Uusliberaalien mielestä valtion ja
työmarkkinajärjestöjen on poistuttava kuvasta, jotta markkinat voisivat määrätä
palkkatason. Mutta kaikissa neljässä tutkimusmaassa sosiaalinen dialogi on ollut
avainasemassa, eli ammattiliitot ovat tulopolitiikalla olleet aktiivisesti mukana asioiden
hoidossa ja yrittäneet sopeuttaa ryhmäintressit koko talouselämän etuihin.
Itävalta on onnistunut pitämään työttömyyden alhaisena jo kauan, mutta Tanska ja
varsinkin Hollanti ovat joutuneet taittamaan huomattavan työttömyyden selän. Kaikilla
kolmella maalla työttömyys on painunut kolmen prosentin korville eli käytännössä
täystyöllisyyteen. Irlannin työttömyysaste on pari kertaa suurempi, mutta
kelttitiikeri on selvinnyt suurtyöttömyydestä nopeammalla vauhdilla kuin yksikään
toinen maa.
Demokraattista korporatismia
Tämän uuden "demokraattisen korporatismin" voi väittää toimineen
tehokkaammin kuin Yhdysvaltojen markkinavetoisen järjestelmän. Demokraattisella
korporatismilla hyvinvointivaltio on säilytetty, jos kohta usein muunnettuna. Irlantia
ehkä lukuun ottamatta sosiaalinen eriarvoisuus ei ole lisääntynyt samalla tavoin kuin
anglosaksisissa maissa. Vaikka järjestelmä on vaatinut ay-liikkeeltä palkkamalttia,
työntekijät eivät ole joutuneet tinkimään ansioistaan samalla tavalla kuin monilla
aloilla Yhdysvalloissa.
Yhteisenä piirteenä ja työttömyyden vähentymisen edellytyksenä on sosiaalisen
dialogin ohella ollut vankka taloudellinen kasvu ja hyvä makrotalouden hoito.
Irlanti on ollut todellinen kasvun ihme, mutta tutkimusmaista myös Hollannissa on
päästy nauttimaan kovasta kasvusta, eikä Tanskalla ja Itävallallakaan ole ollut
valittamista. Kaikki neljä ovat hyötyneet globalisaatiosta tai ainakin EU:n avoimesta
taloudesta. Ne ovat luoneet itselleen vankan vientiteollisuuden ja saaneet paljon
ulkomaisia investointeja. Irlanti on alhaisen yhtiöveronsa takia vetänyt puoleensa
erityisen paljon ulkomaisia sijoituksia.
Mutta eikö tätä aikakautta pitänyt leimata kasvun ilman että se välttämättä
lisää työllisyyttä? Eikö tässä pitänyt uhata peräti työn loppu ja pysyvät
työttömyys?
Auerin tutkimuksen mukaan työpaikat ovat vähentyneet kasvusta huolimatta pääasiassa
vain tehdasteollisuudessa. Palvelut - ehkä pankkeja lukuun ottamatta ovat yhä
työvoimavaltaisia. Sitä mukaan kun tehdasteollisuuden osuus teollisuusmaiden taloudesta
supistuu, sitä mukaan työpaikkojenkin määrä taas kasvaa, Auer uskoo.
Valtion kulutus lisää kasvua
Ay-liittojen tulopolitiikan tuella tutkimusmaissa on harjoitettu makrotaloudellista
politiikkaa, joka on pyrkinyt hintojen, korkojen ja valuutan vakauteen. Veroilla on
kannustettu taloutta, yritysverotusta on alennettu jossain määrin muuallakin kuin
Irlannissa. Hallitus on tutkimusmaissa toteuttanut menestyksellistä suhdannepolitiikkaa.
Valtio on verottanut ja kuluttanut suhdanteiden tarpeiden mukaan.
Näissä maissa on viitattu kintaalla uusliberaalien opeille, joiden mukaan valtion on
oltava "laiha", koska julkinen kulutus ja yksityinen taloudellinen toiminta
sulkisivat jollain tavoin toisensa pois.
Ei, tutkimus osoittaa päin vastoin, että yksityinen taloudellinen toiminta ja
julkisen sektorin kulutus täydentävät toisiaan. Ilman valtion kulutusta kasvu olisi
jäänyt vähäisemmäksi.
Ammattiliitot ovat sen sijaan joutuneet usein pitkin hampain suostumaan myönnytyksenä
irtisanomissuojan heikentämiseen, pätkätyön lisääntymiseen ja joustavimpiin
työaikoihin. Tanskassa ja Hollannissa on kasvaneen epävarmuuden vastineeksi kuitenkin
yritetty huolehtia työntekijöiden toimeentulon takaamisesta myös työttömyyden
kaudella.
Kaikissa neljässä tutkimusmaassa on lyhennetty työaikaa. Hollannissa 40 pros.
työntekijöistä tekee lisäksi osa-aikatyötä. Osan työajan lyhennyksen vaikutuksista
on niellyt tuottavuuden lisäys. Mutta Auer kertoo, että työajan lyhennys on myös
parantanut työllisyyttä, puhumattakaan sitten elämisen laadun paranemisesta.
Osa-aikatyö jo oikeus?
Irlantia lukuun ottamatta tutkimusmaat ovat turvautuneet myös varhaiseläkkeisiin ja
työkyvyttömyyseläkkeisiin taistelussa työttömyyttä vastaan. Ne on nyt kuitenkin
tuomittu kalliiksi, ja maat yrittävät nostaa eläkeikää. Itävallassa rangaistaan
yrityksiä, jotka yrittävät päästä irti vanhasta työvoimasta.
Tutkimuksen kohdemaat ovat myös kaikki omaksuneet sekä passiivisen että aktiivisen
työvoimapolitiikan. Työvoiman koulutukseen ja työnvälitykseen on panostettu paljon.
Auer toteaa, että eri mailla on myös omia erityispiirteitä työllisyyden hoidossa.
Irlanti on saanut nauttia EU:n rakennerahaston anneista. Hollannin malli perustuu
suurelta osalta osa-aikatyöhön, joka on yhdentänyt vihdoin naiset työelämään.
Osa-aikatyöllä alkaa muuallakin olla yhä merkittävämpi rooli työmarkkinoilla, sitä
janoavat pienten lasten vanhemmat, opiskelijat ja vanhat työntekijät yhä enemmän.
Britanniassa puhutaan jo oikeudesta osa-aikatyöhön ja yleensä joustavampiin
työmarkkinoihin, jossa ei ole pakollista eläkeikääkään. Se mikä ennen oli pahasta
onkin nyt hyvästä.
Auerin tutkimus ei löydä todistusaineistoa sille uskolle, että anteliaat
työttömyysavustukset lisäisivät työttömyyttä. Mutta Tanskassa avustuksen
lopettamisen uhkaan on yhdistetty aktivoivia toimenpiteitä ja ne ovat epäilemättä
vähentäneet nuorisotyöttömyyttä.
Itävallassa saksalainen oppipoikajärjestelmä selittää vähäisen
nuorisotyöttömyyden. Itävallassa on myös mielenkiintoinen suhdannevaihtelujen
vaikutuksia lieventävä järjestelmä. Kun yritykset tarvitsevat jonain vuodenaikana tai
muulloin vähemmän työvoimaa, turha työvoima lomautetaan ja julkinen valta huolehtii
sen toimeentulosta. Työntekijät sitoudutaan ottamaan takaisin töihin heti tarpeen
tullen.
Eeva Lennon
Lontoo