60-luvulla dieselpakokaasuja väitettiin jopa terveellisiksi. Juuri
kukaan ei puhunut rikki-, häkä- tai typpipäästöistä, toteaa Heikkilä kuivasti.
Helsingin liikennelaitos eli HKL ryhtyi kuitenkin ensimmäisten joukossa kokeilemaan
pakokaasujen vähentämistä kymmenkunta vuotta sitten.
Taustalla oli kyllä pikemminkin huoli busseista kuin henkilöstöstä. Vasta
muutama vuosi myöhemmin johtoportaassa tultiin ajatelleeksi, että mekin ehkä voimme
huonosti, Heikkilä muistelee.
Heikkilä oli yksi niistä HKL:n 22 työntekijästä, jotka ilmoittautuivat auliisti,
kun Työterveyslaitoksen tutkija ryhtyi selvittämään, missä määrin työntekijät
altistuvat dieselpakokaasuille.
Projektissa, joka kesti tammikuusta 1999 toukokuun loppuun 2001, tutkittiin myös 12
jätteenkuljettajaa ja yhdeksän jäteaseman työntekijää, kaikki miehiä. 48 hengen
vertailuryhmässä oli myös kolme naista.
Kun on elänyt näinkin pitkään, oli mielenkiintoista nähdä, missä kunnossa
ukko on. Mutta eivät pakokaasut juuri tunnu, eivät ne saa edes nenäkarvoja
väräjämään. Pahinta täällä on pöly, Heikkilä sanoo.
Hengitysilmaa mitattiin pari kertaa ja koehenkilöt joutuivat myös antamaan veri- ja
virtsanäytteitä.
Todettiin, että minä olen erinomaisessa kunnossa ja se tuntui tietysti
hienolta, Heikkilä toteaa.

Projektista ruista ranteisiin
Yhtä tyytyväisiä ovat HKL:n kiinteistöpäällikkö Seppo Jussila ja
Ruskeasuon varikon työnjohtaja Jaakko Kettunen.
Projekti antoi meille turvallisuutta. Näimme, millaisia parannuksia tarvitaan,
mitä plussia ja miinuksia täältä sekä Vartiokylän ja Koskelan varikoilta löytyy.
Vastaus oli toivomamme: pakokaasujen hiukkaspitoisuus oli selvästi alle sallittujen
arvojen, Jussila painottaa.
400 tuntipalkkaisen KTV:läisen ts-valtuutettu Pertti Järvinen vahvistaa, että
tiedot hälvensivät pelkoja.
Ongelmia Ruskeasuolla aiheuttaa se, että bussit joutuvat joskus ajamaan
sisätiloissa jopa parisataa metriä, koska rakennus on vanha, sanoo Kettunen.
Ilmanvaihtoa on kuitenkin korjattu vuosien mittaan, ja Vartiokylän varikko saneerataan
pian.
Päästöt ovat vähentyneet selvästi rikittömän citydieselin ja vuosimallia
1985-2002 olevien bussien myötä, joista uusimmissa on myös katalysaattorit.
Paineilmasysteemi ja tyhjäkäynnin minimoiminen sekä oma ympäristöjärjestelmä ovat
tuoneet HKL:lle sekä laatu- että ympäristösertifikaatin.
Lääkäriin meno pyörtymisen tai pahoinvoinnin vuoksi liian sankan pakokaasun takia
on mennyttä aikaa, kolmikko vahvistaa.
- Poissaolot ovat normaalitasolla, alle korjaamojen keskiarvon, Järvinen tähdentää.
Dieselbussit kaluston ydin
Ruskeasuon varikko on rakennettu 1961, Vartiokylä vuotta aikaisemmin, mutta Koskelan
halli valmistui 1952 olympialaisten alla.
Ruskeasuolla HKL:llä on yli seitsemän hehtaaria yhdessä STA:n bussien kanssa.
Hämeenlinnan väylän ja Metsämäentien eritasoliittymän rakentaminen nakertaisi hiukan
alueen reunaa. Tonttimaa on kallista, joten alueelle voi tulevaisuudessa olla enemmänkin
tunkua.
Tällaiset bussihallit ovat kalliita. Olisi taloudellisempaa pitää autot
ulkona ja lämmittää ennen lähtöä, Jussila sanoo.
Sekä Kettunen että Järvinen epäilevät. Kettunen sanoo, että polttoaine tulisi
kalliiksi ja Järvinen puolestaan veikkaa, että sen paremmin kuljettajat kuin
matkustajatkaan eivät mielellään ajelisi kylmillä busseilla.
Hallissa pyörii pari sataa kuljettajaa, joskaan ei päivittäin. Huoltoporukkaa on 35
ja toimistoväkeä kymmenkunta. Ruskeasuo on noin 190 HKL:n bussin kotipesä. Kaikkiaan
autoja on 450, noin 50:tä eri sarjaa. Ruskeasuon busseista 53 toimii maakaasulla,
seitsemän nestekaasulla ja loput citydieseliä.
- HKL on ottanut tuottajan roolin, tilaaja määrää millaisia busseja tilataan sen
jälkeen kun kilpailuttaminen alkoi, Jussila korostaa.
Kettunen on maakaasun ystävä, mutta kaasubussit vaativat paljon huoltoa ja tulevat
käytössä kalliimmaksi. Turvallisuussyistäkään kaasukalustoa ei saa olla yhdessä
hallissa liikaa.
Ehdottomasti paras vaihtoehto olisivat johdinautot, jollaisia käytettiin ennen
vanhaan linjalla 14. Mutta ne tuskin ovat realistinen vaihtoehto, maakaasubussien määrä
tulee luultavasti kasvamaan, Järvinen veikkaa.
Sähkömoottoria keskustassa ja polttoainemoottoria kauempana käyttäviä hybridejä
kokeillaan Euroopan suurkaupungeissa. Ne voisivat olla sopia meilläkin palvelulinjoille.
Työntekijöiden mielestä pahin epäkohta on ollut siivous, joka nykyisellään on
ulkoistettu, Järvinen kertoo.
Kuljettajat valittavat, että emme reagoi tarpeeksi nopeasti vikailmoituksiin.
Kymmenen vuotta sitten meillä oli huollossa töissä 7080 miestä, mutta sitten
tuli kilpailuttaminen, ja nyt netto on alle 30. Jossainhan se näkyy, Kettunen korostaa.
Ingegerd Ekstrand
Dieselpakokaasut voivat ärsyttää
silmiä, nenää, kurkkua ja keuhkoja. Ne voivat aiheuttaa yskää, päänsärkyä,
huimausta ja pahoinvointia. Allergiset reaktiot voivat voimistua. Altistuminen voi myös
vaikuttaa hengitysjärjestelmään kroonisesti ja pahentaa astmakohtauksia.
Hiukkasaltistuksen ja sydän- ja verisuonitautien välillä on myös todettu yhteys.
Dieselkaasu muodostuu tuhansista kaasuista ja pienistä hiukkasista, arkisesti sanoen
noesta. Pienhiukkaset, jotka vastaavat kooltaan noin viidennestä ihmishiuksesta,
tunkeutuvat syvälle keuhkoihin. Hiukkasiin on sitoutunut tuhansia kemikaaleja, joista osa
on syöpää aiheuttavia, ja ne voivat altistuksen pitkittyessä johtaa suoraan tai
epäsuorasti vaurioihin perimässä eli DNA:ssa.
Muutama vuosi sitten toteutettu Keuhkosyöpä Tukholmassa projekti osoitti, että
liikenne, erityisesti dieselpäästöt, aiheuttivat useamman kuin joka kymmenennen
keuhkosyvän. Amerikkalaiset tutkijat ovat sitä mieltä, että dieselpakokaasut
liittyvät vuosittain 15 000 syöpätapaukseen. Suomessa se vastaisi 300 vuotuista
syöpätapausta.
PAH-yhdisteitä eli polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä muodostuu, kun palaminen on
epätäydellistä. Niitä esiintyy autojen pakokaasuissa, tupakoitaessa ja paistetussa
ruoassa. Mitä epätäydellisempää palaminen on, sitä suurempi on PAH-pitoisuus.
Tavallisimpia PAH-yhdisteitä ovat naftaleeni, fenantreeni ja fluorantiini.
Dieselmoottori tuottaa 20-40 kertaa enemmän hiukkaspäästöjä kuin bensiinimoottori.
Laadultaan paremman dieselpolttoaineen käyttö tehokkaammissa dieselmoottoreissa laskee
PAH-pitoisuutta.
Työterveyslaitoksen tutkijat Kirsti
Savela ja Leea Kuusimäki julkaisivat keväällä viime vuonna raportin
dieselpakokaasuista. He määrittelivät PAH-pitoisuudet ja arvioivat bussivarikkojen ja
jätehuollon työntekijöiden altistumista. Projektin rahoittivat Työsuojelurahasto ja
tutkimuksessa mukana olleet yritykset.
- Vaikka HKL:llä on varikoillaan erittäin hyvä ilmastointi, PAH-pitoisuudet olivat
kaksi, kolme kertaa suuremmat kuin jätekuljetuksissa. Talviaikana PAH-yhdisteille
altistuminen oli kymmenkertaista jätehuoltoon verrattuna, ja jätehuollossa se oli kaksi
kertaa niin suurta kuin huolto- ja toimistotyöntekijöillä ja verrokeilla, Kirsti Savela
mainitsee.
Saadut tulokset eivät olleet mitenkään dramaattisia. Haitallisiksi tunnetut
pitoisuudet alitettiin reilusti, mikä jossain määrin yllätti tutkijat.
Ja hyvä niin, koska dieselpakokaasuille ja PAH-yhdisteille altistuu kymmeniätuhansia
työntekijöitä, joukossa muun muassa korjaamoilla, valimoissa, rakennuksilla ja
rautateillä työskenteleviä. Dieselpolttoaineita käytettiin Suomessa vuonna 2000
kaikkiaan 2,12 miljoonaa kuutiometriä.
Vaikuttavia tekijöitä geenit ja ulkoiset tekijät
Altistumistaso, altistumisaika ja lämpötila voivat tiettynä yhdistelmänä johtaa
kynnyksen ylittymiseen. Mutta ihmiset reagoivat PAH-yhdisteisiin aivan erityisen
yksilöllisesti.
Pitkäaikainenkin altistuminen on riski vain osalle ihmisistä. Ehkä ihmiset pitäisi
tulevaisuudessa seuloa yksittäin, etteivät he joutuisi vääränlaisiin töihin, Savela
heittää.
Raporttiin ei sisälly suoranaisia suosituksia, vaikka se esim. HKL:llä onkin otettu
työympäristötyön pohjaksi. Uusi, samoilla raiteilla liikkuva projekti on ehkä
tulossa. Savelan mielestä olisi hyvä, jos mukaan saataisiin myös varustamoja, sekä
siksi että laivoilla on isoja dieselmoottoreita että sen tilapäisen altistuksen vuoksi,
jolle miehistö altistuu autokansilla. Yksi asia ovat myös ympäristövaikutukset.
- PAH-pitoisuuksia voidaan alentaa hankkimalla uutta kalustoa, parantamalla
ilmastointia, käyttämällä suodattamia ja imureita. Polttoaine sen sijaan on jo meillä
hyvätasoista. Jos altistut dieselpakokaasuille, käytä hengityssuojainta. Jos kärsit
hengitysvaikeuksista, pyydä, mikäli mahdollista, siirtoa toisiin tehtäviin. Ja lopeta
tupakointi, hän neuvoo.
Sekä työterveyslaitos että Fortum ovat mukana seitsemän yhteistyökumppanin
EU-projektissa, jossa selvitetään hiukkaskoon vaikutusta keuhkokudokseen. Tavoitteena on
kehittää uusia diagnoosimenetelmiä, kartoittaa riskejä ja prosesseja ympäristöön
liittyvien haitallisten terveysvaikutusten ja niiden syiden vähentämiseksi. Suomen
Akatemian vanhempana tutkijana Kirsti Savela on mukana myös tutkimushankkeessa, jossa
selvitetään pienhiukkasten vaikutuksia DNA:han.