Suomen jäsenyyshakemuksen lähtökohtana 1992 oli arvio, että
Suomen kansalliset edut ovat parhaiten puolustettavissa EU:n kautta. Jäsenyyskampanjan
aikana 199294 valtiovalta pyrki käsitykseen, että Suomen ulkopolitiikka ja
turvallisuuspoliittinen asema eivät tule radikaalisti muuttumaan jäsenyyden myötä,
koska integraatio ei ole voimakkaasti etenemässä EU:ssa näillä aloilla.
Alusta alkaen pyrittiin myös mielikuvaan, ettei Suomen suhteissa EU:hun ollut
ongelmia. Suomea kohdeltiin tasavertaisesti muiden jäsenmaiden kanssa ja
jäsenyysneuvottelut etenivät kitkattomasti.
Jo jäsenyyssopimuksen maatalouskohtien neuvotteluissa todellisuus osoitti toista.
Sittemmin suurten ja pienten EU-jäsenmaiden välinen vallanjako on osoittautunut
pysyväksi ongelmaksi. 1999 mallikkaasti hoidetun puheenjohtajuuskauden ansiosta Suomen on
arvioitu onnistuneen profiloitumaan edukseen Tanskaan ja Ruotsiin nähden, joita
pidetään EU:ssa jarrumiehinä. Valtiovalta on pyrkinyt tekemään Suomesta
painoarvoltaan suuren pienen EU-maan.
Menestys puheenjohtajakaudella ei perustunut siihen, että Suomi olisi ajanut
suoranaisesti kansallisia etujaan vaan siihen, että Suomi pikemminkin luopui niistä ja
valitsi tavoitteekseen jo valmiiksi unionissa realistisina pidettyjä asioita.
Asiantuntijoiden mielestä Suomen on ylipäätään vaikea menestyä EU:ssa muuten kuin
edistämällä sellaisia hankkeita, jotka ovat jo EU-tapetilla. Suomi ei aikanaan
jäsenyysneuvotteluissa yksiselitteisesti onnistunut saavuttamaan tärkeimpiä
neuvottelutavoitteitaan.
Jäsenenä nimenomaan Suomen kansalliset tavoitteet, kuten pohjoinen ulottuvuus,
elintarvikevirasto, korkeat EU-virat ja Lipposen komission puheenjohtajuuskampanja ovat
olleet vastatuulessa. Suomen kansallisen edun ja EU:n edun yhteensovittaminen ei ole
itsestäänselvyys.
EU:n yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka (ETPP) ei vielä 1995 ollut
näköpiirissä ja tämä tarjosi valtiovallalle mahdollisuuden puhua julkisuudessa
pitkään jopa puolueettomuuden jatkumisesta. Kyseisestä sanasta luovuttiin vasta pakon
edessä joulukuussa 1993, kun Suomi joutui hyväksymään Brysselissä ulkopoliittisen
julistuksen ja sitoutumaan unionin YUTP:hen.
Kuten tiedämme turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta yhdentymisestä tuli nopeasti
totta. Suomi on nyt mukana sekä EU:n nopean toiminnan joukoissa että
puolustusvirastossa. Samalla tavalla kuin kymmenen vuotta sitten valtiovalta luottaa
voimakkaasti sanan voimaan. Nyt liittoutumattomuussanan tehtävä on estää Suomen
lukeminen automaattisesti Nato-maaksi.
Kansainvälisen aseman lisäksi EU on vaikuttanut ulkopoliittiseen innovatiivisuuteen.
Erityisesti verrattuna 1970-lukuun Suomelta tuntuu kadonneen maailmanpoliittinen missio ja
aloitekyky. Ilmeisesti EU-kuvioihin sisään meneminen ja niistä kärryillä pysyminen
vie paljon voimavaroja. Tässä mielessä ulkoministeri Tuomiojan panostukset
globalisaation hallintaan Helsingin prosessissa ja presidentti Halosen ILO:n
maailmankomissiossa ovat kaivattuja avauksia.
Suomen ulkopolitiikan tehtävä ei voi olla vain oman tai EU-edun ajaminen. EU:n kautta
ei voida ajaa kaikkia asioita ja siksi Suomella on oltava myös maailmanlaajuisesti
merkittäviä tavoitteita. Tämäkin on realismia.
Kirjoittaja on viestinnän sekatyöläinen ja
kansainvälisen politiikan väitöskirjaa
viimeistelevä politiikan ja viestinnän tutkija.