vane.jpg (302 bytes)

liitto.jpg (4494 bytes)

Lentoemännät ja stuertit
lisäävät ruutia edunvalvontaan

minu.jpg (764 bytes)  SLSY epäilee Finnairia aasialaisten alipalkoista

mine1.jpg (716 bytes)  Ulkomaalaisen halpatyövoiman uhka, tasa-arvopulmat ja työehtosopimuksen tulkintaongelmat vaikuttivat päällimmäisenä siihen, että Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY vaihtoi kesäkuun alussa järjestöllistä kotiaan ja lähtee terävöittämään edunvalvontaansa SAK:n tuella.

Vieläkin monien pikkutyttöjen ja –poikien ihanneammatti, lentoemännän ja stuertin työ, on fyysisesti ja henkisesti raskasta matkatyötä, jossa työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen ei aina ole helppoa ja jota varjostavat monet terveydelliset riskit, kuten neutronisäteily.

Ammatissa kuitenkin viihdytään useimmiten eläkkeelle saakka, vaikka matkustaja ani harvoin näkee ikääntynyttä lentoemäntää. Kaikki tuntuvat aurinkoisilta, hyvinvoivilta, nuorilta ja kauniilta.

– Nuoruus ja kauneus on katsojan silmissä. Työnantajamme Finnairin näkökulmasta meistä suurin osa on liian vanhoja. 40—50–vuotiaiden joukko ammattikunnan keskuudessa on suuri. Alalta ei vaihdeta toiselle eikä lähdetä kovin usein työkyvyttömyyseläkkeelle, sanoo SLSY:n puheenjohtaja, stuertin työtä 30 vuotta tehnyt Olli Nurminen.

Lentoemännät ja stuertit pääsevät eläkkeelle 58-vuotiaana, ja viime vuosina on tarjottu mahdollisuutta lähteä 55-vuotiaana, jos takana on 30 palveluvuotta.

– Moni ikääntynyt on tarttunut erikoistarjoukseen, sillä työtahti on kiristynyt. Nyt hoidetaan valtavalla vauhdilla suuria matkustajamääriä, yhdistyksen varapuheenjohtaja ja miltei 20 vuotta lentoemäntänä työskennellyt Thelma "Tinnu " Åkers mainitsee.

Vaikka lentoemännän ja stuertin työssä ei ehkä olekaan enää glamouria, jota vielä parikymmentä vuotta sitten saatettiin kokea, jokainen työvuoro on Nurmisen mielestä pieni seikkailu. Parasta työssä on kuulemma mahtava joukkuehenki.

– Venymme porukkana ja iloitsemme toisistamme. Hyvä porukka on työn helmi, joka kannattelee hankalienkin hetkien yli, Tinnu Åkers sanoo.

Halpatyövoima nurkan takana

Työolot sekä isännän ja omistajien otteet ovat viime vuosina tiukentuneet niin, että SLSY alkoi pohtia edunvalvontansa tiukentamista.

– Aloimme miettiä, olisiko jokin muu keskusjärjestö kuin Akava meille sopivampi kotipesä nykyisessä tilanteessa. Päädyimme SAK:hon, puheenjohtaja kertoo.

Yhdistys ehti kuulua Akavaan 28 vuotta, sitä ennen se oli TVK:n jäsen. SAK:ssa SLSY on itsenäinen jäsenyhdistys, mikä olikin lentoväelle järjestön vaihtamisen edellytys.

Kuten muillakin kuljetus- ja palvelualoilla ulkomaalaisen halpatyövoiman uhka on nyt todellista myös Finnairilla. Yhtiö on palkannut vuodeksi thaimaalaista ja kiinalaista vuokratyövoimaa Kaukoidän reiteilleen. Heille ei makseta täkäläisen työehtosopimuksen mukaista palkkaa eikä noudateta työehtoja.

Toinen työvoiman hinnan dumppaus uhkaa etelärajoilta. Finnair on vähemmistöosakkaana virolaisessa Aero-AS-yhtiössä, joka suunnittelee potkurikonelentoja Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Jyväskylää. Matkustamomiehistö ja palkat olisivat virolaisia.

– Uskomme, että ulkomaalaisen halpatyövoiman ongelmaan kyetään tarttumaan SAK:ssa. Koskeehan asia kaikkea kuljetusta ja palvelualoja, Nurminen sanoo.

Lentoemännät ja stuertit eivät ole vaihtaneet järjestöllistä kotiaan odotuksena kuu taivaalta, mutta omaan edunvalvontaansa he kaipaavat jämäkkyyttä, terävyyttä ja myös tukea muilta.

– Joudumme edelleenkin itse asettamaan tavoitteemme ja tekemään varsinaisen edunvalvontatyön, mutta uskomme SAK:n yhteiskunnallisen painoarvon siivittävän myös meidän tavoitteitamme, puheenjohtajat sanovat.

Ulkomaalaisen työvoiman uhkan lisäksi yhdistyksellä on ollut useita selkkauksia työnantajansa kanssa työehtosopimuksen tulkinnasta. Tapauksia on puitu myös työtuomioistuimessa. Lisäksi tasa-arvovaltuutettu on saanut pöydälleen myös finnairilaisia koskevia lausuntopyyntöjä.

– Määräaikaisuuksia ei ole jatkettu, kun lentoemäntä on raskaana, Tinnu Åkers sanoo ja toivoo SAK:sta tukea myös tasa-arvopulmien ratkaisuihin.

Naisvaltainen lentoväki

SLSY:n noin 1 800 jäsenestä 90 pros. on naisia. Suurin osa yhdistyksen jäsenistä työskentelee Finnairilla, jonka kanssa yhdistys tekee työehtosopimuksen. Air Botnian kanssa on käynnissä työehtosopimusneuvottelut. Yhdistykseen kuuluu jonkin verran myös Golden Airin henkilöstöä.

Suurin osa lentoemännistä ja stuerteista on suorittanut ylioppilastutkinnon ja iso osa myös korkeakoulututkinnon, mistä johtuen yhdistys on aikanaan liittynyt Akavaan. Finnair kouluttaa henkilöstönsä kolmen kuukauden lentoemäntä- ja stuerttikurssilla. Yhtiössä on paljon määräaikaisia, jotka odottavat vakinaistamistaan tiukassa virkaikäjärjestelmässä. Myös palkkaus ja lentotoiveet määräytyvät senioriteetin mukaan.

– Pidämme järjestelmää hyvin oikeudenmukaisena, Nurminen sanoo.

Lentoemännän ja stuertin alkupalkka lisineen on vajaa 1 400 euroa, 20 vuoden jälkeen vajaa 3 000 euroa. Kokonaispalkasta noin 40 pros. koostuu erilaisista lisistä.

– Senkin näemme oikeudenmukaisena. Se, joka lentää ikävät vuorot ja tekee ikävät työajat, saa korvauksen. Voimme vaikuttaa melko paljon työaikoihin, jotka joustavat ihmisten perhetilanteen mukaan, Tinnu Åkers sanoo.

SLSY:llä on Vantaalla oma toimisto, jossa työskentelee järjestösihteeri Lotta Savinko. Yhdistyksellä on kuusi luottamusmiestä, joista jokainen tekee kahden viikon jakson kerrallaan.

– Olemme havainneet hyväksi, että luottamusmiehet tekevät myös käytännön työtä, jotta eivät vieraannut arjen ongelmista. Käytännössä meillä on kerrallaan vuorossa puolitoista luottamusmiestä, itsekin luottamusmiehenä aikanaan toiminut Nurminen kertoo.

Lisäksi yhdistys on palkannut lakimiesapua juttujensa hoitoon.

Leena Seretin

 

 

SLSY epäilee Finnairia aasialaisten alipalkoistaalkuun

mine1.jpg (716 bytes)  Lentoemäntien ja stuerttien SLSY epäilee, että Finnair maksaa alipalkkaa viime vuoden lopulla Pekingin- ja Bangkokin-reiteilleen vuokraamilleen 50 kiinalaiselle ja thaimaalaiselle lentoemännälle ja stuertille. Yhdistys on tehnyt alipalkoista tutkintapyynnön Helsingin rikospoliisille.

SLSY:n selvitysten mukaan helmikuussa työluvan Suomesta saaneille aasialaisille maksetaan palkkaa vain lentotunneilta, mutta ei työtunneilta, he eivät saa yö-, ylityö- ja pyhätyökorvauksia, päivärahaa, myyntiprovisiota ja päivystys- ja vajaamiehityskorvauksia. Myöskään heidän työvuoroihinsa ja kiintiövapaisiinsa ei noudateta alan suomalaista työehtosopimusta.

SLSY on liittänyt tutkintapyyntöönsä laskelmia sekä thaimaalaisten että kiinalaisten maaliskuun työajoista ja palkoista. Numerot osoittavat thaimaalaisten ansioiden jäävän lähes 1 000 euroa ja kiinalaistenkin yli 330 euroa tessin alle.

Lisäksi SLSY:llä on hallussaan erästä thaimaalaista työntekijää koskeva palkkalaskelma, jonka mukaan hänelle maksettiin maaliskuussa vain 700 euroa eli yli kolme kertaa vähemmän, mitä alan työehtosopimuksessa seisoo.

Finnair on Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen mukaan useassa yhteydessä työlupia hakiessaan vakuuttanut työvoimaviranomaisille, että aasialaisiin noudatetaan SLSY:n ja Erityispalvelujen työnantajaliiton välistä alan sopimusta.

Yhdistys on kuitenkin saanut selville, että yhtiö on tehnyt jonkinsorttisen sopimuksen aasialaiset työntekijät välittäneen Adecco New Petchburi Recruitment Limitid –firman kanssa, mutta salannut sen työvoimaviranomaisilta. Sopimus on liikesopimus, johon yhdistys epäilee sotketun työehtokysymyksiäkin.

Poliisia SLSY pyytää tutkimaan, onko aasialaisten lentotyöntekijöiden tapauksessa syyllistytty esimerkiksi ulkomaalaislaissa rangaistavaksi säädettyyn työnantajan ulkomaalaisrikkomukseen ja rikoslain tarkoittamaan väärän todistuksen antamiseen viranomaisille.

Paitsi tutkintapyynnön poliisille, SLSY on tehnyt aasialaisten palkkakohtelusta kantelun myös oikeusasiamiehelle.

Palkkatyöläinen 2.7.2002 nro 6/02

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)