Vieläkin monien pikkutyttöjen ja
poikien ihanneammatti, lentoemännän ja stuertin työ, on fyysisesti ja henkisesti
raskasta matkatyötä, jossa työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen ei aina ole
helppoa ja jota varjostavat monet terveydelliset riskit, kuten neutronisäteily.
Ammatissa kuitenkin viihdytään useimmiten eläkkeelle saakka, vaikka matkustaja ani
harvoin näkee ikääntynyttä lentoemäntää. Kaikki tuntuvat aurinkoisilta,
hyvinvoivilta, nuorilta ja kauniilta.
Nuoruus ja kauneus on katsojan silmissä. Työnantajamme Finnairin
näkökulmasta meistä suurin osa on liian vanhoja. 4050vuotiaiden joukko
ammattikunnan keskuudessa on suuri. Alalta ei vaihdeta toiselle eikä lähdetä kovin
usein työkyvyttömyyseläkkeelle, sanoo SLSY:n puheenjohtaja, stuertin työtä 30 vuotta
tehnyt Olli Nurminen.
Lentoemännät ja stuertit pääsevät eläkkeelle 58-vuotiaana, ja viime vuosina on
tarjottu mahdollisuutta lähteä 55-vuotiaana, jos takana on 30 palveluvuotta.
Moni ikääntynyt on tarttunut erikoistarjoukseen, sillä työtahti on
kiristynyt. Nyt hoidetaan valtavalla vauhdilla suuria matkustajamääriä, yhdistyksen
varapuheenjohtaja ja miltei 20 vuotta lentoemäntänä työskennellyt Thelma
"Tinnu " Åkers mainitsee.
Vaikka lentoemännän ja stuertin työssä ei ehkä olekaan enää glamouria, jota
vielä parikymmentä vuotta sitten saatettiin kokea, jokainen työvuoro on Nurmisen
mielestä pieni seikkailu. Parasta työssä on kuulemma mahtava joukkuehenki.
Venymme porukkana ja iloitsemme toisistamme. Hyvä porukka on työn helmi, joka
kannattelee hankalienkin hetkien yli, Tinnu Åkers sanoo.
Halpatyövoima nurkan takana
Työolot sekä isännän ja omistajien otteet ovat viime vuosina tiukentuneet niin,
että SLSY alkoi pohtia edunvalvontansa tiukentamista.
Aloimme miettiä, olisiko jokin muu keskusjärjestö kuin Akava meille sopivampi
kotipesä nykyisessä tilanteessa. Päädyimme SAK:hon, puheenjohtaja kertoo.
Yhdistys ehti kuulua Akavaan 28 vuotta, sitä ennen se oli TVK:n jäsen. SAK:ssa SLSY
on itsenäinen jäsenyhdistys, mikä olikin lentoväelle järjestön vaihtamisen
edellytys.
Kuten muillakin kuljetus- ja palvelualoilla ulkomaalaisen halpatyövoiman uhka on nyt
todellista myös Finnairilla. Yhtiö on palkannut vuodeksi thaimaalaista ja kiinalaista
vuokratyövoimaa Kaukoidän reiteilleen. Heille ei makseta täkäläisen
työehtosopimuksen mukaista palkkaa eikä noudateta työehtoja.
Toinen työvoiman hinnan dumppaus uhkaa etelärajoilta. Finnair on
vähemmistöosakkaana virolaisessa Aero-AS-yhtiössä, joka suunnittelee
potkurikonelentoja Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Jyväskylää. Matkustamomiehistö
ja palkat olisivat virolaisia.
Uskomme, että ulkomaalaisen halpatyövoiman ongelmaan kyetään tarttumaan
SAK:ssa. Koskeehan asia kaikkea kuljetusta ja palvelualoja, Nurminen sanoo.
Lentoemännät ja stuertit eivät ole vaihtaneet järjestöllistä kotiaan odotuksena
kuu taivaalta, mutta omaan edunvalvontaansa he kaipaavat jämäkkyyttä, terävyyttä ja
myös tukea muilta.
Joudumme edelleenkin itse asettamaan tavoitteemme ja tekemään varsinaisen
edunvalvontatyön, mutta uskomme SAK:n yhteiskunnallisen painoarvon siivittävän myös
meidän tavoitteitamme, puheenjohtajat sanovat.
Ulkomaalaisen työvoiman uhkan lisäksi yhdistyksellä on ollut useita selkkauksia
työnantajansa kanssa työehtosopimuksen tulkinnasta. Tapauksia on puitu myös
työtuomioistuimessa. Lisäksi tasa-arvovaltuutettu on saanut pöydälleen myös
finnairilaisia koskevia lausuntopyyntöjä.
Määräaikaisuuksia ei ole jatkettu, kun lentoemäntä on raskaana, Tinnu
Åkers sanoo ja toivoo SAK:sta tukea myös tasa-arvopulmien ratkaisuihin.
Naisvaltainen lentoväki
SLSY:n noin 1 800 jäsenestä 90 pros. on naisia. Suurin osa yhdistyksen jäsenistä
työskentelee Finnairilla, jonka kanssa yhdistys tekee työehtosopimuksen. Air Botnian
kanssa on käynnissä työehtosopimusneuvottelut. Yhdistykseen kuuluu jonkin verran myös
Golden Airin henkilöstöä.
Suurin osa lentoemännistä ja stuerteista on suorittanut ylioppilastutkinnon ja iso
osa myös korkeakoulututkinnon, mistä johtuen yhdistys on aikanaan liittynyt Akavaan.
Finnair kouluttaa henkilöstönsä kolmen kuukauden lentoemäntä- ja stuerttikurssilla.
Yhtiössä on paljon määräaikaisia, jotka odottavat vakinaistamistaan tiukassa
virkaikäjärjestelmässä. Myös palkkaus ja lentotoiveet määräytyvät senioriteetin
mukaan.
Pidämme järjestelmää hyvin oikeudenmukaisena, Nurminen sanoo.
Lentoemännän ja stuertin alkupalkka lisineen on vajaa 1 400 euroa, 20 vuoden jälkeen
vajaa 3 000 euroa. Kokonaispalkasta noin 40 pros. koostuu erilaisista lisistä.
Senkin näemme oikeudenmukaisena. Se, joka lentää ikävät vuorot ja tekee
ikävät työajat, saa korvauksen. Voimme vaikuttaa melko paljon työaikoihin, jotka
joustavat ihmisten perhetilanteen mukaan, Tinnu Åkers sanoo.
SLSY:llä on Vantaalla oma toimisto, jossa työskentelee järjestösihteeri Lotta
Savinko. Yhdistyksellä on kuusi luottamusmiestä, joista jokainen tekee kahden viikon
jakson kerrallaan.
Olemme havainneet hyväksi, että luottamusmiehet tekevät myös käytännön
työtä, jotta eivät vieraannut arjen ongelmista. Käytännössä meillä on kerrallaan
vuorossa puolitoista luottamusmiestä, itsekin luottamusmiehenä aikanaan toiminut
Nurminen kertoo.
Lisäksi yhdistys on palkannut lakimiesapua juttujensa hoitoon.
Leena Seretin
SLSY:n selvitysten mukaan helmikuussa työluvan Suomesta saaneille aasialaisille
maksetaan palkkaa vain lentotunneilta, mutta ei työtunneilta, he eivät saa yö-,
ylityö- ja pyhätyökorvauksia, päivärahaa, myyntiprovisiota ja päivystys- ja
vajaamiehityskorvauksia. Myöskään heidän työvuoroihinsa ja kiintiövapaisiinsa ei
noudateta alan suomalaista työehtosopimusta.
SLSY on liittänyt tutkintapyyntöönsä laskelmia sekä thaimaalaisten että
kiinalaisten maaliskuun työajoista ja palkoista. Numerot osoittavat thaimaalaisten
ansioiden jäävän lähes 1 000 euroa ja kiinalaistenkin yli 330 euroa tessin alle.
Lisäksi SLSY:llä on hallussaan erästä thaimaalaista työntekijää koskeva
palkkalaskelma, jonka mukaan hänelle maksettiin maaliskuussa vain 700 euroa eli yli kolme
kertaa vähemmän, mitä alan työehtosopimuksessa seisoo.
Finnair on Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen mukaan useassa yhteydessä työlupia
hakiessaan vakuuttanut työvoimaviranomaisille, että aasialaisiin noudatetaan SLSY:n ja
Erityispalvelujen työnantajaliiton välistä alan sopimusta.
Yhdistys on kuitenkin saanut selville, että yhtiö on tehnyt jonkinsorttisen
sopimuksen aasialaiset työntekijät välittäneen Adecco New Petchburi Recruitment
Limitid firman kanssa, mutta salannut sen työvoimaviranomaisilta. Sopimus on
liikesopimus, johon yhdistys epäilee sotketun työehtokysymyksiäkin.
Poliisia SLSY pyytää tutkimaan, onko aasialaisten lentotyöntekijöiden tapauksessa
syyllistytty esimerkiksi ulkomaalaislaissa rangaistavaksi säädettyyn työnantajan
ulkomaalaisrikkomukseen ja rikoslain tarkoittamaan väärän todistuksen antamiseen
viranomaisille.
Paitsi tutkintapyynnön poliisille, SLSY on tehnyt aasialaisten palkkakohtelusta
kantelun myös oikeusasiamiehelle.