Verojen huojennuksessa järjestö
näkee vähän pelivaraa. Sen sijaan verotuksen rakenteissa remonttia piisaisi.
SAK:n työllisyysteeseissä liikutaan pitkälti samoilla vesillä kuin esim. Sailaksen
työllisyystyöryhmässä. Mutta erojakin on: SAK suhtautuu torjuvasti ryhmän kaavailuun
lisätä osa-aikaisuutta ja matalan ammattitaidon hanttityötä ja korostaa voimakkaasti
työnantajien parempaa vastuuta työntekijöistään.
SAK:n paperista ilmenee, että työnantajien viime tupo-kierroksella torppaama ja
irtisanomiskynnyksen nostoon tähtäävä muutosturvaraha on vakiintunutta tavaraa
järjestön tulevissakin vaatimuksissa.
Tavoitetta 75 prosentin työllisyysasteesta ja viiden prosentin työttömyydestä
tämän vuosikymmenen loppuun mennessä SAK pitää kovana. Tällä hetkellä työllisiä
on 66 pros. ja työttömyys 9,5 pros.
SAK:n työllisyyspaletissa talouden kasvu kulkee kaiken edellä, koska se yhä lisää
parhaiten työllisyyttä. Kasvu takaa kunnollisen verokertymän, vahvan ja hyvin
palvelevan julkissektorin, kohtuullisen sosiaaliturvan ja myös mahdollisuuden
verohuojennuksiin.
Kasvun eväät kunnossa
Suomessa on SAK:n mukaan mahdollisuus jopa muita maita nopeampaan kasvuun, koska
erilaisia rakenteellisia esteitä on raivattu tehokkaasti. Maan julkinen velka,
eläkemenot ja firmojen ja kotitalouksien rahatilanne ovat hallinnassa, työmarkkinat
joustavat, työvoima osaavaa, sosiaaliturva järjestyksessä ja työn verotuskin alenemaan
päin.
Parempaan työllisyyteen vaikuttaa keskeisesti myös aktiivinen elinkeino- ja
aluepolitiikka. SAK näkee tärkeänä teollisuuden ja palveluiden hyvän
toimintaympäristön ja löytää hyödyntämättömiä mahdollisuuksia mm. matkailusta,
kuljetuksista ja hyvinvointi ja hoivapalveluista.
Työllisyys riippuu järjestön mukaan myös hyvästä asuntopolitiikasta toisaalta
rakennustyöpaikkojen ja toisaalta työssäkäynnin mahdollisuuksien kautta. SAK
muistuttaa jälleen myös sosiaalisen asuntotuotannon tärkeydestä.
Holmin-Vihriälän -malli ei kelpaa
Koska hyvän ammattitaidon ja työllisyyden yhteys on kiistaton, SAK korostaa
työlähtöisen koulutuksen tärkeyttä. Se katsoo, että työnantajien vastuuta
henkilöstönsä osaamisesta on lisättävä ja ensi vuonna alkava aikuiskoulutuksen
nosto-ohjelma pidettävä keskeisenä sivistystavoitteissa.
Yrittäjyyttä voitaisiin SAK:n mielestä edistää suosimalla arvonlisäverotuksella
työvoimavaltaisia palveluita. Valtiovallan tutkimus- ja tuotekehitystuissa sekä
erityisrahoituksessa järjestö näkee myös kohennuksen varaa.
Keinoja parantaa työllisyyttä on etsittävä myös työnantajamaksujen tuesta, mutta
sosiaaliturvaa horjuttamatta, SAK linjaa. Työnantajien saaman tuen on kohdistuttava
työttömyyden kovaan ytimeen, tuki ei saa houkutella matalapalkkapolitiikkaan tai
lisätä osa-aikaisuutta ja mikä tärkeintä: SAK haluaa vedenpitävää faktaa myös
tukien työllisyysvaikutuksista.
Ns. HolminVihriälän -malliin matalan tuottavuuden työn tuesta SAK
suhtautuu suurin varauksin, eikä pidä sitä esitetyssä muodossa kelvollisena. Malli
olisi 700 milj. euron hintaansa ja ehkä 20 000 työpaikkaan nähden kallis ja
tehottomampi kuin jos vastaavat roposet käytettäisiin aktiiviseen työvoimapolitiikkaan.
Työnantajamaksuissa jo olevia monia portaita ei SAK:n mukaan tarvita enää yhtään
lisää ennen kuin nykyisten järjellisyys on selvitetty.
Työn syrjä on tärkeä
SAK:n lääkkeisiin sisältyy myös nippu aktiivisen työllisyyspolitiikan toimia.
Järjestö näkee tärkeänä hankkeen sosiaalisista yrityksistä, haluaa nuorille takuun
peruskoulun jälkeisestä koulutus-, harjoittelu- tai työpaikasta ja korostaa
työnantajien vastuuta pitää kiinni varsinkin kokeneesta työvoimastaan.
Työpolitiikassa tulee priorisoida aktiivinen työn tarjonta, eikä työttömyyttä saa
päästää pitkittymään yli puoleksi vuodeksi.
Vajaakuntoisille pitkäaikaistyöttömille, joita työministeriö arvioi olevan noin 20
000, tarvittaisiin lisää kuntoutus-, koulutus- ja työharjoitteluvaroja ja osalle
heistä pitäisi etsiä toimeentuloa myös eläkejärjestelmästä.
SAK:n mielestä myöskään maahanmuuttajien työllisyyden eteen ei ole tehty
tarpeeksi. Näillä ihmisillä on usein kielitaito- ja ammattikoulutusvaje ja he joutuvat
myös asenteiden vuoksi työmarkkinoilla paarialuokkaan.
Verotukseen rakennemuutoksia
Lähivuosien verotuksessa SAK keskittyisi ensikädessä työllisyyttä tukeviin
uudistuksiin ja verotuksen rakenteen muutoksiin. Yleisen veroalen mahdollisuutta
järjestö pitää marginaalisena ja korostaa, että huojennusten on oltava
yhteiskunnallisesti kestäviä.
Tilaa palkkaverojen alennukselle SAK järjestäisi kiristämällä pääomien,
kiinteistöjen ja ympäristön verotusta. Työn verotuksessa voisi keventää
työmatkakuluja, pienten ansioiden veroja, pienipalkkaisten työnantajamaksuja,
kotipalvelujen verokiilaa ja työvaltaisten palveluiden alv:tä.
Nykyisen, vaikkakin kansainvälisesti kevyen 29 pros. yhtiöveron aleen SAK ei näe
tarvetta. Sen sijaan samansuuruista pääomatuloprosenttia voitaisiin korottaa, esim.
Ruotsin-malliseen 30 prosenttiin.
Nykyinen yhtiöveron hyvitysjärjestelmä, jossa 29 pros. vero maksetaan vain yhtiön
voitosta, mutta ei enää sen maksamista osingoista, on SAK:n mielestä
epäoikeudenmukainen, koska se päästää osingonsaajat EU:n keveimmällä verotuksella.
SAK mielestä parasta olisi palata huolellisesti harkittuun klassiseen
osinkoverotusjärjestelmään, jossa verot maksetaan sekä voitoista että osingoista.
Tämä nostaisi osinkotulojen kokonaisveroprosentin lähemmäksi palkkaverotusta.
Järjestö tutkisi tällä kohtaa myös Euroopassa yleistä yhtenäisen
tuloverojärjestelmän mallia.
SAK löytää kireämmän veroruuvin varaa myös luovutusvoitoista. Yksityisten
eläkevakuutusmaksujen vähennysoikeudesta järjestö luopuisi ja siirtäisi verovapauden
eläkepäiviin.
Kun metsäverotuksen siirtymävaihe 2006 päättyy, SAK:sta olisi aika panna myös
pellot ja metsät kiinteistöverolle.
Alv-tuotot viinapaineissa
Välillisissä veroissa alevara on SAK:n mukaan varsin pieni. Tämä johtuu ennen muuta
EU:n ensi vuoden alussa tuomista viina- ja tupakkaveron alennuspaineista. SAK pitää
tärkeänä, että vuoden kuluttua alkava sopeutus hoidetaan mahdollisimman pienin
veromenetyksin.
Jos alv-alelle rakoa syntyy, sen SAK käyttäisi työllistävien ruokaravintoloiden
annosten veron pudottamiseen 22 prosentista 17:ään ja ruuan alv:n alennukseen. Suomessa
elintarpeiden alv. (17 pros.) on Tanskan jälkeen EU:n toiseksi korkein ja 2,5-kertainen
unionin keskitasoon verrattuna. Yleisimmin ruuan alv:tä on vaadittu Suomessa 12
prosenttiin.
Eero Kosonen