Sodan ajan työmarkkinapolitiikkaa
SAK ja STK "tulevat luottamuksellisesti neuvottelemaan kaikista niiden toimialalla
esiintyvistä kysymyksistä niiden ratkaisemiseksi mikäli mahdollista
yhteisymmärryksessä". Tämän talvisodan aikana (21.1.1940) Tammikuun kihlauksen
nimellä sittemmin tunnetussa julistuksessa annettiin siis lupaus neuvotteluista
tulevaisuudessa. Tämä tulevaisuus ei ollut vielä ns. välirauhan aikana 19401941,
jolloin työnantajat kyllä myöntyivät palkankorotuksiin, mutta vain
"äärivasemmiston" voiman kasvun pelossa.
Jatkosodan aikana keväällä 1943 käynnistettiin SAK:n aloitteesta neuvottelut, jotka
vuoden kestettyään johtivat sopimukseen 28.4.1944. Siinä sovittiin järjestöjen
välisten neuvottelujen menettelytavoista, työehtosopimuksia koskevien neuvottelujen
mahdollisuudesta, lakiperusteinen luottamusmies valintaoikeudesta työpaikalle,
työtaistelun ennakkoilmoituksesta, järjestäytymisvapaudesta ja työnantajan
direktio-oikeudesta, työsuhteen irtisanomisajoista sekä myönteisestä suhtautumisesta
työaikatutkimuksiin ja työnantajan huoltotoimintaan. Sopimuksen liitteenä oli SAK:n
puheenjohtaja Eero A. Wuoren ja STK:n toimitusjohtaja Antti Hackzellin kirjeet,
joissa korostettiin työehtosopimusten olevan vasta tulevaisuuden asia.
Mikä johti työnantajien periaatteelliseen kannanmuutokseen sopimustoiminnassa?
Keskeisin oli yleispoliittisen tilanteen muutos: työnantajapuolellakin tajuttiin, että
"liittoutuneiden maiden työpoliittiset aatteet" tulevat vallitseviksi, ja siksi
oli hyvä ennakoida niitä työnantajan kannalta sopivankokoisin myönnytyksin, kuten Åke
Gartz entinen STK:n hallituksen puheenjohtaja, totesi. Työnantajien halu päästä
ratkaisuun kasvoi kevään 1944 aikana sitä mukaa, kun puna-armeija eteni kohti länttä.
Merkitystä oli myös SAK:n tekemillä, STK:n vaatimilla ennakkoehdoilla: SAK:n
säännöistä poistettiin sosialisoimispykälä, työnantajan huoltotoimintaa luvattiin
tukea ja työkiistojen sovittelumenettelyä käytännössä sitovaa äänestystä
lakon sovintoesityksestä luvattiin edistää.

Valtakunnalliset tessit ja työlainsäädäntö alkuun
Gatzin, joka näinä aikoina alkoi saada leimaa "vaaleanpunaisena
vuorineuvoksena", ennustamat uudet tuulet alkoivat puhaltaa jo alle vuoden kuluttua
yleissopimuksen allekirjoittamisesta. SAK ehdotti STK:lle neuvotteluja maaliskuussa 1945
yleissopimuksen uudistamisesta vastaamaan uusia oloja, joissa ammattiyhdistysliike ja
samaisen kevään eduskuntavaalien jälkeen koko työväenliike oli aivan uudenlainen
voimatekijä. SAK:n toiminnassa olivat nyt mukana kansandemokraatit, joiden kannatuksen
kasvu oli huimaa. Toisen maailmansodan lopputulos ja uudet poliittiset voimasuhteet, jonka
osa oli työntekijöiden rynnistys ammattiyhdistysliikkeen ja myös vasemmistolaisen
työväenliikkeen oikeus julkiseen toimintaan, ovat Suomen historian suurin
yhteiskunnallinen muutos. Valtakunnallisia työehtosopimuksia solmittiin ja
työlainsäädännön uudistukset pantiin käyntiin.
Kansandemokraatit, mutta myös laajalti muut ammattiyhdistysaktiivit vaativat,
muutoksia yleissopimukseen. Luottamusmiehen asemaa tuli selkeyttää, työntekijöiden
tuli voida kokoontua työpaikalla, ammattiosaston tuli saada olla esillä työpaikalla,
työtaistelun ennakkoilmoitusaikaa sekä neuvottelujen aloittamisaika tuli lyhentää
yhteen viikkoon, uhkavaatimuksia tuli voida esittää myös neuvottelujen ollessa
käynnissä, eikä työnantaja direktionsa pohjalta saa erottaa ketään
ammattiyhdistystoiminnan perusteella. Neuvottelut käynnistyivät, kun SAK uhkasi muutoin
irtisanoa voimassaolevan sopimuksen. Uuden sopimuksen neuvottelijoina ratkaisuvaiheissa
olivat SAK:n puolelta uudet miehet: puheenjohtaja Emil Huunonen ja toiseksi
puheenjohtajaksi valittu kansandemokraattien Väinö Tattari.
Samaan aikaan kun neuvoteltiin yleissopimuksesta valmisteltiin myös lakia
tuotantokomiteoista, joissa työnantajan liikkeenjohdon piiriin kuuluvia tuotannollisia
asioita sekä työviihtyvyyskysymyksiä tuotiin yhteisen käsittelyyn. STK:ssa pelättiin,
että työnantajan omistusoikeuteen ja direktioon puututaan tuntuvalla tavalla. Laki ei
tuonut "teollista demokratiaa" kuten aikakauden termi kuului, vaan se vesittyi
työnantajien kannalta harmittomaksi. Kun vielä haluttiin esittää tuloksia SAK:n
ylimääräiselle edustajakokoukselle toukokuun 1946 lopussa, saatiin neuvotteluihin
puhtia. Edustajakokous tosin peruttiin kun voimasuhteet SAK:n johdossa uhkasivat muuttua.
Alku paikalliselle neuvottelujärjestelmälle
Ajoittain kireät neuvottelut johtivat uuteen yleissopimukseen. SAK:n vaatimuslistalta
karsiutui pois kokousten pito työnantajan tiloissa. Työnantajan harjoittamaa
sosiaalitoimintaa koskeva kohta pysyi sopimuksessa, mutta sai uutta sisältöä: se ei
saanut asettaa esteitä työntekijöiden järjestötoiminnalle. Myöskään mistään
työnantajan direktioon liittyvästä ei työnantaja joutunut luopumaan.
Työehtosopimustoimintaan työnantajat olivat jo joutuneet taipumaan, joten aikaisemman
sopimuksen jarruttelulausumat olivat menettäneet merkityksensä.
Yleissopimuksessa sovitaan, miten neuvottelut liittojen välillä käynnistetään
kumman tahansa aloitteesta ja keskusjärjestöjen asemasta ongelmien sovittelijana.
Työehtosopimukset muodostavat työsuhteiden kehittämisen pohjan, jota osapuolet
edistävät. Sopimuksessa sovittiin myös paikallisen neuvottelujärjestyksen periaatteet.
Luottamusmiesten aseman parantaminen alkoi
Luottamusmies valitaan työpaikalle edelleen työväenlainsäädännön tarkoittamassa
mielessä, mutta osapuolet näkivät hyväksi sen, että ammattiosaston asettama
pääluottamusmies on ehdolla lakimääräisen luottamusmiehen valinnassa;
luottamusmiesjärjestelmä ohjautui näin ammattiyhdistyspohjalle. Luottamusmiehelle
maksettiin korvausta neuvotteluajalta työnantajan kanssa eikä häntä
luottamusmiestoiminnan takia saanut erottaa eikä siirtää huonompipalkkaiseen työhön.
Työnantajan työhönotto-, erottamis- ja työnjohto-oikeus tunnustetaan
yleissopimuksessa, samoin järjestäytymisen vapaus. Ay-toiminnan perusteella tapahtuvat
irtisanomiset voidaan saattaa liittojen välisen elimen tutkintaan.
Työ- ja työaikatutkimuksiin suhtauduttiin myönteisesti ja luottamusmiehellä on
oikeus perehtyä niiden suorittamistapaan. Työnantajan sosiaalitoimintaa pidettiin
kannatettavana kunhan se ei aseta esteitä työntekijöiden oma-aloitteisuudelle tai
järjestötoiminnalle.
Yleissopimuksen pohjalta luottamusmiehen asemaa täsmennettiin
pöytäkirjamerkinnällä 1955 ja 1969 solmittiin keskusjärjestöjen välinen
luottamusmiessopimus. 1960- ja 70-lukujen vaihteessa tehtiin iso joukko
keskusjärjestösopimuksia tiedotuksesta, koulutuksesta, ulkopuolisen työvoiman
käytöstä ja rationalisoinnista. Lakisääteisen luottamusmiehen ja ammatillisesti
järjestäytyneiden työntekijöiden luottamusmiehen dilemma sai ratkaisunsa, kun
työsuojelun valvontalaki astui voimaan 1974 ja aikaisemman ammattientarkastuslain
mukainen luottamusmies muuttui työsuojeluvaltuutetuksi.
Nämäkään muutokset eivät siirtäneet yleissopimusta historiaan, sillä siinä
edelleen säädettiin neuvottelujärjestyksen ja valtakunnallisten työmarkkinoiden
neuvottelutoiminnan pelisäännöt. 1990-luvun puolivälissä alettiin perata laajaksi
muodostunutta keskusjärjestösopimusten viidakkoa ja prosessin lopuksi vuonna 1997
päädyttiin uuteen yleissopimukseen, johon yhdistettiin keskusjärjestösopimukset
lomapalkka-, irtisanomissuoja- ja tilastosopimusta lukuunottamatta. Tämän uuden
yleissopimuksen sisältöä on kehitetty eri sopimuskierroksilla mm.
luottamusmiesmääräysten osalta. Allekirjoittajana on edelleen SAK, mutta STK vaihtui
ensin TT:ksi ja vielä kerran EK:ksi.
Jyrki Helin
SAK:n vastaava tutkimusasiantuntija