Mutta missä ovat ne päättäjät, jotka ryhtyvät toimiin, jotta osin
heikosti onnistuneeksi, kustannuksia lisääväksi ja huonosti sosiaali- ja
terveyspalvelujen logiikkaan sopivaksi arvioitu yksityistämien ja ulkoistaminen
saataisiin kuriin?
Tai mistä löytyy apu niille ihmisryhmille, joita "ei pystytä riittävästi
tukemaan" ja joiden tilanne "on säilynyt vaikeana vuodesta toiseen, joidenkin
jopa huonontunut"?
Barometrin mukaan "kaikkein heikoimmassa asemassa ovat pitkäaikaistyöttömät,
ylivelkaantuneet, huumeongelmaiset, vankilasta vapautuneet, moniongelmaiset, asunnottomat,
prostituoidut sekä alkoholi- ja mielenterveysongelmaiset".
Ikäryhmittäin tarkasteltuna heikoimmassa asemassa ovat nuoret aikuiset ja syynä ovat
lyhyet työsuhteet, sosiaaliturvan puutteet ja pitkittynyt nuorisotyöttömyys.
Kokonaisvaltaista ajattelua kaivataan
Terveydenhuollon lehtori Ranja Aukee Tampereen yliopistosta sanoo, että
yhteiskunnassa käydään kaikilla tasoilla jatkuvaa taistelua vallasta ja resursseista.
Yhteiskuntapolitiikan lohkoista talouspolitiikka on suhteettomasti ylikorostettu ja
sosiaali- ja terveyspolitiikkaa vastaavasti aliarvostettu. Kuitenkin kansantalous
tarvitsee sekä talouspolitiikkaa että volyymiltään suurinta lohkoa eli sosiaali- ja
terveyspolitiikkaa.
Aukeen mukaan asioita ei enää hoideta kokonaisvaltaisesti, ja yhteiskuntapolitiikan
puuttuminen on johtanut osaltaan kapenevaan asioiden hoitoon.
Erityisen selvästi segmentoituminen näkyy perusterveydenhuollossa ja
erikoissairaanhoidossa, jotka näyttävät kulkevan eri suuntiin. Koko terveydenhuolto
kärsii yhteistyön puutteesta. Toisaalta lääke- ja teknologiateollisuus sekä
ulkomaiset vaikutteet ovat saaneet vankan aseman erityisesti erikoissairaanhoidossa.
Sosiaalinen molemmissa merkityksissään yhteisvastuullisuutena ja
kumppanuutena on kadonnut niin yhteiskunta- kuin tutkimuspolitiikastakin. Myös
lääketieteessä sosiaalisen painoarvo vähenee.
Käytännössä toteutunut kehitys näkyy perusterveydenhuollon puutteellisina
henkilöstöresursseina ja kasvavina taloudellisina vaikeuksina. Myöskään tiedeyhteisö
ei ole ollut ajan tasalla, sillä:
Hyvinvointivaltion terveyspolitiikasta ei ole tehty kokonaisvaltaista ja
puhumattakaan kriittistä yhteiskuntatieteellistä tutkimusta. Joku tutkii palvelujen
määrää siellä ja täällä, toinen jotakin muuta osasta, kolmas mitä tautia väestö
sairastaa ja neljäs paljonko kansalaiset käyttävät terveyspalveluita, mutta itse
toteutettua politiikkaa ei ole tutkittu.
Eriarvoistava suhde sosiaaliturvan saajiin
Aukee pelkistää, että käytännössä yli 30 vuoden takaisen
terveyskeskusuudistuksen antamaa hyvää kivijalkaa ei ole osattu käyttää monipuolisen
ja monialaisen terveysturvan rakentamiseen. Eriytynyt tutkimus palvelee eriytyneitä
käytäntöjä. Sektorit ylittävään yhteistyöhön ei löydy osaamista eikä aikaa.
Aika pitkälle saman kritiikin voi kohdistaa suomalaiseen
sosiaaliturvapolitiikkaan, huomauttaa Aukee.
Hänen kanssaan samoilla linjoilla on STKL:n tutkija, yksi Sosiaalibarometri 2004:n
tekijöistä, Aki Siltaniemi. Hän sanoo, että mahdollisuudet puuttua epäkohtiin
ovat olemassa, mutta poliittista tahtoa ja sitä myöten rahaa ei ole.
Barometrin mukaan median ja auttamisen kannalta epäseksikkäät ryhmät, kuten
pitkäaikaistyöttömät, asunnottomat, huumeiden käyttäjät tai vankilasta vapautuneet,
saavat huonosti tarvitsemaansa tukea tai hoitoa.
Vuosi vuodelta barometreissa nousee sama tilanne esiin. Kun mikään ei kohene, voi
Siltaniemen mielestä perustellusti päätyä ajatukseen, että yhteiskunta on hiljaisesti
hyväksynyt eräiden ryhmien syrjäytymiskehityksen ja jäämisen yhteiskunnan
ulkopuolelle.
Palvelujärjestelmä nostaa kädet pystyyn, sanoo Siltaniemi.
Tukitaso on romahtanut
Kuinka sosiaalibarometrin osoittamia epäkohtia voisi korjata? Siltaniemen mukaan on
vaikea antaa patenttiratkaisuja, sillä leikkauksia on tehty lähes kaikilla
sosiaaliturvan sektoreilla ja leikkausten lisäksi on myös suuri määrä etuisuuksia,
joiden reaaliarvo ei ole säilynyt, koska korotuksia ei ole tehty.
Yksi tapa, jolla voitaisiin saada suurelle joukolle ihmisiä nopeasti
helpotusta, on ensisijaisten etuuksien (kuten perustyöttömyysturvan sekä sairaus- ja
äitiyspäivärahojen) tason korottaminen. Se auttaisi välittömästi monen ihmisen
talousvaikeuksiin.
Marginalisoituvien erityisryhmien kuten pitkäaikaistyöttömät ja
mielenterveysongelmaiset kohdalla tarvitaan erityissatsauksia, muun muassa kohdennettua
sosiaali- ja yhdyskuntatyötä.
Siltaniemen mukaan universaali, kaikkiin kansalaisiin ulottuva hyvinvointimalli
näyttää yleisesti toimivan kohtalaisen hyvin ja pystyy ehkäisemään syrjäytymistä
tai marginaaliin tipahtamista.
Mutta kun katsoo palveluntuottajien arvioita, selviää, että järjestelmä ei
pysty auttamaan jo tipahtaneita. Se on vakava puute.
Voiko tätä selittää, että järjestelmä on rakennettu keskiluokkaiseksi ja
keskiluokan ehdoilla? Siltaniemen mukaan se on mahdollista, koska se on universaalin
järjestelmän perusta.
Kaikki maksavat ja hyötyvät, mutta heikkoutena on, että heikoimmassa asemassa
olevat uhkaavat jäädä heitteille, jos poliittista suoraselkäisyyttä myös näiden
ryhmien auttamiseen ei löydy, hän sanoo.
Takaisin normiohjaukseen
Kun hyvinvointivaltion palvelut rahoitetaan verotuksella ja sosiaaliturvamaksuina
kerättävistä varoista, niin onko kohtuullista, että mm. lapsiperheet jäävät
suhteessa heikommalle kuin lapsettomat tai että yhdessä kunnassa saa helposti ajan
terveyskeskukseen, kun taas toisessa pitää jonottaa? Vielä 1990-luvun alussa kuntien
sosiaali- ja terveyspalvelut olivat suhteellisen tiukasti normiohjattuja. Valtiovalta
seurasi kuinka kunnat valtiolta saamansa varat käyttävät.
Tiukasta yhteiskunnallisesta ohjauksesta kuitenkin luovuttiin ja siirryttiin
informaatio-ohjaukseen. Muutokseen oli syynsä ja ideologiansa: haluttiin, että valtion
valvonta vähenee ja kunnat saavat enemmän liikkumavapautta.
Siltaniemi pitää tiukkaan normiohjaukseen palaamista kaksipiippuisena, poliitikoille
kuuluvana asiana.
Jos poliitikot haluavat, että sosiaaliturvaan myönnetyt verovarat myös
päätyvät kuntien sosiaalitoimeen, ne pitää korvamerkitä tai muuten varmistaa,
etteivät ne kulu esim. kunnalliseen golfnurmeen.
Helpointa on karsia ryhmiltä, kuten pitkäaikaistyöttömiltä, jotka eivät
pidä ääntä itsestään. Hiljaisten ryhmien etuudet ovat päättäjille helppoja
leikattavia, jos asioita katsoo valtaväestön kannalta. Moraalin kannalta tilanne onkin
jo toinen, huomauttaa Siltaniemi.
Minusta
olisi hyvä jos sosiaaliturvaa tarkasteltaisiin uudelleen siitä näkökulmasta, että
mitä se antaa yhteiskunnalle, mitä hyötyä siitä on niin talouselämälle kuin
yksittäisille ihmisillekin. Tämähän oli aikanaan Pekka Kuusen perusajatus
eikä huono ollutkaan, sanoo Diakonia-ammattikorkeakoulun tutkimuspäällikkö Sakari
Kainulainen.
Ensimmäisiä tehtäviä olisi legitimiteetin ylläpitäminen siten, että jokainen
kokisi saavansa hyvinvointivaltiosta enemmän kuin siihen sijoittaa. Hänen mukaansa
pahiten ovat rapautuneet palvelut.
Kun resursseja on leikattu erityisesti terveydenhuollossa, niin
väistämättähän henkilöstövähennys näkyy. Se herättää itsensä parempiin
piireihin lukevissa ihmisissä ajatuksen, että yksityiseltä saisi parempaa palvelua.
Kuitenkin valtaosa ihmisistä kokee saaneensa myös julkisesta terveydenhuollon
järjestelmästä hyvää palvelua.
Uhkana on, että hyvinvointivaltion kannatus, joka on väestön keskuudessa erittäin
korkealla, rapautuu. Kainulaisen mukaan sosiaaliturvan sektorikohtainen ajattelu on tullut
tiensä päähän. Tämän voi havaita uusimmissa terveydenhuollon kustannuksia koskevissa
tutkimuksissa ja laajemminkin hyvinvointipuolella.
Koko sosiaaliturvassa sektoriajattelusta pitäisi päästä irti ja tarkastella
sekä palveluita että rahallisia tukia. Esimerkiksi leikkaushoidot ovat vain murto-osa
kokonaiskustannuksista, joita kasvattavat pitkät jonotus- ja kuntoutusajat. Leikkaukseen
pääsyä odotteleville maksetuilla sairauspäivärahoilla voisi rahoittaa monta
leikkausta.
Osa sosiaaliturvan mielettömyyksistä liittyy hallinnollisiin jakoihin eli siihen
mikä kuuluu Kelalle ja mikä toinen taas jollekin muulle. Kainulainen esittää, että
sosiaaliturvaa lähdettäisiin miettimään ilmiöpohjaisemmin:
Rahaa ei kannata haaskata vaan kannattaa tehdä niin, että mahdollisimman
vähällä rahalla saadaan tukea ja turvaa kansalaisille.
1990-kuvun laman pitkänä varjona ovat edelleen pitkäaikaisesti vaikeassa asemassa
olevat ihmiset, joiden aseman parantaminen on Kainulaisen mukaan kiireellinen tehtävä.
Liian moni joutuu hakemaan joko pelkän toimeentulonsa tai sitten lisää tukea
toimeentuloturvasta. Pitkittyessään ongelmat syvenevät ja vaativat suhteettoman suuria
ponnistuksia paluulta.
Tämän jälkeen enää ei ole takaporttia. Sekin, joka oli sellaiseksi
suunniteltu, on jo muodostunut liian suurelle osalle arkipäiväiseksi
toimeentulolähteeksi.
Esimerkiksi diakoniassa näkyy, että sosiaaliturva vuotaa. Ihmiset, joilla ei
ole enää mitään mahdollisuutta ja joiden saama toimeentulotukikaan ei syystä tai
toisesta riitä, valuvat viimeiselle portille eli diakoniatyön asiakkaiksi.
Diakoniatyöntekijöille tilanne on vaikea, koska heidän takanaan ei ole enää
ketään, joka auttaisi näitä ihmisiä. Toisaalta esim. diakoniatyöllä ei ole
välineitä eli rahaa.
Nyt jaetaan ruokapaketteja ja avitetaan arkipäivässä muuten.
Joissain kunnissa synkkyys näkyy toimeentulotukiasioiden pitkinä
käsittelyaikoina. Apua tarvitseva joutuu odottelemaan päätöstä jopa puoli vuotta.
Ainoa oikea kysymys on, millä hän väliajan elää, kun myytävää tai pantattavaa
ei ole, eikä toivoa työstä. Toisaalta, kuten 100 vuotta sitten tai vielä 1930-luvulla,
ihmisten viimeinen apu löytyy diakonia-avusta. Mutta: onko hyvinvointivaltiossa
diakoniatyön tarkoitus viimeisen avun, ruokapaketin, jakamista, tai onko yhden maailman
rikkaimmista valtioista odotettava EU:n ruoka-apulähetyksiä?
Kainulainen esittää Stakesin ylijohtajan Matti Heikkilän tavoin, että olisi
korkea aika kohentaa tukijärjestelmien tasoa ja tihentää turvaverkkoja, että ihmiset
nousisivat pois toimeentuloturvan piiristä.
Vielä isompi ja tulevaisuudessa huolestuttavampi juttu ovat nuoret, jotka
eivät koskaan pääse syystä tai toisesta normaaliin työntekijämalliin, eivät
kouluttaudu eikä heillä ole vaihtoehtoisia tapoja kytkeytyä yhteiskuntaan. Aikuisuuteen
on tulossa kymmenien tuhansien ihmisryhmä, joka on potentiaalisesti jo lähtökohdiltaan
syrjäytymisvaarassa.
Kainulainen sanoo, että työelämän muutosten vuoksi sosiaaliturvan vakuutusajattelu
on pohdittava uudelleen. Moni systeemimme on rakennettu elinikäiseen yhdessä
työpaikassa olemiseen. Sellaista ei nykypäivä ole juuri ollenkaan, vaan on projekteja,
määräaikaisuuksia ja pätkiä.
Ehkä olemme vuosikymmenten saatossa tottuneet liian yksioikoisesti
ajattelemaan, että käydään kouluja, mennään töihin ja jäädään eläkkeelle.
Onko nyt menossa vahva paluu teollistumisen alkuaikoihin, kun valtava
työvoimareservi joutuu joustamaan inhimillisesti katsoen turhankin paljon, Kainulainen
miettii.
Pentti Peltoniemi
Kristian Nivala, piirros