Orkesterimuusikon työn on paikallaan istumista, usein fyysisesti epämukavassa
asennossa, tuntikausia kerrallaan. Aiemmin muusikot kärsivät vaieten nyttemmin he
ja musiikkipedagogit ovat alkaneet puhua avoimesti rasituksen aiheuttamista riskeistä.
Kapellimestari Tomas Hanus nostaa tahtipuikkonsa. Viulistit asettavat
instrumenttinsa vasemmalle olkapäälleen ja kohottavat kätensä vaakasuoraan,
soittoasentoon. Neljä poikkihuilua seuraa perässä, samoin muut instrumentit. Nopeasti
laskien valmiina on noin 60 soittajaa.
Leos Janácekin hivelevät sävelet alkavat virrata kuunsirpin muotoisesta
harjoitussalista, kaksi kerrosta maanpinnan alapuolelta Helsingin Mannerheimintiellä
sijaitsevassa oopperatalossa.
Tekkiläisen oopperan Katja Kabanovan toiseen ensi-iltaan on yhdeksän
päivää ja oopperan orkesterilla on yhteisharjoitus solistien kanssa.
Yksi jos toinenkin muusikko venyttelee jalkojaan, hakee mukavaa asentoa
säädettävällä tuolilla. Yksi tuoli on erilainen, korkeampi ja pyöreä, ilman
selkänojaa. Sillä istuu hento, vaalea nainen, Liisa Karikuusi-Pihlaja, joka
soittaa toista viulua ja on saanut oopperan kustannuksella erikoistuolin.
Viisikin tuntia Wagneria putkeen
Liisa Karikuusi-Pihlaja aloitti viulunsoiton kahdeksanvuotiaana, 12-vuotiaana hän
alkoi soittaa Kouvolan kaupunginorkesterissa. Suomen Kansallisooppera on ollut hänen
työpaikkansa vuodesta 1982.
Meille orkesterilaisille normaali työviikko on neljä iltaa ja kolme päivää.
Työpäivä jakautuu kahtia, harjoittelemme kello 1114 tai 14.30. Iltapäivällä
meillä on 'vapaata', no, siis valmistaudumme illan esitykseen, syömme, lepäämme,
harjoittelemme. Klo 19 työ alkaa uudelleen ja lopetamme noin kello 22 tai 22.30, hän
kertoo.
Jos ei soiteta Wagneria. Silloin esitys voi kestää neljä tai viisikin tuntia.
Wagnerin Reinin kullassa orkesteri soittaa kaksi tuntia ja kolme varttia tauotta.
Me viulistit soitamme teoksissa usein lähes tauotta. Stemmoissamme on yleensä
aina vain muutama peräkkäinen tahti, jolloin emme soita. Periaatteessa istumme samassa
asennossa käsi kohotettuna useita tunteja. Oopperatyön kuormittavuus normaaliin
sinfoniaorkesterityöhön verrattuna tulee esiin varsinkin iltojen pituudessa
konserttihan kestää yleensä puolitoista kaksi tuntia ja ooppera ainakin kolme,
Karikuusi-Pihlaja korostaa.
Kaukana autuudesta
Ahtaassa orkesterimontussa, lisättäköön.
Jos meitä on montussa 80 soittajaa, on varottava, ettemme sohaise toisiamme
jousella, valistaa kontrabasisti Miika Asunta, joka toimii oopperan orkesterin
edustajana työsuojelutoimikunnassa.
Orkesterin järjestäjät tuovat isot soittimet paikoilleen ennen työvuoron alkua.
Kaksimetrisen, 1020-kiloisen kontrabasson kantaminen työpisteeseen on hankalaa, jos
kaikki tuolit, nuottitelineet ja lyömäsoittimet ovat paikoillaan.
Kädenvääntö orkesterimontusta ratkesi arkkitehtien eduksi, mutta nyt kun
talo menee 2007 remonttiin, me toivomme enemmän vapaata lattiaa, sanoo Asunta. Erityisen
ongelmallista on ns. lipan alla soittaminen ja kuiskaajan koppi, joka vaikeuttaa toimivan
orkesterikattauksen rakentamista.
Montun nuottivalot ovat periaatteessa hyvät: kaksi pientä halogeenivalaisinta
telinettä kohti. Tosin joskus meillä soittajilla ja ohjaajalla tai valosuunnittelijalla
on eri kanta siihen, miten kirkkaat niiden tulee olla.
Työympäristön parannuslistalla on myös orkesterin harjoitussalin ilmastointi,
toisaalta liika veto ei myöskään ole hyväksi. Korvia kuumottaa: harjoitussalissa voi
enimmillään kuoro mukaan lukien olla yli 120 soittajaa ja laulajaa, jotka tuottavat
tilaan lämpöä yhtä paljon kuin neljä täydellä teholla paahtavaa kiuasta.
Mutta paljon hyvääkin on verrattuna vanhaan oopperataloon, jossa Asunta ehti soittaa
yhden kauden. Täällä kausia on kertynyt kymmenen.
Meillä on omat vaatekaapit ja mukiinmenevät sosiaalitilat.
Ergonomiasta ei tietoakaan
Viisi kuusi tuntia musiikkia päivässä kuormittaa fysiikkaa. Ergonomia ei ollut
oppiaineena Liisa Karikuusi-Pihlajalla eikä Miika Asunnallakaan, kun he opiskelivat
musiikkiopistoissa ja Sibelius-Akatemiassa.
Puhuttiin vain, miltä viulunsoiton pitäisi näyttää yleisön silmissä, ei,
miltä sen pitäisi tuntua lihaksissa. Musiikin pitää kuulostaa hyvältä. Muusikot
eivät myöskään puhuneet aiemmin fyysisistä ongelmista, vaivoja piti hävetä, ja
eläketurva puuttui.
Nykyään eläkeikä on 65 vuotta. Karikuusi-Pihlaja muistaa 23 oopperavuotensa ajalta
vain pari viulistia, jotka ovat lähteneet eläkkeelle 65-vuotiaina.
Nykyisin tilanne on toinen. Sekä opettajat että muusikot puhuvat riskeistä,
ergonomiasta. Näin on tehnyt myös Karikuusi-Pihlaja niiden 20 vuoden aikana, jona on
opettanut viulunsoittoa.
Mutta soittaminen on koko ajan sitä, että pyrkii löytämään tasapainon
musiikin ja kropan välillä. Ja musiikki on ensisijainen asia.
Jooga ja liikunta apuun
Liisa Karikuusi-Pihlaja opettaa nykyään joogaa. Hän löysi sen vaihtoehtoiseksi
tulonlähteeksi silloin, kun selkäongelmat ja sittemmin oikean olkapään vaivat
tuntuivat edellyttävän ammatinvaihtoa.
Jooga, liikunta ja painonhallinta sekä erikoistuoli ovat auttaneet jatkamaan
muusikontyössä. Käsi on kyllä kipeä, mutta sen kanssa pystyy elämään, ja lonkkien
kulumat eivät tunnu erikoistuolissa ja selkäkin on rauhoittunut.
Myös muut viulistit ja muusikot ylipäänsä kärsivät fyysisistä ongelmista. Mutta
poikkeuksiakin on. Kontrabassoa vuodesta 1982 soittanut Miika Asunta on koputetaan
puuta selvinnyt ilman fyysisiä ongelmia tähän saakka.
Ei kuitenkaan ilman vammoja. Kuntoaan hän pitää yllä pelaamalla salibandyä ja
loukkasi pelissä viime syksynä sormensa.
Meille muusikoille ei ole mitään turvallista lajia! Omaehtoisia liikuntatapoja
ovat lisäksi kuntonyrkkeily ja jääkiekko, joka on ollut monen muusikon harrastus jo
pitkään. 80-luvulla pelattiin jopa ystävyysottelu erästä Suomessa vieraillutta
kanadalaisorkesteria vastaan.
Ooppera tarjoaa ohjattua voimistelua, joogaa, liikuntaseteleitä, fysikaalista
hoitoa joka toinen vuosi ja normaalin työterveyshuollon. Puhaltajilla on esimerkiksi
oikeus hammashoitoon ja koko orkesterilla erikoissilmälaseihin, jotka auttavat
ikänäköongelmiin orkesterimontussa.
Saimme erityiskorvatulpat, kun Työterveyslaitos oli mitannut desibelit. Itse
käytän tulppia kuitenkin vain kaikkein meluisimmissa teoksissa, joissakin moderneissa
teoksissa. Kabanovassa kuitenkin selviän mainiosti ilman, Asunta toteaa.
Oopperaorkesterissa on 116 vakanssia. SAK:laiseen Suomen muusikkojen liittoon kuuluu
noin puolet oopperan 600 työntekijästä, orkesterin lisäksi myös kuoron ja baletin
väkeä, kertoo luottamusmies Sami Koivukangas.
Ingegerd Ekstrand
He harjoittelevat ehkä ennen esitystä tai tenttiä ja
soittavat 68 tuntia päivässä. Mutta hinta voi olla kallis, jos ei kuuntele omaa
kroppaansa, sanoo Vastamäki, joka on ollut yli 20 vuotta musiikkilääketieteen guru
Suomessa.
Vastamäki perusti vuonna 2000 Suomen musiikkilääketieteellisen yhdistyksen, jossa on
nykyään noin 200 jäsentä, lääkäreitä, fysioterapeutteja ja muusikoita, ja piteli
yhdessä musisoivan lääkärityttärensä kanssa lankoja käsissään Euroopan 10.
musiikkilääketieteellisessä kongressissa Turussa 2003.
Parhaillaan on menossa terveystutkimus, jossa on mukana 630 orkesterimuusikkoa:
ammatissa toimivia, eläkeläisiä ja opiskelijoita.
Suomi perusti viime vuonna ensimmäisenä maailmassa musiikkilääketieteen
erityispätevyyden, jonka erikoistuneet lääkärit saavat perehdyttyään kahden vuoden
ajan musiikkilääketieteeseen, hän kertoo ylpeänä.
Samanlaisina toistuvista liikkeistä kipusyndrooma
Vastaanotolla säännöllisesti käyvistä noin 200 muusikosta, joista 70 prosenttia on
ammattilaisia ja loput amatöörejä, osalla on jo ikääkin. Rasitusvammat antavat usein
oireita vasta kun soittaja on soittanut vuosikymmeniä, usein ankaran harjoittelun tai
esiintymisen jälkeen.
Oireet alkavat kädestä ja siirtyvät siitä ranteeseen ja kyynärvarteen. Pahimmassa
tapauksessa oireet yltävät hartioihin, niskaan ja selkään saakka.
Muusikoilla voi olla ylävartalossa samanlainen kipusyndrooma, josta
tavallisesti kärsivät työntekijät, jotka tekevät samanlaisena toistuvaa
yksitoikkoista työtä ja työskentelevät jatkuvasti käden kohotettuina. Näin etenkin
viulisteilla ja huilisteilla. Oireita ovat epämääräiset kivut ja särky, joka haittaa
käden toimintaa, Vastamäki kertoo.
Joka neljännellä ammattimuusikolla on ongelmia kädessä, ranteessa tai
käsivarressa. Diagnoosin tekeminen usein vaikeaa syy voi olla tekniikassa tai kyse
voi olla puhtaasti stressistä.
Muusikon työ on käsityötä mutta myös aivotyötä. Fysiikka on kovilla,
esiintymisjännitys stressaa ja pahentaa fyysisiä ongelmia.
Soittajan kramppi ammattivaihto tai eläke
Ympäri maailman keskustellaan siitä, miten muusikon pitäisi soittaa, että kroppa
voisi hyvin. Vastamäki neuvoo valitsemaan asennon, jossa lihakset kuormittuvat
mahdollisimman tasaisesti. Jos oireita, esimerkiksi puutumista, väsymystä ja särkyä
ilmenee, soittamista pitää vähentää tai se pitää lopettaa kokonaan joksikin aikaa.
Hieronta, fysikaalinen hoito ja liikunta, erityisesti uinti joka antaa työtä
ylävartalolle, on hyväksi myös vammojen ennaltaehkäisyssä. Ja 45 minuutin soittamisen
jälkeen on pidettävä varttitunnin tauko ja harrastettava taukojumppaa, Vastamäki
opastaa.
Muusikon kramppi on vakava vaiva, johon on haettava apua ajoissa. Jos esimerkiksi
pianistin neljäs sormi lakkaa toimimasta, koko ura voi olla uhattuna.
Kaikkensa uraansa satsanneelle muusikolle ammatinvaihto voi olla katastrofi.
Olen joutunut vuosien mittaan kirjoittamaan eläkepaperit monelle muusikolle, Martti
Vastamäki sanoo.
Paras neuvo on, että kuuntelee omaa kroppaansa.i
Ingegerd Ekstrand