Kuorma-autonkuljettaja
Ari Lehdonkivi peruuttaa vetoauton lastauslaiturille numero 62. Odottamassa on
tavaroita täynnä oleva perävaunu, joka pitää siirtää alueelliseen
lastausterminaaliin vähän matkan päähän. Lehdonkivi hyppää notkeasti alas
ohjaamosta, rientää lumipyryssä puolijuoksua perävaunulle, tarkistaa, palaa takaisin
ja kapuaa takaisin ohjaamoon. Peruuttaa ja napsauttaa vetoauton ja perävaunun yhteen,
hyppää alas, taivuttaa 198-senttisen vartensa liittääkseen kaapelit perävaunuun,
kiipeää takaisin ohjaamoon. Ajaa eteenpäin, hyppää taas alas, menee
lastauslaiturille, sulkee ovet.
Tässä tulee käveltyä joka kerta sata metriä, sanoo
mies, kapuaa ohjaamoon ja ajaa lyhyen matkan Kiitolinjan terminaaliin Turun satamaan.
Siellä hän peruuttaa laituriin numero 8, hyppää ulos, avaa ovet ja laskee alas
perävaunun takarampin. Lastina on sementtiä, avotakka, muutama tuoli, autonrenkaita ja
muuta tavaraa, jotka kaikki pitää kuljettaa Turkuun ja sen ympäristöön seuraavana
päivänä.
Terminaalityöntekijä Jari Leppänen tulee paikalle trukkeineen, nappaa
sementtisäkin ja nousee puoliksi ylös nähdäkseen mikä on osoite.
Minne ne ovat menossa, kysyy Leppänen ja Lehdonkivi lukee pienellä präntillä
kirjoitetun tekstin "Halikko", ottaa taskustaan paksun tussin ja kirjoittaa
postinumeron muuhun lastiin, jottei trukkimiehen tarvitse hypellä alas koneeltaan
jokaista tavaraa varten. Sitten hän ottaa pari autonrengasta, pyörittää ne halliin ja
heittää trukin kyytiin.
Liikuntaa riittämiin
Lehdonkivi toistaa saman homman siirtää perävaunun ja purkaa lastin
vielä 14 kertaa sakeassa lumipyryssä tuona keskiviikkoiltana huhtikuun alussa. Töihin
hän on tullut töihin klo 12.30 ja jatkaa ainakin iltayhdeksään.
Useimmiten hän kuitenkin ajaa tavaraa tehtailta liikkeisiin noin 60 kilometrin
säteellä Turusta. Yhteensä ajokilometrejä kuorma-auton ratissa kertyy näin noin 250
kilometriä vuoroa kohti.
Tunnit ajettuaan Ari Lehdonkivi, 41, tekee nykyään samalla tavalla kuin kaikki
"vanhemmat" autokuskit: hän kapuaa alas ohjaamosta, kävelee pienen matkaa
kumarassa ennen kuin oikaisee itsensä. Nuorempana se huvitti, kun sitä seurasi sivusta.
Lehdonkivi on ajanut kuorma-autoa niin kauan kuin on työelämässä ollut. Hän
suoritti perävaunullisen kuorma-auton ajokortin asevelvollisuusaikanaan ja on nyt
pyörittänyt rattia 23 vuotta.
Työ on itsenäistä. Mukavinta on ajella Turussa, vaikka se on aika rasittavaa,
eikä kroppa ehdi koskaan palautua, kun ajetaan kahdeksan yhdeksän tuntia lyhyitä
reissuja. Eilen lastasin kymmenessä paikassa ja purin lastia kahdessakymmenessä.
Liikuntaa siinä saa yhtä paljon kuin olisi juossut kuntoradalla, hän nauraa.
Tavaroiden toimittaminen keskusta-alueella ei kuitenkaan aina ole ihan helppoa. Siihen
aikaan, kun liikkeet rakennettiin, autot olivat pienempiä, ja paikan löytäminen
nykyisille jäteille on välillä vaikeaa.
Turvakenkä jäi jumiin
Korkeaan vetoautoon nouseminen ja siitä laskeutuminen on riskialtista hommaa. Ari
Lehtokivi jäi sekunnin murto-osaksi jumiin turvajalkineestaan ja satutti takamuksensa.
Seurauksena oli lihasrevähtymä ja sairasloma.
Tuntui kuin istumalihas olisi ollut kiveä, mutta fysioterapeutti näytti, miten
kropan sai taas kuntoon. Henkilökohtainen opastus on tärkeää, pelkkä kuvien
katsominen ei riitä, hän sanoo.
Myös polvet ovat kovilla, kun joutuu koko ajan harppomaan ylös ja alas. Hän nousi
renkaan päälle, putosi puoli metriä alas ja polvi vääntyi. Seurauksena oli
polvileikkaus ja miltei vuoden sairasloma.
Aikaisemmin loikin jatkuvasti, nykyään nousen nostolavalla puoliväliin ja
sitten ei minun pitkillä jaloillani tarvitsekaan harpata kuin kerran. Pituudesta on
enimmäkseen hyötyä, mutta jos olisin painavampi, hyppiminen tekisi paljon enemmän
hallaa, sanoo Lehdonkivi, joka on aiemmin toiminut itsekin varatyösuojeluvaltuutettuna.
Hän peräänkuuluttaa paikan päällä annettavaa opastusta tapaturmien torjumiseksi
erityisesti nostettaessa. Joskus hän joutuu esim. siirtelemään tavaroita paikasta
toiseen, nostamaan ehkä 30 raskasta laatikkoa, jos ne on lastattu autoon ennen kuin se
lasti, joka toimitetaan ensimmäiseksi. Ja auton sisäpuolella on ahdasta, siellä ei
paljon pääse itseään oikomaan.
Väärä asento ja virheelliset otteet voivat aiheuttaa vammoja, jotka tulevat
esiin vasta paljon myöhemmin, hän sanoo. Lastaus tehdään pääasiassa rahtikirjojen
perusteella. Kuljettaja suunnittelee niiden perusteella itse sen, miten tavarat
sijoitetaan. Ajaminen ja koko prosessi, johon kuuluu lastaus, purku ja tavaroiden
toimitus, on kaikki pääasiassa työtä, joka tehdään yksin. Autossa on mukana
pumppukärry, joskus kottikärryt irtotavaraa varten, ja isoja tehtaita lukuun ottamatta
kuljettaja hoitaa myös tavaroiden siirron trukilla.
Ei se minulle satu
Ari Lehdonkivelle on 23 vuoden aikana saattunut joukko tapaturmia, myös monille muille
niitä on sattunut valitettavan paljon. Tapaturmat muistuttavat toisiaan, sen hän
tietää, koska hän toimii puheenjohtajana AKT:n osastossa 40, johon kuuluu Turussa
1 200 kuorma-autonkuljettajaa ja muutama taksinkuljettaja lisäksi.
Kyllä nuoretkin vaarat tuntevat, mutta ne torjutaan
ajattelemalla, ettei juuri minulle mitään satu. Vanhempana sitä sitten huomaa, että
optimismi on perusteetonta, hän sanoo.
Suurimassa vaarassa on selkä. Ohjaamo voisi olla ergonomisesti parempi. Istuinta ja
erityisesti selkänojan kulmaa pitäisi voida säätää enemmän. Ja autot kuluvat
kuljettajien vaihtuessa, kun jokainen ajaa tavallaan ja muuttaa säädöt mieleisikseen.
Liukkaus ja pimeys sekä lastaus ja purku lukemattomissa eri paikoissa, myös
sellaisissa joissa pistäydytään vain harvoin, on pahin mahdollinen vaihtoehto, kun
siihen vielä yhdistyy alituinen kiire. Lehdonkivi oli viime vuonna matkalla noutamaan
kangaspakkoja tehtaalta. Piha oli hyvin liukas ja jäinen, lunta pyrytti ja auto juuttui
kuoppaan.
Kiipesin alas, löysin hiekkaa, mutta en lapiota. Juuri kun olin heittämässä
hiekkaa renkaiden alle, jalka lipesi. Kaaduin selälleni. Heti ei tuntunut paljon
miltään, mutta myöhemmin kyllä, hän kertoo.
Kuntoutukseen nopeammin
Lehdonkivi kaatui tammikuun puolivälissä. Käytyään lääkärillä ja monia
keskusteluita sekä täytettyään epälukuisen määrän papereita hän pääsi
fysioterapeutille, mutta vasta maalis-huhtikuun vaihteessa.
Myös lääkäri oli sitä mieltä, että hoitoon pitäisi päästä nopeammin.
Vaikka työnantaja vastaakin kuljettajien kuten muidenkin työntekijöiden
turvallisuudesta, kaikkia riskejä on mahdotonta ennakoida. Tulossa on laki yhteisistä
työpaikoista, joilla suurimman työntekijäryhmän työsuojeluvaltuutettu huolehtisi
kaikkien eduista.
Meiltä kuljettajilta saa kyllä vihjeitä, mutta autot ja vaatimukset ovat niin
erilaisia, että neuvotella pitää esim. palvelualan PAMin liikkeissä toimivien
työsuojeluvaltuutettujen kanssa, Ari Lehdonkivi sanoo.
Ingegerd Ekstrand
Kuljetusala
sijoittuu vaarallisimman eli rakennusalan jälkeen toiselle sijalle
työtapaturmatilastossa. Tapaturmia sattuu alalla vuosittain 10 000, joista puolet
kuorma-autonkuljettajille, ja tapaturmatiheys on 40 jokaista miljoonaa työtuntia kohti
(60 kuorma-autonkuljettajilla).
Kuljetusalalla poljetaan paikoillaan, vaikka tapaturmat on
nollatoleranssikampanjalla saatu teollisuudessa hitaaseen laskuun. Tapaturmariski on suuri
lastin purkamisessa, jossa vuosina 19902000 sattui viisi kuudesta kuolemaan
johtaneesta työtapaturmasta, kertoo työsuojelusihteeri Pertti Sulasalmi AKT:stä.
Parhaillaan selvitetään viime talven ensimmäisten liukkaiden kelien aikana
sattunutta kuolemaan johtanutta tapaturmaa. Oliko 43-vuotias kuljettava saanut
riittävästi työnohjausta, on avoin kysymys. Hän päätti trukin sijaan käyttää
lastin purkamisessa pumppukärryä tilapäisellä alustalla, ja työmenetelmän valinta
osoittautui kohtalokkaaksi. Alusta petti, auto lähti liukuun liukkaalla pohjalla ja
kuljettaja puristui kuoliaaksi.
Muita riskivaiheita ovat lastaus sekä erilaiset tavaroiden lastaukseen ja purkamiseen
liittyvät tehtävät. Valtion teknillisessä tutkimuslaitoksessa tehty selvitys osoittaa,
että tapaturmat johtuvat siitä, että valitaan vääriä työmenetelmiä, että
kuljettaja ja välineet eivät pelaa yhteen, että ajoneuvo on vääränlainen, että
työnteossa käytetään vippaskonsteja.
Pakollisesta trukinkuljettajakortista on keskusteltu. Nykyään vain tietyt
suuret kuljetusyritykset, joissa tavaroiden siirtämiseen käytetään trukkeja,
kurssittavat kuljettajiaan, Sulasalmi sanoo.
Työnantajat ynseitä
Kuljettajat altistuvat suurelle fyysiselle kuormitukselle, ja tuki- ja
liikuntaelinsairaudet ovat ylivoimaisesti suurin syy ennenaikaisiin eläkkeisiin.
Tavaroita nostetaan väärin, riskien arviointia laiminlyödään raskaita nostoja
koskevan EU-direktiivin vastaisesti eikä tavaroiden siirtämisessä tarvittavia
apuvälineitä ehkä aina ole käytettävissä.
Lainsäädäntöä on, samoin kuin esim. oppaita, joissa neuvotaan miten selkää
pitää säästää. Selvityksiä on tehty ja tehdään runsain määrin.
Työterveyslaitos, yliopisto ja nyt viimeksi Sydänliitto ovat tehneet
aloitteita ja osoittaneet tarpeita. AKT on ollut mukana monissa selvityksissä ja olemme
myös tehneet omia selvityksiämme. Ongelma on se, että meiltä puuttuu
yhteistyöjärjestelmä, jonka puitteissa voitaisiin keskustella työnantajan kanssa
riskien poistamisesta, Sulasalmi tähdentää.
Myös työterveyshuolto ontuu. Se pitää yhteyttä erikseen työnantajaan ja
työntekijöihin, mutta kaikki kolme eivät toimi yhdessä. Tämä kävi ilmi liiton
omasta selvityksestä, joka tehtiin vuonna 1994.
Työterveydenhuolto tekisi mielellään enemmän, mutta sen toimintaa jarruttaa
se, että osa työnantajista ei halua vastata kustannuksista. Valtaosa suurimmasta
jäsenryhmästämme, 20 000 kuorma-autonkuljettajasta, työskentelee pienissä
kuljetusyrityksissä, joissa ei ole tarpeeksi tietoa työsuojelusta, työturvallisuudesta
eikä terveyttä edistävistä työaikajärjestelyistä, sanoo Pertti Sulasalmi ja
lisää, että myös työajat ovat iso ongelma.
Myös työsuojeluvaltuutettu puuttuu usein, koska yritykset ovat niin pieniä. AKT on
pyrkinyt tiedottamaan asioista suoraan jäsenille liiton lehden välityksellä. Lehdessä
kerrotaan myös Sydänliiton kanssa syksyllä järjestettävästä kampanjasta, jolla
pyritään saamaan kuljettajia muuttamaan ruokailutottumuksiaan.
Rahtarin pannua muutetaan niin, että siihen tulee makkaran ja perunan lisäksi
muutakin, Sulasalmi paljastaa.
Ennaltaehkäisy tärkeää terveydenhuollossa
Tuki- ja liikuntaelimiin liittyvät asiat saattavat saada tulevaisuudessa oman
direktiivinsä, kertoo SAK:n työympäristöasiantuntija Raili Perimäki, joka
osallistui maaliskuussa EAY:n järjestämään seminaariin, jossa hahmoteltiin ay-liikkeen
toiveita direktiivin sisällöstä. Myös kuormitusongelmat nousevat EU:n uusien
jäsenmaiden aloitteesta esille vuoden 2007 työsuojeluviikolla.
Ongelman saaminen kuriin edellyttää tiedon lisäämistä kaikilla tahoilla.
Työterveyshuollon pitäisi ryhtyä torjumaan vammoja ennakolta sen sijaan, että vain
hoidetaan jo syntyneitä vammoja, sanoo Perimäki, joka peräänkuuluttaa valtakunnallista
toimintaohjelmaa.
Ingegerd Ekstrand