Liitto laskee, että autoliikenne on
jäänyt teollisuuden ansioista 12 pros. jälkeen aikavälillä 19862000. Sama
takapakki jatkui liiton puheenjohtajaksi uudelleen valitun Timo Rädyn mukaan myös
tuoreimmissa, viime vuoden palkkatilastoissa.
Teollisuuden tasoa liitto perustelee tavoiteohjelmassaan mm. sillä, että sen
sopimusalojen töissä vaadittava ammattitaito, vastuu ja kuluttavuus ovat vähintäänkin
teollisuuden vertaisia.
Kuljetuksen palkkojen kehityksen pitää liiton mukaan perustua työskentelyaikaan
alalla eikä yrityksessä.
Palkkojen on taattava työntekijöille kohtuullinen toimeentulo. Tämä tarkoittaa,
että kokoaikaisen työn ja jatkuvan työsuhteen tulee olla työntekijöille perusoikeus.
Jos palkollinen haluaa tehdä omista tarpeistaan lähtevää lyhyempää päivää, hän
ei saa tulla työnantajalle halvemmaksi kuin kokoaikainen.
Toiseksi sopimuspolitiikan keihäänkärjekseen AKT nostaa työajan, jota se haluaa
lyhennettävän ansiotasoa alentamatta. Kasan ongelmia liitto löytää myös kuljetuksen
periodityöstä, jossa työvuorot tulisi pyrkiä puristamaan yhtäjaksoisiksi,
samanpituisiksi ja kunnon lepotauot sisältäviksi. Lyhyet vuorot liitto torpparisi
sopimuksilla kokonaan, mutta lyhetäisi toisaalta myös 5,5 tunnin katkottomia
ajorupeamia.
AKT lupaa kehittää tes-määräyksiään niin, että koko työhönsidonnaisuusaika
lakisääteisiä taukoja mukaan laskematta luetaan työajaksi. Autoliikenteen sopimuksissa
työpäivän voisi katkaista enintään tunnin pituinen palkaton tauko.
Edustajakokous sisällytti työaikatavoitteisiin myös viikon syysloman, jonka AKT itse
kevään korvalla lanseerasi keskusteluun.
Kokousedustajien mukaan lisälomaviikko tukisi konkreettisella tavalla viime syksyn
sosiaalipakettia, joka pyrkii mm. lykkäämään eläkkeelle lähtöä ja vähentämään
työuupumusta.
Timo Rädyn mukaan uusi lomaviikko aiheuttaisi työnantajille noin 3,5 pros.
lisäkustannukset, jotka voitaisiin ottaa huomioon palkkavaatimuksissa vaikkapa useamman
vuoden ohjelmalla.
Räty arvioi, että syyslomaviikko ei ihmeemmin horjuttaisi koko kansantaloutta, koska
se parantaisi sosiaalisten vaikutustensa ohella myös mm. työllisyyttä ja kulutusta.
AKT pitää työaikakysymyksiä keskeisinä tämän hetken alakohtaisina ongelminaan.
Useimmat solmut on Rädyn mukaan avattavissa kuitenkin kustannusneutraalisti, jos
vastapuolella vain tahtoa riittää.
<V>Leikkauksista parannuksiin
<T>Sopimuspolitiikassa yleensä AKT noudattaa jatkossa ja myös lähestyvällä
kierroksella melkein ikiaikaista linjaansa: ratkaisevaa on sopimuksen sisältö eikä sen
muoto.
Seuraavaa sopimusta liittonsa kulmasta tarkastellessaan Timo Räty vaati loppua
leikkausten hallitsemalle sopimus- ja yhteiskuntapolitiikalle.
Viime vuosikymmenen taka-askelten tiellä ei voida enää jatkaa. Pätkityt
työsuhteet, ulkoistetut toiminnot, kiristetty työtahti, ideologisoitu kilpailuttaminen,
heikentyneet työolosuhteet ja karsittu sosiaaliturva vaativat korjausta, hän luetteli.
AKT:n tupoehdoksi Räty asetteli reilut palkankorotukset ilman veronalennuksia.
Yhteisen sopimuksen tulee myös jättää tilaa liiton työaikoihin liittyville
alakohtaisille pulmille ja sisältää koko palkansaajakentälle tärkeitä laadullisia
parannuksia.
<V>Työlista osastoille
<T>Järjestötoiminnan AKT vie yhä painavammin työpaikoille ja patistaa
ammattiosastoja tämän työn moottoriksi.
Edustajakokous antoi osastoille melkein ukaasin huolehtia mm. alueensa
järjestäytymisestä sekä luottamusmiesten ja ts-valtuutettujen valinnasta
työpaikoille.
Jokaisen osaston on solmittava yhteys kaikkiin alueensa työpaikkojen työntekijöihin
ja katsottava sitä, että luottamushenkilöt ovat aktiivisia ja koulutettuja edunvalvojia
yhdessä osastojen ja liiton toimitsijoiden kanssa.
Osastojen tulee ideoida nuoria ja rivijäseniä kiinnostavaa toimintaa, jotta myös
heidät saadaan mukaan päätöksentekoon. Niin ikään osastojen olisi vielä
lisättävä vaikuttamistaan alueensa yhteiskunnallisiin tapahtumiin yhdessä kaikkien
kuljetusliittojen ja SAK:n paikallisjärjestöjen kanssa.
<V>Liittosihteeristä tiukka vaali
<T>Liiton johdossa jatkaa yksimielisesti entinen troikka: puheenjohtajana Räty,
liittosihteerinä Matti Vehkaoja ja sihteerinä Juhani Koivunen. Valtuuston
kokassa pysyy tuttu mies, Esko Jokikokko Oulusta.
Troikasta Vehkaoja tulee eläkeikään ensi vuoden syyskuussa. Hänen seuraajakseen
kokous valitsi jo tässä vaiheessa liiton järjestö- ja koulutussihteeri Juhani
Salmelan.
Liittosihteeritaistelu olikin oikeastaan ainoa AKT:n kokousta sähköistänyt kysymys,
kun postista kilpaili Salmelan ohella tasapäisesti myös liiton palkkasihteeri Markku
Viitanen.
Ratkaisua väännettiin selväksi ensimmäisen kokouspäivän päättäneessä
kolmituntisessa sd-ryhmän yökokouksessa, josta Salmela tuli ulos voittajana äänin
158115.
Salmela, 51, keräsi kannatuksensa eri puolilta maata, mutta varsinkin Helsingin ja
Uudenmaan suurista ryhmistä. Rukkaspuolen ehdokkaaksi sanottua Viitasta taas tukivat
varsinkin Turku, Pori, Kymi ja ahtaajaedustajien enemmistö.
Valtiot. kand. Salmela työskenteli ennen nykyisiä tehtäviään sekä AKT:n Vaasan
että Oulun piiritoimistoissa. Hän on myös opettanut sekä Kiljavan että Pohjolan
ay-opistossa.
Suuri sali äänesti kokouksen mittaan vain kerran torjuessaan liittosihteerin ja
sihteerin tittelien muuttamisen pää- ja apulaispääsihteereiksi.
<K>Kun käsi uudesta liittosihteeristä oli demariryhmässä väännetty, AKT:n
johto valittiin yksimielisesti. Puheenjohtajana jatkaa Timo Räty (vas.),
liittosihteeriksi nousee Juhani Salmela Matti Vehkaojan jälkeen ja sihteerinä pysyy
Juhani Koivunen.