen alalla puutteita? Onko työpaikan ilmapiiri niin
huono, että töihin ei huvita tulla? Siinä kysymyksiä, joita Ulenius heittelee ilmaan.
Paperiliitto on keskustellut asiasta työnantajien kanssa ns.
tulevaisuustyöryhmäryhmässä. Huoli on yhteinen.
Työterveyshuoltoa on alettu viime vuosina ulkoistaa joissakin yrityksissä.
Meillä on ollut huoli siitä ja kysymys kuuluukin: onko ulkopuolisella toimijalla
tarpeeksi tietoa työolosuhteista niin, että hyvä taso säilyy? Paperissa toimii noin 30
työsuojeluvaltuutettua, jotka tekevät töitä näiden asioiden parissa
kokopäivätoimisesti. He pääsevät osallistumaan mm. koulutukseen ja
tarkastustoimintaan. Työsuojelua pienemmissä yksiköissä osa-aikaisesti hoitavat
työsuojeluvaltuutetut ovat huonommassa asemassa ajan käytön suhteen.
Työehtosopimuksen mukaan työpaikalla on oltava vähintään 450 työntekijää, jotta
työsuojeluvaltuutettu on kokonaan vapautettu hoitamaan edustamiensa työntekijöiden
työsuojelu asioita, vaikka toki paikallisesti voidaan sopia, että niin voidaan tehdä
pienemmänkin työntekijäjoukon kohdalla.
Mutta meneillään olevat saneeraukset vähentävät sitä
työntekijämäärää, johon valtuutettujen kokopäivätoimisuus pohjautuu. Onko meillä
siihen varaa, kun tilanne alalla on se mikä se tänään on, kysyy Hannu Ulenius
huolestuneena.
IE
Palkkatyöläinen
31.1.2007 nro 1/07 |