Matkakuluja voidaan vähentää
verotuksessa enintään 4 700 euroa vain siltä osin kuin ne ylittävät 500 euron
omavastuuosuuden. Omavastuuosuus otettiin käyttöön vuoden 1990 verouudistuksessa.
Korkealla omavastuulla pyrittiin yksinkertaistamaan verotusta, eikä silloin pohdittu
omavastuun mahdollisia vaikutuksia pienituloisten työllistymiseen.
Matkakuluvähennyksen ylärajaa nostettiin huomattavasti 1990-luvun lopulla
työllisyyden parantamiseksi. Ylärajan nostaminen ei ole helpottanut matalapalkkaisten
työllistymistä, koska vain pienelle osalle matalapalkkaisista palkansaajista on
mahdollista hakeutua entistä kauempaa töihin. Matalapalkkaisten kannalta
matkakuluvähennyksen ongelmana on työmatkakulujen korkea omavastuu, ei yläraja.
Pienipalkkaisten työssäkäyntiä on tuettu viime vuosina nostamalla
kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä. Työmatkakuluvähennyksen omavastuuosuuden
poistaminen ei rasittaisi kuntia niin paljon kuin ansiotulovähennys, koska vähennys
kohdistuisi ansiotulovähennystä tasaisemmin kaikkiin veronsaajiin. Kunnille aiheutuvat
menetykset pitäisi kuitenkin korvata alentamalla kuntatyönantajan kansaneläkemaksua.
Työmatkakuluvähennyksen omavastuuosuuden poistaminen voidaan toteuttaa ainakin
kahdella tavalla. Ensinnäkin todelliset matkakulut voitaisiin vähentää verotuksessa
tiettyyn rajaan, esimerkiksi nykyiseen 4 700 euroon asti. Jos matkakuluvähennys
määräytyisi todellisten kulujen mukaan, valvonta voitaisiin järjestää esimerkiksi
pistokokeilla. Pistokokeissa saattaa kuitenkin veronmaksajan oikeusturva vaarantua, jos
veronmaksaja on vuosia saanut tehdä vähennyksen ja pistokokeen jälkeen joutuukin
palauttamaan saamansa edun.
Ei ole helppo yhdistää verotuksen yksinkertaistamistavoitetta ja vähennysten tarkkaa
kohdentamista juuri niille henkilöille, jotka ovat oikeutettuja kyseiseen vähennykseen.
Jommastakummasta tavoitteesta joudutaan tinkimään. Nykyisistä verovähennyksistä
esimerkiksi tulonhankkimisvähennyksen automaattinen osa tulee kaikille palkansaajille
riippumatta siitä, onko henkilöllä todellisia tulonhankkimiskuluja.
Todellisten matkakulujen selvittäminen monimutkaistaa verotusta ja aiheuttaa
hallinnollisia menoja. Toinen vaihtoehto omavastuuosuuden poistamiseksi voisi olla
kaavamainen palkkatulosta tehtävä matkakuluvähennys, joka tulisi kaikille siitä
riippumatta, onko matkakuluja. Muitakin malleja on, kuten Kemianliiton malli, jossa vain
pieni- ja keskituloisten matkakuluvähennysoikeutta laajennettaisiin.
Matkakuluvähennystä ei voida yhdistää tulonhankkimisvähennykseen, koska tällöin
henkilöt, joilla on todellisia tulonhankkimiskuluja nykyistä automaattista
tulonhankkimisvähennystä enemmän, menettäisivät.
Minkälainen olisi kaavamainen, palkkatulosta tehtävä matkakuluvähennys, joka tulisi
kaikille siitä riippumatta, onko todellisia työmatkakuluja? Vähennys voisi olla
esimerkiksi neljä prosenttia palkkatulosta, kuitenkin enintään 500 euroa. Tämän yli
menevät matkakulut voisi vähentää nykyiseen tapaan tekemällä erillisen selvityksen
kuluista. Malli yksinkertaistaisi entisestään matkakuluvähennystä, kun työttömien
erillistä alennettua omavastuuosuutta ei enää tarvittaisi uuden vähennyksen
määräytyessä pienillä tuloilla palkkojen mukaan.
Matkakuluvähennyksen omavastuuosuuden poistaminen kokonaan pienentäisi verotuloja
noin 500 miljoonaa euroa eli noin kolme miljardia markkaa. Yhdellä kertaa näin suuren
veronkevennyksen toteuttaminen ei liene mahdollista, siksi omavastuuosuus pitäisi poistaa
useamman vuoden aikana.
Kirjoittaja työskentelee
SAK:n yhteiskuntapoliittisella osastolla
ekonomistina.