Yleisradion
MOT-ohjelma paljasti hiljattain työväenluokan nykyistä asemaa hyvin kuvaavan
nurinkurisuuden. Suomalainen televisio- ja elokuva-ala käyttää medialinjoilta
ammattioppilaitoksista ja ammattikorkeakouluista valmistuneita opiskelijoita törkeästi
ilmaistyövoimana. Vastuullisissa tehtävissä tuotannossa olevat harjoittelijat eivät
katso voivansa vaatia työstään palkkaa, koska jonosta saa helposti ilmaiseksi seuraavan
läpimurtoaan odottavan. Pahimmillaan paikastaan auringossa voi joutua jopa maksamaan,
koska edes työstä koituvia kuluja ei korvata. Samanaikaisesti ammattioppilaitoksilla on
vaikeuksia saada nuoria perinteisille duunarialoille.
Taustalla on luultavasti yleinen työväenluokkaisuuden arvostuksen lasku
yhteiskunnassa. Tuntuu, että ihmiset eivät nykyisin halua tulla puhutelluksi
työläisinä silloinkaan kun he ammattinsa perusteella olisivat sellaisia.
Työväenluokkaisuus ei ole niin sanotusti "in" tai "cool". Tutkija
Beverley Skeggs onkin sitä mieltä, että työväenluokka on hävinnyt
julkisuuskamppailun keskiluokalle, jonka arvoja, elämäntyyliä ja ammatteja nykyisin
suuri osa työläisistä ihannoi.
Työväenluokka syntyi 1800-luvun loppupuolella, koska porvaristo halusi erottautua
alemmasta luokasta. Tässä yhteydessä työväenluokka määriteltiin sosiaaliseksi
ongelmaksi, jonka ihmiset esitettiin julkisuudessa tietämättöminä, köyhinä,
epäsiisteinä ja epäsiveinä. Tällaisen leiman avulla porvaristo korosti omaa
erinomaisuuttaan.
Skeggsin mukaan nykyisin työväenluokkaa halveeraa keskiluokka. Sen arvojen ytimeksi
on kiteytynyt yksilöllisiä valintoja tekevä selviytyjä, jolla on hyvä koulutus,
kielitaito, kyky analysoida omaa asemaansa ja sitä kautta sopeutua esimerkiksi
työmarkkina-asemansa muutoksiin.
Skeggs syyttää maineikkaita sosiologeja siitä, he nostavat oman akateemisen
keskiluokkaisuutensa yleiseksi ihanteeksi, jonka uskotellaan olevan kaikkien
saavutettavissa. Suomessa koettu irtisanomisaalto kuitenkin jo todistaa, ettei kännykän
valmistajalla tai edes paperityöläisellä ole teorian olettamia resursseja luoda
itselleen omalla kekseliäisyydellään uutta työtä.
Keskiluokkaisuutta tuotetaan kulttuurissamme jatkuvan työväenluokkaisuuden
halventamisen kautta. Televisiosarjoissa näkee harvoin älykkäitä ja menestyviä
työläisiä. Hyvä esimerkki työväenluokkaisten arvojen käytöstä esimerkiksi
komiikan keinona on meilläkin suosittu "Pokka pitää" -sarja. Siinä tosin
irvaillaan myös keskiluokalle, kun työläistaustaisen Hyasint Bucketin pyrky parempiin
piireihin epäonnistuu kerta toisensa jälkeen.
Työväenluokan mauttomuuden varaan rakensi taannoinen myös "Sohvan
valtaajat". Sarjan keskipisteenä esiintyi vaimonsa ja sosiaalihuollon elättämä,
muiden läsnä ollessa piereskelevä perheen pää. Ei liene sattuma, että suomalaisessa
"Kotikadussa" kaikki työläisammateissa olevat henkilöt ovat yrittäjiä.
Keskiluokkaisuutta tuotetaan myös määrittelemällä, millainen pukeutuminen tai
millainen koti on tyylikäs. Ei ihme, että televisio täyttyy sisustusohjelmista, joissa
esitellään keskiluokkaisia koteja täynnä designesineitä. Keskiluokalle on ominaista
oman itsen rakentaminen juuri "shoppailemalla". Kaikilla ei tähän kuitenkaan
ole varaa. Työläisten makua keskiluokka taas pitää junttimaisena tai kitschinä.
Skeggs osoittaa, että työväenluokkaisuus kelpaa keskiluokalle kuitenkin esimerkiksi
mainonnan tehokeinona. Junttimaiset juoma- ja käytöstavat tehoavat esimerkiksi
"Kurko"-lonkeromainoksissa.
Koska työväenluokkaisuus näyttäytyy julkisuudessa enimmäkseen negatiivisena tai
koomisena, ei voi pitää ihmeenä, etteivät edes työväenluokan omat poliittiset
edustajat esiinny julkisuudessa mielellään työväenluokkaisesti. Poliitikkojen oma
vaatetus ja ympyrät, joissa he mieluiten näyttäytyvät, viittaavat keskiluokkaan.
Samoin järjestöjen ulkoisella ilmeellä haetaan selvästi keskiluokkaista imagoa. Harva
pysähtyy miettimään, miten työväenluokka itse näkee itsensä ja miten sen omat
näkemykset itsestään saisivat enemmän julkisuutta. Mihin samaistumme me, joilla ei ole
varaa elää keskiluokkaista elämää?
Lähde: Skeggs, Beverley 2004. Class, Self, Culture. London & New York: Routledge.
Kirjoittaja on
viestinnän sekatyöläinen ja
vapaa politiikan ja viestinnän tutkija