Miksi merenkululle täytyy antaa
elinkeinotukia, kun niistä muutoin ollaan luopumassa lähes kokonaan, Suomen
Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting?
Tarkoitus on säilyttää suomalainen merenkulku ja suomalaisten merenkulkijoiden
työpaikat ja osaaminen. Samalla turvataan se, että Suomi pystyy vaikuttamaan merenkulun
turvallisuuteen, ympäristöasioihin ja huoltovarmuuteen.
Miksi suomalainen merenkulku ei pärjää ilman tukiaisia?
Tukiaiset on nähty Euroopassa ainoaksi vaihtoehdoksi suojella eurooppalaista
merenkulkua, koska muut maat maailmalla maksavat tukia. Suomi on ollut itse
päättämässä asiasta EU:ssa vuonna 1997. Komissio suosittelee järjestelmää
jäsenvaltioille ja siitä on saatu muualla hyviä kokemuksia. Nyt Suomi asettuu
poikkiteloin, vaikka muutoin noudattaa paavillisesti jokaista EU-päätöstä.
Suomi pienenä valtiona, jolle merenkulku on äärimmäisen tärkeä, ei voi
jättäytyä ulos. Ruotsissa käytiin Suomea paljon syvällisempi keskustelu ja siellä
päädyttiin vaihtoehtoon, että elinkeinoalaa on tuettava.
Valtion tukiaiset ovat periaatteessa huono ratkaisu, mutta se on ainoa vaihtoehto
nykytilanteessa.
Keväällä puhuttiin 240 miljoonan markan tukipaketista matkustaja-aluksille, mutta
asia jätettiin budjettiriihessä avoimeksi. Millaisia summia budjetin laatijat nyt
pyörittelevät, kun merenkulun järjestöt käyvät niin kuumana?
Keväällä matkustaja-aluksille suunnatun tukipaketin suuruudeksi laskettiin
240 miljoonaa markkaa. Se on Ruotsin nettopalkkajärjestelmään verrattuna noin puolet.
Unionissa olemme laskeneet, että jos Suomessa matkustaja-aluksilla toteutettaisiin
vastaava nettopalkkajärjestelmä kuin nyt on lastialuksilla, summa olisi ensi vuonna noin
350 miljoonaa markkaa. Budjettiriihessä ilmoitettiin, että tukipaketti on 28 miljoonaa
euroa eli 168 miljoonaa markkaa. Valtiovarainministeriön nettisivuilla summa on pudonnut
26 miljoonaan euroon.
Summien heittely kuvaa Lipposen hallituksen täysin epäluotettavaa linjaa.
Millä tukisummalla työpaikat sitten pysyisivät Suomessa?
Minulle on syntynyt käsitys, että 240 miljoonaa olisi varustamoille ehdoton
minimi, jolla kynnys liputtaa matkustajalaivat Ruotsin lipun alle nousisi. Jos paketti
toteutetaan vain murto-osalla esitetystä summasta, olemme samojen asioiden edessä ensi
vuonna ja viimeistään silloin, kun Viro tulee EU:n jäseneksi. Ruotsihan teki omat
ratkaisunsa silmällä pitäen uusien valtioiden tuloa EU:hun.
Mikä on nettopalkkajärjestelmä?
Järjestelmä voidaan toteuttaa eri tavoin. Suomessa lastialuksilla se on
toteutettu siten, että merimiehet maksavat veronsa ja työnantajat työnantajamaksut
valtiolle, mutta niitä vastaava summa palautetaan varustamolle puolen vuoden kuluttua
vastaavana tukena. Suomalaiseen sosiaaliturva- ja eläkejärjestelmään sopii hyvin,
että rahat kiertävät. Merenkulkijat eivät ole vapaamatkustajia, vaan maksavat veronsa
ja kartuttavat eläkkeensä.
Ruotsissa on puhdas nettopalkkajärjestelmä eli varustamon ei tarvitse tilittää
valtiolle työnantajamaksuja eikä veroja palkoista.
Merenkulun ammattijärjestöt ovat väläyttäneet lakkoa painostustoimeksi. Onko
tukipaketti lakon kokoinen asia?
Lipposen hallitus on hakoteillä, jos kuvittelee, etteivät suomalaiset
merimiehet taistelisi omista työpaikoistaan. Jos merenkulku pysäytetään, se maksaa
päivässä enemmän kuin tukipaketti vuodessa. Olemme päällystöliittojen kanssa
yhdessä puineet asiaa ja todenneet, että esiinnymme yhdessä rintamassa. Osin
lainsäädännöstä johtuen päällystö vaihtuisi ensimmäisenä, jos laivat liputetaan
Ruotsiin.
Suomalainen ay-liike kokonaisuutena ei voi katsoa sivusta, että maan hallitus
täysin oikeistolaisella politiikalla ajaa alas yhtä elinkeinoalaa ja ammattikuntaa.
Toimenpiteethän voivat seuraavaksi kohdistua mihin muuhun ryhmään tahansa.
Ihmettelen, kuinka Paavo Lipponen Sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajana
antaa omassa hallituksessaan tällaista tapahtua. Ruotsissa tukipaketti ajettiin kasaan
nimenomaan vasemmiston voimin ja ainoastaan oikeisto vastusti sitä. Suomessa vasemmisto
näyttää taipuvan kokoomuksen edessä. Tämä hallitus on menettänyt täysin
luottamuksemme.
Mahdollinen lakko ei siis koskisi vain matkustaja-aluksia, vaan koko merenkulkua?
Pöydässä ei ole pelkästään tukipaketti matkustaja-aluksille, vaan myös
rahtialusten tonnistovero. Jos tonnistoverokin menee mönkään, osa rahtilaivoista
liputetaan ulos, ja se on kriittistä Suomelle. Suomi on jo nyt alle
huoltovarmuuskynnyksen, jonka on laskettu olevan 60 prosenttia kuljetuksista. Nyt
ulkomaankaupasta kulkee vain 40 prosenttia Suomen lipun alla. Jos tästä vielä
tingitään, herää kysymys, ajaako hallitus tietoisesti Suomea kriisitilanteissa Naton
syliin. Jos huoltovarmuus vielä alenee, olemme saarivaltiona täysin riippuvaisia muiden
maiden alusten kuljetuksista.
Onko viimeinen oljenkortenne eduskunnassa?
Eduskunnalla on tietysti viimeinen sananvalta. Tämä ei ole raha- vaan
periaatekysymys. Verokevennyksiä toteutetaan 13 miljardilla markalla ja ulkomaanvelkaa
maksetaan viidellä miljardilla. Yksi elinkeino aiotaan ajaa alas sadan miljoonan markan
takia ja tehdä tuhansia työttömiä.