Suomi
on vähitellen muuttumassa monikulttuuriseksi yhteiskunnaksi. Olemme liittymässä niiden
maiden joukkoon, joita voidaan luonnehtia sekä maahanmuutto- että maastamuuttomaiksi.
Nykyiset hieman yli satatuhatta maahanmuuttajaa ovat kuitenkin vielä pieni määrä
koko väestöstämme. Meidän on nyt hyvä aika totutella uuteen tilanteeseen ja miettiä
hyviä käytäntöjä, jotta tulijat tuntisivat olevansa tervetulleita ja vaikeilta
ristiriidoilta vältyttäisiin.
Työelämässä se tarkoittaa sitä, että työvoiman tarpeesta vallitsee
yksimielisyys, että tulijat esitellään luottamushenkilöille ja että koko
työyhteisöä perehdytetään maahanmuuttajien tapoihin ja kulttuureihin.
SAK:n hallinnoiman Petmo-projektin haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että lähes
poikkeuksetta henkilöstön edustaja, luottamusmies, on osaton nykyisissä
perehdytysprosesseissa. Maahanmuuttajille sattuneet vakavat työtapaturmat kertovat
siitä, että puutteita on myös työsuojeluperehdytyksessä.
Ay-liikkeessä on totuttu ajattelemaan, että työn kautta pääsee parhaiten kiinni
suomalaiseen yhteiskuntaan. Työhönotossa esiintyy yllättävän paljon syrjintää eikä
työsuhdetta siten pääse edes syntymään. Syrjintää esiintyy paitsi etnisen taustan
perusteella, melko paljon myös iän, vajaatyökykyisyyden, sukupuolen tai sukupuolisen
suuntautumisen suhteen.
Maahanmuuttajien työttömyysaste on nyt noin 28 prosenttia, mutta nousee joissakin
etnisissä ryhmissä jopa 60 prosenttiin. Työnantajat vaativat palkattavilta hyvää
suomen kielen taitoa. Sitä ei nykyinen kotouttamisjärjestelmämme tuota, varsinkin kun
se sivuuttaa työperäisesti maahan tulijat. On resurssien tuhlausta, että
maahanmuuttajat toimivat monesti osaamistaan vaatimattomammissa työtehtävissä. Muualla
suoritettu ammatillinen koulutus pitäisi voida täydentää ja muuntaa Suomen oloihin.
Toistaiseksi Suomeen on tultu lähinnä humanitäärisistä syistä pakolaisina tai
perhesyistä. Työperäisen maahanmuuton osuus on ollut vain 510 prosenttia koko
maahanmuutosta.
Miksi maan hallitus on laatinut maahanmuuttopoliittisen ohjelman, jossa mietitään
toimenpiteitä työperäisen maahanmuuton edistämiseksi? Meillä on vielä paljon
pitkäaikaistyöttömyyttä ja moni menettää edelleen työnsä tuotannon siirtyessä
halvemman kustannustason maihin?
Väite työvoimapulasta voi monesta tuntua haihattelulta ja jopa loukkaavalta.
Tulevaisuudesta ei kukaan pysty varmuudella sanomaan, mutta tosiasiat väestön
ikärakenteesta ovat kiistattomia. Suomen tavoin koko ikääntyvä Eurooppa pohtii, miten
työvoima riittää tulevaisuudessa. Myös Venäjällä ollaan pian samassa tilanteessa.
Suomessa ikärakenne muuttuu muita maita aiemmin. Jo kahtena vuonna meillä on poistunut
työmarkkinoilta enemmän ihmisiä ikääntymisen vuoksi kuin uusia ikäluokkia on ollut
tulossa.
Ensisijaisesti meidän tulee pyrkiä työllisyysasteen nostamiseen. Tämä koskee sekä
jo maassa asuvia maahanmuuttajia että kantaväestöä. Kaikkien kohteleminen
yhdenvertaisesti on suuri haaste.
Yhdenvertaisuussuunnitelmat velvoittavat nyt vasta viranomaisia. Niiden laajentaminen
koko työelämään, myös yksityissektorille, on lähivuosina välttämätöntä.
Syrjinnässä tavoitteemme on nollatoleranssi. Jokaiseen on sovellettava samoja työ-
ja palkkaehtoja. Kaikilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet edetä urallaan ja
kehittyä ammatissaan.
Haaste koskee myös ay-liikkeen omaa toimintaa.
Mitä maahanmuuttajat sitten odottavat ay-liikkeeltä?
Eivät mitään sen kummempaa kuin muutkaan jäsenet, vaan koulutusta, palvelua,
asioiden hyvää hoitoa. Järjestötoimintamme voi osaltaan edistää kotoutumista.
Ay-liike voi tarjota foorumin luonnolliselle kohtaamiselle ja ystävyydelle. Ennakkoluulot
hälvenevät heti, kun itse tuntee jonkun maahanmuuttajan.
Kirjoittaja toimii koordinaattori-suunnittelijana
Perehdyttämällä monimuotoiseen työyhteisöön, Petmo-hankkeessa