Kokonaisuuksien katoamista ihmettelevä
lainaus on työhyvinvointia käsittelevästä tutkimuksesta "Hullun työn
tauti".
Työelämän pirstaloitumisen ymmärtää, kun ajattelee esim. termiä 'ura'.
Alunalkujaan ura tarkoitti polkua tai kärrytietä. Työelämässä ura merkitsi
puolestaan sitä, että ihmiset menivät parikymppisinä tehtaaseen, toimistoon tai
pellolle ja loivat työuransa siellä.
Tällainen työura turvallisuuden- ja lojaalisuudentunteineen kuuluu historiaan. Näin
väittää amerikkalainen sosiologi Richard Sennett kirjassaan "Työn uusi
järjestys".
Nykyajan verkostomaailmassa oleellista on yhteistyösuhteiden ja organisaatioiden
joustavuus. Verkostojen pitäisi olla joko helposti muutettavia tai kokonaan purettavia,
ja sitä myötä myös työntekijältä vaaditaan joustavuutta. Ja joustavuutta on
monenlaista:
- Työaika joustaa.
- Työvoiman määrä joustaa.
- Työtehtävissä joustetaan.
- Tuotannon määrä joustaa ja itse tuote sopeutetaan joustavasti markkinoiden
tarpeisiin.
- Tuotetta valmistetaan alihankkijoilla joustavasti ympäri maailmaa, mistä seuraa se,
että harva on tekemisissä valmiin, kokonaisen tuotteen kanssa.
Vakaan työuran lyhyt historia
Kun verrataan verkostoideologiaa sadan vuoden takaiseen työelämän tehokkuusoppiin,
fordismiin, ero on radikaali.
1900-luvun puoliväliin saakka uskottiin liukuhihnahalleihin. Hihnan toisessa päässä
alkoi tuotteen valmistus ja toisesta päästä ajettiin valmis t-mallin Ford ulos.
Pitkäjänteistä ja keskittynyttä työuraa korostanut aikakausi oli historiallisesti
lyhyt: jokunen vuosikymmen 1900-luvun puolivälin jälkeen. Näinä vuosikymmeninä
työntekijä saattoi edes jollain luottavaisuudella suhtautua tulevaisuuteen ja
laskeskella, kuinka oma talous tulee kehittymään.
Tosin turvallisuuden kääntöpuolena oli usein riippuvuus työnantajasta. Tätä ennen
työntekijä eli lähes säätelemättömässä kapitalismissa.
Mutta minkälaisessa kapitalismissa eletään nyt ja mitä 2000-luvun työmaailma tekee
työntekijälle? Näihin kysymyksiin Sennett etsii vastauksia kirjassaan, joka on saanut
alaotsikoksi "Miten uusi kapitalismi kuluttaa ihmisen luonnetta".
"Nainen on viime kuukausina ollut pitkästä aikaa palkkatyössä. Hänellä on
myös työyhteisö ja työtilat. Hän sanoo järkyttyneensä siitä, etteivät ihmiset
kokoonnu puhumaan yhdessä työasioista ja kunkin tekemisistä. He eivät tiedä, mikä on
itse kunkin panos, mitä työkaverit tekevät. Yhteisyys ja hyvän työtoveruuden
kokeminen on kuitenkin tarpeen."
"Verkottuminen teeskentelyä"
Verkostomaisen työympäristön vaikutuksista työntekijöiden hyvinvointiin
tiedetään vähän, sanoo tutkija-kirjailija Eero Riikonen. Hän epäilee, että
verkottumisen ajatusta on idealisoitu liikaa ja että sen vuoksi koko sana on lähes
käyttökelvoton.
Verkostojen sijasta pitäisi puhua teeskentely-yhteiskunnasta. Se pärjää, joka osaa
parhaiten esittää osaansa. Ehkä selkeimmin tätä esittämistä voi seurata television
Selviytyjätseikkailusarjan kaltaisista ohjelmista. Niissä kilpaillaan, mutta ei
liian räikeästi, muodostetaan tiimejä ja äänestetään heikointa lenkkiä ulos
aivan kuten työpaikoillakin.
Sennettin mukaan ihmiset eivät kykene tai ehdi luomaan pitkäaikaisia suhteita
toisiinsa teeskentelyä vaativassa ja joustavuuden takia jatkuvasti muuttuvassa
työmaailmassa. Tällöin työntekijät eivät myöskään koe luottamuksen, sitoutumisen
ja lojaalisuuden tunteita työpaikallaan. Ongelmien tullen työntekijä ei tiedä, kehen
voi luottaa.
Ihmisen ääni työpuheisiin
"Ei pitkän ajan sitoumuksia" kuuluu siis aikamme slogan, ja tästä Sennett
johtuu ajattelemaan perhe-elämää ja ystävyyssuhteita ja kysyy, miten nopeatempoisessa
yhteiskunnassa voi pyrkiä pitkäjänteisiin päämääriin. Millä tavalla kestäviä
sosiaalisia suhteita voi ylläpitää?
Eero Riikosen mukaan olisi ihme, jos työelämän toiminta (eetos) ei vaikuttaisi myös
yksityiselämän puolella, varsinkin kun työ- ja vapaa-ajan raja on alkanut hämärtyä.
Sennettin mukaan tämä johtaa ihmisen sisäiseen rapautumiseen. "Nykyinen
nopeatempoinen kapitalismi uhkaa kuluttaa häntä (ihmistä) sisältäpäin, etenkin
niitä luonteenpiirteitä, jotka tekevät ihmisestä ihmisen, sitovat meidät toinen
toisiimme, tekevät meistä aidosti, vahvasti itsellisiä."
Sennett ei siis anna kovin valoisaa kuvaa työn uuden järjestyksen vaikutuksista.
Eero Riikonenkaan ei osaa heti vastata, miten tästä mennään eteenpäin, mutta:
Toivon, että yksittäisen ihmisen ääni, kokemukset ja tarinat otettaisiin
mukaan työelämäkeskusteluun, tosin hyödyn ja tehokkuuden ilmapiirissä tämä ei
useinkaan onnistu. Kuitenkin päällepäin turhanaikaisilta tuntuvat tarinat luovat
merkityksiä niin pienille kuin suurillekin tapahtumille arjessa ja niiden avulla ihminen
voi olla se toivottu luova ja tuottava työntekijä.
Toisaalta Riikonen epäilee, että jos ihmiset alkavat yhä enemmän arvostaa arjen
hyvinvointia, saattaa työntekijöistä olla tulevaisuudessa pulaa. Sosiaalialan töissä
tämä näkyy jo nyt.
Riikosen tapauksessa arjen, omien kokemusten ja tarinoiden arvostus on johtanut hänet
myös kirjailijaksi, "Minkkiset minussa" -kirjan kirjoittajaksi.
Kirja kertoo siitä, mitä voi tapahtua, kun ihminen alkaa ihmetellä omaa, töiden
puristuksessa kalvennutta arkeaan:
"Minkkiset ovat huolissaan myös työkeskeisyydestäni. Niiden mielestä
työpaikkani, jota ne pitävät minuuden pyöreänä pesänä, kaipaa uusia
pyörimisakseleita. Akselit ovat alku kaikelle muulle. Niiden tekemiseen tarvitaan
kuitenkin monenlaista tavaraa. Jos hyvin käy, kaikki alkaa vaappua."
Sari Putkonen
Kirjoittaja on
vantaalainen tiedetoimittaja.