Varallisuusveron poistamista lukuun ottamatta tulopoliittiseen sopimukseen
liittyvä veroratkaisu vuosille 200507 noudattaa perinteistä mallia:
veronkevennykset toteutetaan valtion tuloveroasteikkoa ja ansiotulovähennystä
muuttamalla. Uutta ratkaisussa on se, että ensi vuonna toteutuva ansiotulovähennyksen
korotus vähentää suoraan valtion verotuloja, eikä enää vaikuta kunnallisverotukseen.
Tästä syystä ero kuntien päättämän tuloveroprosentin (verojen osuus verotettavasta
tulosta) ja todellisen kunnallisveroasteen (verojen osuus veronalaisesta tulosta)
välillä ei enää kasva ainakaan ansiotulovähennyksen johdosta.
Vuonna 2007 valtion tuloveroasteikon rakenne muuttuu, kun asteikon kaksi tuloluokkaa
yhdistetään. Viimeksi valtion tuloveroasteikon luokkia vähennettiin vuoden 2001
verotuksessa. Valtion tuloveroasteikon progressiivisuus vähenee, mutta samalla
valtionverotuksen ansiotulovähennyksen muutokset lisäävät verotuksen
progressiivisuutta. Muutosten seurauksena palkansaajien verojen jälkeen käteen jäävä
tulo nousee melko tasaisesti eri tulotasoilla.
SAK:n tavoitteena on ollut asunnon ja työpaikan välisen matkakuluvähennyksen
kasvattaminen supistamalla omavastuuta siten, että pieni- ja keskipalkkaisten käteen
jäävä tulo kasvaisi jonkin verran muita enemmän. Tämä olisi ollut erityisen sopiva
malli tällä tulokierroksella, kun palkkaratkaisun solidaarisuus jäi aiempaa
vähäisemmäksi. Myöhemmin nähdään, kasvavatko palkkaerot sopimuskauden aikana.
Kuluvan vuoden ansiotulojen veronkevennykset ovat pienemmät kuin vuosina 2006 ja 2007.
Jos ansioiden nousua ei oteta huomioon, verojen jälkeen käteen jäävä tulo kasvaa
kuluvana vuonna noin puoli prosenttia veroratkaisun seurauksena. Kun tulojen kasvu (myös
ns. palkkaliukuma) otetaan huomioon, veroratkaisu keskimäärin kompensoi ansioiden
noususta aiheutuvan verotuksen kiristymisen ja käteen jäävä tulo kasvaa noin kolme
prosenttia. Yli 53-vuotiailla verotus kuitenkin kiristyy työeläkemaksun korotuksen
johdosta, mutta vastikkeeksi heille kertyy eläkettä aiempaa enemmän. Myös kuntien
tuloveroprosentin nousu kiristää verotusta.
Ensi vuoden veroratkaisulla kompensoidaan sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksesta
johtuvaa maksukorotusta. Alustavien arvioiden mukaan verojen jälkeen palkansaajan käteen
jäävä tulo nousee noin puolitoista prosenttia, jos ansioiden nousua ei oteta huomioon.
Kun ansioiden nousu huomioidaan, käteen jäävä tulo kasvaa kolme ja puoli prosenttia.
Laskelmissa on mukana myös inflaatiotarkistus, jota ei voida pitää veronkevennyksenä.
Koska palkankorotukset tulevat voimaan vasta kesäkuussa, lähes puolet
sopimuskorotuksista näkyy vasta vuoden 2007 ansiokehitystilastoissa.
Vuoden 2007 veronkevennykset nostavat käteen jäävää tuloa runsaan prosentin (ilman
ansioiden nousua). Viimeisen vuoden ansiokehitystä ei vielä tiedetä, koska
sopimuskorotuksista päätetään vasta seuraavan tuloratkaisun yhteydessä. Ilman uusia
sopimuskorotuksia käteen jäävä tulo kasvaa vajaat kolme prosenttia. Kaikkein
pienituloisimmat tarvitsisivat nykyisen tupon jatkoksi solidaarisen palkkaratkaisun, jotta
heidän asemansa ei heikkenisi. Loppuvuodesta mahdollisesti toteutuvien sopimuskorotusten
vaikutus vuoden 2007 ansiokehitykseen jäänee kuitenkin pieneksi.
Kirjoittaja työskentelee ekonomistina
SAK:n yhteiskuntapoliittisella osastolla.