"Toki. Minähän vietin viime talven vapaaehtoisena
majakanvartijana ulkosaaristossa, vieläpä hyvällä menestyksellä koska majakka on yhä
tallella, ja koska olen myös loppukoetta vaille valmis rannikkolaivuri ja meriarkeologian
harrastaja, en ole voinut olla huomaamatta tiettyjä pinnanalaisia yhteyksiä."
"Yksi organisaatioviestinnän suosituimpia hokemia on ollut kaikkihan me
samassa veneessä ollaan, ja paljonhan sitä on pilkattukin. Mielestäni
turhaan."
"Jo muinaiset foiniikkialaiset tiesivät, että navigare necesse est.
Jos halusi käydä kauppaa vähääkään kauemmaksi, oli lähdettävä vesille. Mieluiten
isolla joukolla, ja ison joukon on organisoiduttava."
"Syntyi kolme mallia, jotka edelleenkin vaikuttavat talouselämämme syvinä
pohjavirtauksina ja joiden ideat ohjaavat ajatteluamme."
"Pohjoismaisessa perinteessä joukko naapuruksia nikkaroi veneen, kukin varasi
mukaan vaihtotavaraa, ja sitten soudettiin joka mies samoilla penkeillä mihin milloinkin.
Tämä kimppakyydin perinne on elänyt esimerkiksi Suomen kirkkovenelaitoksessa. Joukko
oli siis lähinnä osuuskunta."
"Ajan mittaan ja tilaisuuden tullen kauppamatkalaiset ryhtyivät sitten
ryöstelemään, myöhemmin myös kuljettamaan laittomia siirtolaisia ja perustamaan
valtakuntia. Tasa-arvon periaatteet hämärtyivät. Joistakin tuli Normandian herttuoita
tai Kiovan ruhtinaita, toiset jäivät vuonolle juksaamaan turskaa."
"Välimeren malli perustuu sekin soututyön rationalisointiin, mutta vanhan
kulttuurin alueella käsitteenmuodostus oli kypsynyt pitkälle moderniin suuntaan.
Organisaatiokaavio oli selkeä. Ei kuulkaa mikään osuuskunta tai artistiartteli
pyramideja olisikaan rakentanut."
"Klassinen kaleerialus oli loistava ratkaisu merenkulun kustannusrakenteen
ongelmiin. Soutajien ravinto oli huokeaa mutta terveellistä. Punaista lihaa ei näkynyt
kuin työkaverin hartioissa, rasvaa ei missään, kuituja sen sijaan runsaasti. Viihteeksi
tarjottiin suggestiivista rytmimusiikkia."
"Työntekijät sitoutettiin työpaikkaansa esimerkiksi jalkaraudoin, ja pysyvyys
oli oikein hyvä. Jos sattui haveri, kapteeni oli viimeinen, joka jätti laivan, miehistö
ei aluksesta luopunut. Tupakkataukoja ei tunnettu. Luppopäiviä ei ollut. Palkaksi riitti
pari raippoja, eikä juuri kukaan kysellyt lisää."
"Tähän antiikkiseen arvoperintöön jotkut Itämerenkin kyntäjät näyttävät
kiintyneen niin, etteivät millään malttaisi siitä luopua. Mutta aika aikaansa
kutakin."
"Purjealusten perinne taas kehittyi, kun siirryttiin suurille vesille ja laivojen
koko kasvoi niin ettei tarpeellista määrää airoja saanut mahtumaan kylkiin.
Työvoimastakin oli pulaa, orjuus ei ollut entisellään ja rikollisetkin mestattiin ja
silvottiin mieluummin kuin lähetettiin hyödylliseen soututyöhön, sillä suuri yleisö
vaati huvinsa."
"Rekrytoinnissa jouduttiin turvautumaan kalliisiin ratkaisuihin kuten
shanghaiaukseen, mutta juuri purjealuksilla kehittyi nykyaikaisen energiakaupan
ydinajatus."
"Purjehtijahan joutui maailman merillä alistumaan joka päivä säiden armoille.
Kuten jokainen edes optimistijollassa kököttänyt tietää, purjehtiminen on
parhaimmillaan suhteellisen niukkuuden hyväksikäytön maksimointia. Se on otettava,
mitä annetaan, ja kiskottava siitä suurin mahdollinen hyöty. Pieni on ihminen mitään
päättämään."
"Tätä oivallusta hyödyntämään heräsivät ensimmäisinä nimenomaan omat
varhaiset maanmiehemme. Nykyaikaisen huomio- ja tarinatalouden saavutukset aavistaen he
saivat markkinoiduksi sellaisen käsityksen, että suomalainen oli velho joka pystyi
kietaisemaan tuulet vangiksi köyteen, josta tarvitsija sai ne vapautetuksi purkamalla
solmut auki. Tätä köyttä sitten kaupattiin energian tarpeessa olevilla, sitä
kalliimmalla mitä kovempi oli tarve, ja kauppa kävi kuin siimaa. Köysi oli milloin
mistäkin, joskus pelkästä pajusta."
"Suoraan tästä juonsi kansainvälinen tapa ilmoittaa purjealusten nopeus
solmuina. Englantilaisilla on asiasta kyllä toinen tarina, mutta mitenkään
kilpailukykyinenhän se ei ole."